Cóż po pedagogice w ponowoczesności?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.27Słowa kluczowe:
pedagogy, educational science, meta-theory of education, colloquial theories of education, intellectual formation, philosophy of educationAbstrakt
This article depicts five approaches to pedagogy, which can be recognized in the course of history: 1) Pedagogy as a philosophy (science of man, paideia, educational anthropology), 2) pedagogy as an independent discipline of humanities, 3) pedagogy as a subject of academic and vocational studies, 4) pedagogy as a subjective theory of education and 5) pedagogy as a community intellectual formation. I am still looking for answers to the question, which of these approaches raises criticism or points to the evolution of educational sciences and schooling as a helpful reflection for practitioners and new directions in researches.Bibliografia
Banach Cz., Strategia i prognoza rozwoju edukacja w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica I” 2008.
Google Scholar
Brezinka W., Metatheorie der Erziehung, Műnchen 1978.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2378/9783497008469
Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978.
Google Scholar
Dwudziestolecie funkcjonowania niepublicznych szkół wyższych w Polsce, red. H. Moroz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar
Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Google Scholar
Gadamer H.-G, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekł. B. Baran, WN PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo 69, Warszawa 1997.
Google Scholar
Herbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Gebethner i Wolff, Warszawa 1912.
Google Scholar
Koźmiński A., Przyszłość niepublicznego szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. D. Sztobryn, Wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki. Od starożytności po czasy dzisiejsze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar
Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, red. Z. Kwieciński. B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar
Leppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
Google Scholar
Milerski B., Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2011.
Google Scholar
Nalaskowski S., Naukowość pedagogiki w ujęciu Kazimierza Sośnickiego, „Wychowanie Na Co Dzień” 2003, nr 1–2.
Google Scholar
NIK – P/99/019, Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania nadzoru państwa nad niepaństwowymi szkołami wyższymi i wyższymi szkołami zawodowymi, Warszawa 2000,
Google Scholar
http://psrp.org.pl/attachments/article/1419/4.%20o%20wynikach%20kontroli%20funkcjonowania%20nadzoru%20panstwa%20nad%20niepanstwowymi%20szkolam
Google Scholar
Nowak M., Pedagogika – próba zarysowania stanu, perspektyw i kierunków współczesnej polskiej myśli pedagogicznej, „Rocznik Pedagogiczny” 2010, nr 33.
Google Scholar
Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2008.
Google Scholar
Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006.
Google Scholar
Potulicka E., J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar
Pryszmont-Ciesielska M., Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2010.
Google Scholar
Szymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984, nr 3.
Google Scholar
Śliwerski B., Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Google Scholar
Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Google Scholar
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.
Google Scholar
Teoretyczne podstawy pedagogiki, red. S. Palka, Wydawnictwo UJ, Kraków 1987.
Google Scholar
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Wydawnictwo IBE, Warszawa 1998.
Google Scholar
Witkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Google Scholar
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. drugie poszerzone, Wydawnictwo Strzelec”, Kielce 1998.
Google Scholar
Zaczyński W.P., O potrzebie teorii w badaniach pedagogicznych dydaktycznych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1991, nr 3.
Google Scholar
Żywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.