Activities in the space that formalizes social responsibility from the perspective of completed research
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.5.04Keywords:
social responsibility, ethos, ethicsAbstract
Lately, the subject of responsibility has gained importance in the context of the economic crisis. In economy, it took the form of social responsibility. It concerns activities additionally undertaken by organizations in order to establish correct relations with their employees and society, as well as with regard to the natural environment. Therefore, a very important role is played by the ethos of the undertaken socially responsible actions. To a large extent, it is reflected in the ethical dimension. Thus, in enterprises, codes of ethics have become a base of axiology in the building of the organizational cultures. Unfortunately, Polish companies—as shown in the paper—still attach a lesser role to the ethical dimension of business.
References
Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review, 4(4), 497–505.
Google Scholar
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48.
Google Scholar
Celary, I., & Polok, G. (Eds.). (2013). Homo oeconomicus w pastoralno-społecznej przestrzeni. Katowice: Publisher Księgarnia św. Jacka.
Google Scholar
Daft, R. L. (1995). Organizational theory & design. Minneapolis/St. Paul: West Publishing Company.
Google Scholar
Davis, K., & Blomstrom, R. (1975). Business and society: Environment and responsibility. New York: McGraw-Hill.
Google Scholar
European Commission. (2001, July 18). Green Paper: Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. COM (2001) 366 final.Brussels.
Google Scholar
Filek, J. (2004). Wprowadzenie do etyki biznesu. Kraków: Publisher of the Cracow University of Economics.
Google Scholar
Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej. Kraków: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Google Scholar
Gałkowski, J. W. (2002). Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu. In M. Borkowska, & J. W. Gałkowski (Eds.), Etyka w biznesie. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Górski, J. (2014, January 23). Po co jest bojkot, czyli użyteczni idioci kontra szkodliwi mądrale. https://nowyobywatel.pl/2014/01/23/po-co-jest-bojkot-czyli-uzyteczni-idioci-kontra-szkodliwi-madrale/
Google Scholar
John Paul II. (1987). Sollicitudo rei socialis. Vatican.
Google Scholar
John Paul II. (1991). Centesimus annus. Katowice: Publisher Księgarnia św. Jacka.
Google Scholar
Kapias, M. (Ed.). (2014). Społeczna odpowiedzialność w przestrzeni publicznej. Strategie i społeczne znaczenie. Katowice: Wydawnictwo Naukowe“Śląsk”.
Google Scholar
Kapias, M., & Polok, G. (2007). Osoba – Cnota – Wartość. Katowice: Publisher of the University of Economics in Katowice.
Google Scholar
Kapias, M., & Polok, G. (2015). Rola etosu w kształtowaniu działań społecznie odpowiedzialnych w świetle przeprowadzonych badań. Annales. Ethics in Economic Life, 18(1), 71–82.
Google Scholar
Lewicka-Strzałecka, A. (1999). Etyczne programy firm: teoria i praktyka. In W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałeczka, & D. Miller (Eds.), Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania. Łódź: Wyd. Publisher of the College of Humanities and Economics in Łódź.
Google Scholar
Lorsch, J. W. (1986). Managing culture. The invisible barrier to strategic change. California Management Review, 28(2), 95–109.
Google Scholar
Nakonieczna, J. (2003). Społeczna odpowiedzialność – nowy akcent globalnej strategii przedsiębiorstw międzynarodowych. In J. Symonides, M. Haliżak, & R. Kuźniar (Eds.), Globalizacja a stosunki międzynarodowe. Bydgoszcz–Warszawa: Branta.
Google Scholar
Pietrzkiewicz, T. (1997). Systemy wartości i kodeksy etyczne w gospodarce. Warsaw: Institute of Organization and Management in Industry ORGMASZ Publishing House.
Google Scholar
Rok, B. (2000). System społecznej odpowiedzialności. In B. Rok (Ed.), Więcej niż zysk, czyli odpowiedzialny biznes. Programy, strategie, standardy. Warszawa: Responsible Business Forum.
Google Scholar
Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Academy of Philanthropy Development in Poland, Responsible Business Forum.
Google Scholar
Schein, E. (1986). How Culture Forms, Develops and Changes. In R. Kilmann, M. Saxton, & R. Serpa (Eds.), Gaining Control of the Corporate Culture. San Francisco: Jossey – Bass Publishers.
Google Scholar
Stachewicz, K. (2006, May 31). Fenomenologia a dialog. http://portal.tezeusz.pl/2006/05/31/fenomenologia-a-dialog/
Google Scholar
Stoner, J. A. F., Freeman, R. E., & Gilbert Jr., D. R. (2001). Kierowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Zbiegień-Maciąg, L. (1996). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: The Manager Information Center Publishing House.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.