Model szkoły w świetle pedagogiki chrześcijańskiej Instytutu Edukacji Narodowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.2.07Słowa kluczowe:
pedagogics, ethical upbringing, model of school, conservative education, traditional school, Christian upbringing, Christian personalism, liberal upbringing, education reformAbstrakt
The paper focuses on the role of the Institute of National Education set up in 1997 within Radio Maryja, an intellectual formation chosen by right-wing politicians. The Institute is interested in reforming education; it also questions the existing assumptions of education transformations relating to the model of the moral-shaping school or the societal role of pedagogical sciences. It engages in a variety of education forms, including National Education School, the Academy of Ethical Upbringing, the Academy of Social Abilities, the Summer School of Polish Culture, professional development classes as well as symposia and popular scientific lectures. The Institute is present in publishing. Moreover, it is responsible for organizing summer holidays and pilgrimages; it co-operates with the Redemptorists during retreat meetings. Yet another branch of the Institute is Feliks Koneczny Thought Club and the Maksymilian Kolbe School of Journalism. In the light of its prominence, the discussed movement should be able to contribute significantly to the debate on the education transformation.Bibliografia
Cegielska K., Wywiad z dyr. A. Robaczewskim w 4 rocznicę powstania, Pracujemy dla przyszłych pokoleń, www.ien.pl 2010.
Google Scholar
Grabińska J., O jakie społeczeństwo walczymy, „Nasz Dziennik” 2000.
Google Scholar
Informacja o działalności Fundacji Servire Veritati Instytutu Edukacji Narodowej za rok 1998–2001 (na dzień 31.07.2001), Lublin 2001.
Google Scholar
Jaworski P., Brońmy polskiej szkoły, „Nasz Dziennik” 2000, wkładka edukacyjna poświęcona podstawom programowym reformy edukacji, 2000.
Google Scholar
Kiereś H., U podstaw wychowania: aretologia czy aksjologia?, „Cywilizacja…” 2007, nr 22.
Google Scholar
Materiały z Sympozjum „O etos nauczyciela” zorganizowanego przez Fundację Servivre Veritati Instytutu Edukacji Narodowej, Lublin, 2004.
Google Scholar
Milcarek P., Katolickie albo żadne, „Gazeta Polska” 2008.
Google Scholar
Na podstawie wywiadu K. Cegielskiej z dyr. A. Robaczewskim, Posługa w duchu polskości i katolicyzmu, www.ien.pl 2010.
Google Scholar
Na podstawie wywiadu K. Stępień z o. prof. M.A. Krąpcem OP, Odkrywać prawdę, www.ien.pl 2001.
Google Scholar
Robaczewski A. [za:] J. Wiśniewska, Działalność oświatowa Instytutu Edukacji Narodowej, nieopublikowana praca licencjacka, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach, Ryki 2002.
Google Scholar
Robaczewski A., O cnotach i wychowaniu, Instytut Edukacji Narodowej, Kraków 1999.
Google Scholar
Robaczewski A., W kleszczach ideologii.
Google Scholar
Rybicki S.R. fsc, Godność nauczyciela. System pedagogiczny Jana Chrzciciela de La Salle, patrona nauczycieli, Zgromadzenie Braci Szkół Chrześcijańskich, Częstochowa 1993.
Google Scholar
Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
Google Scholar
Tytułem wstępu… Pedagogika – z tradycją w jutro, „Cywilizacja o nauce, moralności, sztuce i religii” 2007, nr 22.
Google Scholar
Wolniewicz B., To już jest upadek polskiej szkoły, „Dziennik”, 2006.
Google Scholar
Woroniecki J. OP, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Wydawnictwo Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2008.
Google Scholar
Zalewski D., Nauczyciel wobec ideologizacji szkoły, „Zeszyty Edukacyjne” 2005, nr 3.
Google Scholar
http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=38009&p=daneSzczegolowe
Google Scholar
http://www.ien.pl/index.php3?x=artykuly/raport z dn. 7.01.2003
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.