Cóż po pedagogice w ponowoczesności?

Autor

  • Bogusław Śliwerski Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Warszawa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.27

Słowa kluczowe:

pedagogy, educational science, meta-theory of education, colloquial theories of education, intellectual formation, philosophy of education

Abstrakt

This article depicts five approaches to pedagogy, which can be recognized in the course of history: 1) Pedagogy as a philosophy (science of man, paideia, educational anthropology), 2) pedagogy as an independent discipline of humanities, 3) pedagogy as a subject of academic and vocational studies, 4) pedagogy as a subjective theory of education and 5) pedagogy as a community intellectual formation. I am still looking for answers to the question, which of these approaches raises criticism or points to the evolution of educational sciences and schooling as a helpful reflection for practitioners and new directions in researches.

Bibliografia

Banach Cz., Strategia i prognoza rozwoju edukacja w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica I” 2008.
Google Scholar

Brezinka W., Metatheorie der Erziehung, Műnchen 1978.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2378/9783497008469

Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978.
Google Scholar

Dwudziestolecie funkcjonowania niepublicznych szkół wyższych w Polsce, red. H. Moroz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar

Frankfort-Nachmias Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Google Scholar

Gadamer H.-G, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekł. B. Baran, WN PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar

Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo 69, Warszawa 1997.
Google Scholar

Herbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, Gebethner i Wolff, Warszawa 1912.
Google Scholar

Koźmiński A., Przyszłość niepublicznego szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania, perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar

Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. D. Sztobryn, Wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005.
Google Scholar

Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki. Od starożytności po czasy dzisiejsze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar

Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, red. Z. Kwieciński. B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar

Leppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
Google Scholar

Milerski B., Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2011.
Google Scholar

Nalaskowski S., Naukowość pedagogiki w ujęciu Kazimierza Sośnickiego, „Wychowanie Na Co Dzień” 2003, nr 1–2.
Google Scholar

NIK – P/99/019, Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania nadzoru państwa nad niepaństwowymi szkołami wyższymi i wyższymi szkołami zawodowymi, Warszawa 2000,
Google Scholar

http://psrp.org.pl/attachments/article/1419/4.%20o%20wynikach%20kontroli%20funkcjonowania%20nadzoru%20panstwa%20nad%20niepanstwowymi%20szkolam
Google Scholar

Nowak M., Pedagogika – próba zarysowania stanu, perspektyw i kierunków współczesnej polskiej myśli pedagogicznej, „Rocznik Pedagogiczny” 2010, nr 33.
Google Scholar

Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2008.
Google Scholar

Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006.
Google Scholar

Potulicka E., J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Google Scholar

Pryszmont-Ciesielska M., Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2010.
Google Scholar

Szymański M.S., XXX-lecie Wydziału Pedagogicznego UW, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984, nr 3.
Google Scholar

Śliwerski B., Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Google Scholar

Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Google Scholar

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.
Google Scholar

Teoretyczne podstawy pedagogiki, red. S. Palka, Wydawnictwo UJ, Kraków 1987.
Google Scholar

Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Wydawnictwo IBE, Warszawa 1998.
Google Scholar

Witkowski L., Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Google Scholar

Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. drugie poszerzone, Wydawnictwo Strzelec”, Kielce 1998.
Google Scholar

Zaczyński W.P., O potrzebie teorii w badaniach pedagogicznych dydaktycznych, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1991, nr 3.
Google Scholar

Żywczok A., Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Śliwerski, B. (2012). Cóż po pedagogice w ponowoczesności?. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 15, 313–323. https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.27

Numer

Dział

Artykuł