Magistrala węglowa w regionie szadkowskim

Autor

  • India Pecyna Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1643-0700.16.13

Słowa kluczowe:

magistrala węglowa, region szadkowski, małe stacje kolejowe, osiedle kolejarskie

Abstrakt

Budowa magistrali węglowej była jedną z najważniejszych inwestycji okresu międzywojennego. Połączyła ona Górny Śląsk z Morzem Bałtyckim, z nowo wybudowanym portem w Gdyni, dając nowe możliwości dla eksportu polskiego węgla. Od tamtej pory, linia ta pozostaje jedną z ważniejszych w kraju. Została zaprojektowana głównie z myślą o transporcie towarowym, ale obsługiwała także połączenia pasażerskie. Magistrala węglowa przebiega przez centrum kraju, w tym gminę Szadek i jej okolice. Artykuł opisuje zmiany, jakie pociągnęła za sobą dla regionu szadkowskiego budowa tej linii, oraz wskazuje, jakie jest jej obecne znacznie.

Bibliografia

Brandt K.S., Dworce na małych stacjach Śląsk – Gdynia, „Inżynier Kolejowy” 1931, nr 7, s. 209–213.
Google Scholar

Kącka A., Węzeł Kolejowy w Karsznicach, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, s. 111–125.
Google Scholar

Kotlarz G., Lokomotywownia Karsznice, „Świat Kolei” 2008, nr 10, s. 14–21.
Google Scholar

Kotlarz G., Zduńska Wola Karsznice, „Świat Kolei” 2011, nr 6, s. 16–25.
Google Scholar

Marszał T., Szadek. Monografia miasta, Szadek 1995.
Google Scholar

Michalski P., Czarna magistrala, „Świat Kolei” 2002, nr 2, 10–12.
Google Scholar

Plan rozwoju Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola – Karsznice na lata 2014–2020 (projekt, 2014 r.).
Google Scholar

Śmiałowski J., Zakład Taboru Polskich Kolei Państwowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach (1933–1993), ZP POLGRAF, Zduńska Wola 1993.
Google Scholar

Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN IGiPZ, t. 7, Warszawa 2007.
Google Scholar

Wiśniewski Sz., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.
Google Scholar

Woźniak K., „Francuską Koleją” przez Karsznice, „Ziemia Łódzka” 2009, nr 10, s. 20.
Google Scholar

Wykaz obiektów wpisanych do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, http://www.wuoz.bip.lodz.pl/page/12,zabytki.html [dostęp 13.02.2016]
Google Scholar

http://www.cargowag.pl/o-firmie/mapa.html# [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10930/magistrala-weglowa-bez-polaczen-pasazerskich.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

http://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

http://muzeumzdunskawola.blogspot.com/p/skansen-lokomotyw-karsznice.html [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://pkpsa.pl/nieruchomosci/wynajem/nieruchomosc.html?id=6747 [dostęp 13.03.2016].
Google Scholar

http://semaforek.kolej.org.pl [dostęp 13.02.2016].
Google Scholar

http://www.skansen.zdunia.pl/ [dostęp 27.01.2016].
Google Scholar

http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-likwiduje-miejska-linie-w-zdunskiej-woli-50787.html [dostęp 21.02.2016].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Pecyna, I. (2016). Magistrala węglowa w regionie szadkowskim. Biuletyn Szadkowski, 16, 257–273. https://doi.org/10.18778/1643-0700.16.13

Numer

Dział

Articles