Współczesny spór o istotę i zakres wychowania personalistycznego w Polsce

Autor

  • Bogusław Śliwerski Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.2.01

Słowa kluczowe:

personality education, Poland

Abstrakt

The object of analysis is the personality education, train of thought pedagogic the most exposed of the conflict as the result of political disputes. The main problem of absence the research and specialist literature about personality education in the period of the socialism, was caused the political and ideological reasons. In the state democratic, this same, became an object of the marginality and social exclusion in public and pedagogic debate. Important is the question – why, from what reason, we are questioning personality in pedagogic and we are giving rise for formulating alternatives towards him. This situation is supporting to creating another – non personal direction in pedagogic, against contents and the structure of the social functioning.

Bibliografia

Bertrand Y., Soudobé teorie vzdělávání, přel. Oldřich Selucký, Portál, s. r. o., Praha 1998.
Google Scholar

Bińczycka J., W kleszczach stereotypów pedagogicznych, „Edukacja alternatywna” 1992.
Google Scholar

Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, PZWS, Warszawa 1963.
Google Scholar

Kmita J., Dwa nurty współczesne antyfundamentalizmu filozoficznego [w:] Przestrzenie kultury – dyskursy teorii, red. A. Gwóźdź, A. Zeidler-Janiszewska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2008.
Google Scholar

Melosik Z., Współczesne amerykańskie spory edukacyjne (między socjologią a pedagogiką postmodernistyczną), Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1994.
Google Scholar

Miksza M., Miejsce M. Montessori w klasyfikacji prądów, kierunków i ruchów pedagogicznych [w:] Pedagogika alternatywna – dylematy teorii, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995.
Google Scholar

Muszyński H., Nauki pedagogiczne w PRL, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 3–4.
Google Scholar

Nawroczyński B., Dzieła wybrane, wybór, przedmowa i wstęp A. Mońka-Stanikowa, WSiP, Warszawa 1987.
Google Scholar

Paradoks człowieka. Rozmowa z ks. profesorem Januszem Tarnowskim, „Rzeczpospolita” 1998, nr 40.
Google Scholar

Postman N., Keine Götter mehr. Das Ende der Erziehung, Berlin Verlag, Berlin 1995.
Google Scholar

Sawicki M., Rozważania o szkole, Wydawnictwo „KRAM”, Warszawa 2005.
Google Scholar

Schaller K., Wychowanie to sposoby i procesy, które istocie ludzkiej pozwalają odnaleźć się w swoim człowieczeństwie [za:] J. Tarnowski, Pedagogika dialogu [w:] Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1992.
Google Scholar

Skrzydłowska-Kalukin K., Szkoły nie dla bandytów, „Dziennik” 30 października 2006.
Google Scholar

Sławiński S., Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Agencja Wydawnicza TFD, Warszawa 1991.
Google Scholar

Stylińska T., Dyscyplina wraca do Europy, „Rzeczpospolita” 9 listopada 2006.
Google Scholar

Surmaczyński M., Warsztaty metodologiczne doktorantów socjologii, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław 2002.
Google Scholar

Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Instytut Teologiczny w Tarnowie, Toruń 1993.
Google Scholar

Szymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984, nr 3.
Google Scholar

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998 (VII wyd. 2010).
Google Scholar

TEY, Inauguracja roku szkolnego w wielu odsłonach, „Gazeta Szkolna” 2006, nr 36–37.
Google Scholar

Wallrabenstein W., Offene Schule – Offener Unterricht, Rowohlt Verlag, München 1991.
Google Scholar

Witkowski L., Wyzwania autorytetu (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Google Scholar

Wolniewicz B., Brońmy szkoły!, „Życie” 23 marca 1998.
Google Scholar

Wolniewicz B., Młodzież nie trudna, lecz występna, „Rzeczpospolita” 31 października–1 listopada 2006.
Google Scholar

Wolniewicz B., To już jest upadek polskiej szkoły, http://upr.pl/new/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=1
Google Scholar

Wróbel S., Wstęp: Uniwersytet w opałach, Studia Pedagogiczno-Artystyczne, tom VI, Kalisz 2006.
Google Scholar

Zalewski D., Dialog to za mało, „Nasz Dziennik” 31.12.1999–2.01.2000.
Google Scholar

Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2002.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Śliwerski, B. (2011). Współczesny spór o istotę i zakres wychowania personalistycznego w Polsce. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 14(2), 11–25. https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.2.01

Numer

Dział

Artykuł