Współczesny spór o istotę i zakres wychowania personalistycznego w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.2.01Słowa kluczowe:
personality education, PolandAbstrakt
The object of analysis is the personality education, train of thought pedagogic the most exposed of the conflict as the result of political disputes. The main problem of absence the research and specialist literature about personality education in the period of the socialism, was caused the political and ideological reasons. In the state democratic, this same, became an object of the marginality and social exclusion in public and pedagogic debate. Important is the question – why, from what reason, we are questioning personality in pedagogic and we are giving rise for formulating alternatives towards him. This situation is supporting to creating another – non personal direction in pedagogic, against contents and the structure of the social functioning.
Bibliografia
Bertrand Y., Soudobé teorie vzdělávání, přel. Oldřich Selucký, Portál, s. r. o., Praha 1998.
Google Scholar
Bińczycka J., W kleszczach stereotypów pedagogicznych, „Edukacja alternatywna” 1992.
Google Scholar
Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, PZWS, Warszawa 1963.
Google Scholar
Kmita J., Dwa nurty współczesne antyfundamentalizmu filozoficznego [w:] Przestrzenie kultury – dyskursy teorii, red. A. Gwóźdź, A. Zeidler-Janiszewska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2008.
Google Scholar
Melosik Z., Współczesne amerykańskie spory edukacyjne (między socjologią a pedagogiką postmodernistyczną), Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1994.
Google Scholar
Miksza M., Miejsce M. Montessori w klasyfikacji prądów, kierunków i ruchów pedagogicznych [w:] Pedagogika alternatywna – dylematy teorii, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995.
Google Scholar
Muszyński H., Nauki pedagogiczne w PRL, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 3–4.
Google Scholar
Nawroczyński B., Dzieła wybrane, wybór, przedmowa i wstęp A. Mońka-Stanikowa, WSiP, Warszawa 1987.
Google Scholar
Paradoks człowieka. Rozmowa z ks. profesorem Januszem Tarnowskim, „Rzeczpospolita” 1998, nr 40.
Google Scholar
Postman N., Keine Götter mehr. Das Ende der Erziehung, Berlin Verlag, Berlin 1995.
Google Scholar
Sawicki M., Rozważania o szkole, Wydawnictwo „KRAM”, Warszawa 2005.
Google Scholar
Schaller K., Wychowanie to sposoby i procesy, które istocie ludzkiej pozwalają odnaleźć się w swoim człowieczeństwie [za:] J. Tarnowski, Pedagogika dialogu [w:] Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1992.
Google Scholar
Skrzydłowska-Kalukin K., Szkoły nie dla bandytów, „Dziennik” 30 października 2006.
Google Scholar
Sławiński S., Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Agencja Wydawnicza TFD, Warszawa 1991.
Google Scholar
Stylińska T., Dyscyplina wraca do Europy, „Rzeczpospolita” 9 listopada 2006.
Google Scholar
Surmaczyński M., Warsztaty metodologiczne doktorantów socjologii, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław 2002.
Google Scholar
Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Instytut Teologiczny w Tarnowie, Toruń 1993.
Google Scholar
Szymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984, nr 3.
Google Scholar
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998 (VII wyd. 2010).
Google Scholar
TEY, Inauguracja roku szkolnego w wielu odsłonach, „Gazeta Szkolna” 2006, nr 36–37.
Google Scholar
Wallrabenstein W., Offene Schule – Offener Unterricht, Rowohlt Verlag, München 1991.
Google Scholar
Witkowski L., Wyzwania autorytetu (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Google Scholar
Wolniewicz B., Brońmy szkoły!, „Życie” 23 marca 1998.
Google Scholar
Wolniewicz B., Młodzież nie trudna, lecz występna, „Rzeczpospolita” 31 października–1 listopada 2006.
Google Scholar
Wolniewicz B., To już jest upadek polskiej szkoły, http://upr.pl/new/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=1
Google Scholar
Wróbel S., Wstęp: Uniwersytet w opałach, Studia Pedagogiczno-Artystyczne, tom VI, Kalisz 2006.
Google Scholar
Zalewski D., Dialog to za mało, „Nasz Dziennik” 31.12.1999–2.01.2000.
Google Scholar
Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.