Polish Educational Politics as a Factor of Social Capital Erosion
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.04Keywords:
social capital, Polish educational policyAbstract
The essential for building the society – the category of social capital, becomes a base for educational politics in Poland in new structural conditions after 1989. Author reminding ideological and axiological assumption our oppositional environments from period of socialism, which within the confines of social movement „Solidarity’80” designed educational solutions, that should be introduced in free country. First of all, there was an idea of decentralization the school system and bringing autonomy of school. The most important was the possibility of creating the democratic process of social adaptation for new generation. But surprised our freedom, we forgotten about fundamental principles. In this case actually we have: an agreement for simulative educational changes, substitute ideological centralism for pseudo-democracy, artificial autonomy of school, and manipulating teachers environment by authorities of education departments each and every political party.References
Ciemniewski J., Sytuacja prawna Nauczyciela, „Rozmowy” 1981, nr 5.
Google Scholar
Kwieciński Z., Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomiędzy sierpniem a grudniem, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania” 1982, z. 135.
Google Scholar
Mader W., Walka „Solidarności” o społeczny kształt oświaty w Polsce, Polska Macierz Szkolna, Londyn 1988.
Google Scholar
Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, WN PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar
Pilch T., Krótki raport o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie oświaty i wychowania, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.
Google Scholar
Potulicka E., Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań 2000.
Google Scholar
Radziewicz J., Samorządność przeciw samorządności, „Edukacja i Dialog” 1988, nr 7.
Google Scholar
Skarga B., Rewolucja zawistników, „Gazeta Wyborcza” 2008, 30–31 sierpnia.
Google Scholar
Śliwerski B., Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Google Scholar
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, WAiP, Warszawa 2009.
Google Scholar
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
Google Scholar
Towarzystwo Kursów Naukowych, List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców, Zakłady Graficzne NOWA, lipiec 1980.
Google Scholar
Zaremba P., Jeszcze więcej pytań, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 24.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.