Polityka oświatowa III RP jako czynnik erozji kapitału społecznego

Autor

  • Bogusław Śliwerski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi; Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.04

Słowa kluczowe:

social capital, Polish educational policy

Abstrakt

The essential for building the society – the category of social capital, becomes a base for educational politics in Poland in new structural conditions after 1989. Author reminding ideological and axiological assumption our oppositional environments from period of socialism, which within the confines of social movement „Solidarity’80” designed educational solutions, that should be introduced in free country. First of all, there was an idea of decentralization the school system and bringing autonomy of school. The most important was the possibility of creating the democratic process of social adaptation for new generation. But surprised our freedom, we forgotten about fundamental principles. In this case actually we have: an agreement for simulative educational changes, substitute ideological centralism for pseudo-democracy, artificial autonomy of school, and manipulating teachers environment by authorities of education departments each and every political party.

Bibliografia

Ciemniewski J., Sytuacja prawna Nauczyciela, „Rozmowy” 1981, nr 5.
Google Scholar

Kwieciński Z., Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomiędzy sierpniem a grudniem, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania” 1982, z. 135.
Google Scholar

Mader W., Walka „Solidarności” o społeczny kształt oświaty w Polsce, Polska Macierz Szkolna, Londyn 1988.
Google Scholar

Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, WN PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Pilch T., Krótki raport o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie oświaty i wychowania, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.
Google Scholar

Potulicka E., Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań 2000.
Google Scholar

Radziewicz J., Samorządność przeciw samorządności, „Edukacja i Dialog” 1988, nr 7.
Google Scholar

Skarga B., Rewolucja zawistników, „Gazeta Wyborcza” 2008, 30–31 sierpnia.
Google Scholar

Śliwerski B., Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Google Scholar

Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, WAiP, Warszawa 2009.
Google Scholar

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
Google Scholar

Towarzystwo Kursów Naukowych, List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców, Zakłady Graficzne NOWA, lipiec 1980.
Google Scholar

Zaremba P., Jeszcze więcej pytań, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 24.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2010-05-15

Jak cytować

Śliwerski, B. (2010). Polityka oświatowa III RP jako czynnik erozji kapitału społecznego. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 13(2), 35–45. https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.04

Numer

Dział

Artykuł