Dialogue, ethics, economy. The application of dialogue in management (in the context of business ethics in the German-speaking area)

Autor

  • Grzegorz Szulczewski Warsaw School of Economics, Collegium of Socio-Economics, Institute of Philosophy, Sociology and Economic Sociology

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.7.02

Słowa kluczowe:

dialogue, philosophy, ethics, economic crisis of 2008, Jürgen Habermas, Karl-Otto Apel, Peter Ulrich, Horst Steinmann

Abstrakt

The article names the conditions that a conversation has to fulfill in order to become a dialogue. The author undertakes to present the philosophy and ethics of dialogue, which were established based on the concept of dialogue. Its representatives include Jürgen Habermas and Karl-Otto Apel. Next, on the example of German business ethics, it is demonstrated how the philosophy and ethics of dialogue could become the foundation of the Republican economic ethics, developed by Peter Ulrich, and corporate ethics, put forward by Horst Steinmann. In the author’s opinion, they may prove useful in developing a new version of business ethics, formed upon reflection about experiences of the financial and economic crisis that began in 2008 and the effects of which are visible to this day.

Bibliografia

Apel, K. O. (1992). Etyka dyskursu jako etyka odpowiedzialności – postmetafizyczna transformacja etyki Kanta (J. Mizera, Trans.). Principia, 5, 5–37.
Google Scholar

Apel, K. O. (1997). Zasada samoufundowania swoich podstaw w hermeneutycznej rekonstrukcji historii (P. Znaniecki, Trans.). In T. Buksiński (Ed.), Rozumność i racjonalność. Poznań: Wydawnictwo Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Baran, B. (1987). Z historii “nowego myślenia”. In B. Baran, & T. Gadacz (Eds.), Rozum, słowo. Eseje dialogiczne (pp. 3–30). Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.
Google Scholar

Brown, M. T. (1997). Proces etyczny: strategia podejmowania właściwych decyzji. Prakseologia, 1−4, 134−137.
Google Scholar

Habermas, J. (2000). Teoria działania komunikacyjnego (Vol. 1, A. M. Kaniowski, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Heidegger, M. (2000). Droga do języka (J. Mizera, Trans.). In W drodze do języka. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
Google Scholar

Plato (1958). Fajdros (W. Witwicki, Trans.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Plato (2002). Parmenides (W. Witwicki, Trans.). Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Google Scholar

Tischner, J. (1981). Polski kształt dialogu. Kraków−Warszawa−Lublin: Biblioteka Spotkań.
Google Scholar

Zwolski, E. (1996). Komentarz. In Platon, Phaidros (E. Zwolski, Trans.). Kraków: Aureus.
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-25

Jak cytować

Szulczewski, G. (2019). Dialogue, ethics, economy. The application of dialogue in management (in the context of business ethics in the German-speaking area). Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 20(7), 23–37. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.7.02

Numer

Dział

Artykuł