Model szkoły w świetle pedagogiki chrześcijańskiej Instytutu Edukacji Narodowej

Autor

  • Bogusław Śliwerski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi; Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.2.07

Słowa kluczowe:

pedagogics, ethical upbringing, model of school, conservative education, traditional school, Christian upbringing, Christian personalism, liberal upbringing, education reform

Abstrakt

The paper focuses on the role of the Institute of National Education set up in 1997 within Radio Maryja, an intellectual formation chosen by right-wing politicians. The Institute is interested in reforming education; it also questions the existing assumptions of education transformations relating to the model of the moral-shaping school or the societal role of pedagogical sciences. It engages in a variety of education forms, including National Education School, the Academy of Ethical Upbringing, the Academy of Social Abilities, the Summer School of Polish Culture, professional development classes as well as symposia and popular scientific lectures. The Institute is present in publishing. Moreover, it is responsible for organizing summer holidays and pilgrimages; it co-operates with the Redemptorists during retreat meetings. Yet another branch of the Institute is Feliks Koneczny Thought Club and the Maksymilian Kolbe School of Journalism. In the light of its prominence, the discussed movement should be able to contribute significantly to the debate on the education transformation.

Bibliografia

Cegielska K., Wywiad z dyr. A. Robaczewskim w 4 rocznicę powstania, Pracujemy dla przyszłych pokoleń, www.ien.pl 2010.
Google Scholar

Grabińska J., O jakie społeczeństwo walczymy, „Nasz Dziennik” 2000.
Google Scholar

Informacja o działalności Fundacji Servire Veritati Instytutu Edukacji Narodowej za rok 1998–2001 (na dzień 31.07.2001), Lublin 2001.
Google Scholar

Jaworski P., Brońmy polskiej szkoły, „Nasz Dziennik” 2000, wkładka edukacyjna poświęcona podstawom programowym reformy edukacji, 2000.
Google Scholar

Kiereś H., U podstaw wychowania: aretologia czy aksjologia?, „Cywilizacja…” 2007, nr 22.
Google Scholar

Materiały z Sympozjum „O etos nauczyciela” zorganizowanego przez Fundację Servivre Veritati Instytutu Edukacji Narodowej, Lublin, 2004.
Google Scholar

Milcarek P., Katolickie albo żadne, „Gazeta Polska” 2008.
Google Scholar

Na podstawie wywiadu K. Cegielskiej z dyr. A. Robaczewskim, Posługa w duchu polskości i katolicyzmu, www.ien.pl 2010.
Google Scholar

Na podstawie wywiadu K. Stępień z o. prof. M.A. Krąpcem OP, Odkrywać prawdę, www.ien.pl 2001.
Google Scholar

Robaczewski A. [za:] J. Wiśniewska, Działalność oświatowa Instytutu Edukacji Narodowej, nieopublikowana praca licencjacka, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach, Ryki 2002.
Google Scholar

Robaczewski A., O cnotach i wychowaniu, Instytut Edukacji Narodowej, Kraków 1999.
Google Scholar

Robaczewski A., W kleszczach ideologii.
Google Scholar

Rybicki S.R. fsc, Godność nauczyciela. System pedagogiczny Jana Chrzciciela de La Salle, patrona nauczycieli, Zgromadzenie Braci Szkół Chrześcijańskich, Częstochowa 1993.
Google Scholar

Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
Google Scholar

Tytułem wstępu… Pedagogika – z tradycją w jutro, „Cywilizacja o nauce, moralności, sztuce i religii” 2007, nr 22.
Google Scholar

Wolniewicz B., To już jest upadek polskiej szkoły, „Dziennik”, 2006.
Google Scholar

Woroniecki J. OP, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Wydawnictwo Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2008.
Google Scholar

Zalewski D., Nauczyciel wobec ideologizacji szkoły, „Zeszyty Edukacyjne” 2005, nr 3.
Google Scholar

http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=38009&p=daneSzczegolowe
Google Scholar

http://www.ien.pl/index.php3?x=artykuly/raport z dn. 7.01.2003
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2009-05-15

Jak cytować

Śliwerski, B. (2009). Model szkoły w świetle pedagogiki chrześcijańskiej Instytutu Edukacji Narodowej. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 12(2), 77–89. https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.2.07

Numer

Dział

Artykuł