Status rodziny w kontekście rynku medialnego. Przyczynek do dyskusji o etyce mediów
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.2.02Słowa kluczowe:
family, media, ethics, business, market, individualistic and familial paradigmAbstrakt
This article discusses the question of the presence of the category of the family in the media, which most often operate as commercial enterprises these days. At the same time the influence of media communication on the family is underlined. The analysis results in distinguishing between two ways of presenting and treating the family in media broadcasting. The first – objective – resembles the authentic nature and character of this basic social group, while the second – subjective – distorts the image and uses the category of the family as merely material for an producing media offer of any kind. Among other issues, stress is put on the business model of media enterprises, which seriously influences the social communication character of mass media, which results, for example, in the transformation of information into a commodity and the media public into customers.Bibliografia
Adamski A., Kościół a obraz rodziny w mediach, 2010, www.prasa.wiara.pl/doc/663660.Kosciol-a-obraz-rodziny-w-mediach
Google Scholar
Bagdikian B., The Media Monopoly, Beacon Press, 1992 [za:] T. Płudowski, Amerykańskie media: biznes jak każdy inny? [w:] Eseje o kulturze i literaturze amerykańskiej, red. T. Pyzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
Google Scholar
Bogunia-Borowska M., Codzienność życia społecznego – wyzwania dla socjologii XXI wieku [w:] Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Google Scholar
Borkowski T., Socjologiczne wyznaczniki kryzysu rodziny [w:] Polityka społeczna, rodzina, bezrobocie, red. T. Borkowski, A. Marcinkowski, A. Oherow-Urbaniec, Wydawnictwo Naukowe Księgarnia Akademicka, Kraków 1997.
Google Scholar
Boulding K.E., Etyka i biznes [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985, s. 59–69.
Google Scholar
Chyła W., Kultura intensywnie zmediatyzowana. Biotechnomerkantylizm, biopolityka, biowładza: doksokracja rynkowego populizmu jako efekt technomerkantylnych autoregulacji [w:] Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, red. W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010.
Google Scholar
Chyła W., Media jako biotechnosystem. Zarys filozofii mediów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008.
Google Scholar
Flandrin J.-L., Historia rodzin, Oficyna Wyd. Volumen L.R., Warszawa 1998.
Google Scholar
Godzic W., A. Drzał-Sierocka, Sytuacja polskich mediów audiowizualnych w latach 1989–2008 [w:] Raporty o stanie kultury. Kongres Kultury Polskiej (2009), www.kongreskultury.pl/library/File/RaportMedia/media_audio_w.pelna(1).pdf
Google Scholar
Hajduk-Nijakowska J., Proces odbioru przekazów medialnych jako czynność kulturowo usytuowana [w:] W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska (red.), Kultura
Google Scholar
medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010.
Google Scholar
Jan Paweł II, Centesimus annus, 1991.
Google Scholar
Jan Paweł II, Redemptoris missio, 1990.
Google Scholar
Jaroszyński P., Ideologiczne deformacje rozumienia ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5, s. 97–100.
Google Scholar
Kennedy R.G., The Good that Business Does, „Christian Social Thought Series”, No. 9, Acton Institute, Grand Rapids 2006.
Google Scholar
Kita B., Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Rabid, Kraków 2003.
Google Scholar
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
Google Scholar
Korab K., Państwo i rodzina: modele wzajemnych relacji, „Głos dla Życia” 2010, vol. 107, nr 6 (107) wrzesień/październik 2010, s. II.
Google Scholar
Kotler P., G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
Google Scholar
Krzysztofek K., Totalizacja życia w społeczeństwie bogatym w media [w:] Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, red. W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010.
Google Scholar
Lepa A., Współczesny obraz rodziny w mass mediach, 2009, www.edukacjamedialna.pl/e107_plugins/content/content.php?content.105
Google Scholar
Marx R., Kapitał, tłum. J. Serafin, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2009.
Google Scholar
Papieska Rada do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Aetatis novae (Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia Instrukcji Communio et progressio), 1992.
Google Scholar
Papieska Rada do Spraw Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 2000.
Google Scholar
Papieska Rada Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
Google Scholar
Pasierb J.S., Słuchaj… [w:] Słuchaj, módl się, pracuj, red. K. Janicki, Księgarnia Św. Wojciecha, Poznań 1989.
Google Scholar
Płudowski T., Amerykańskie media: biznes jak każdy inny? [w:] Eseje o kulturze i literaturze amerykańskiej, red. T. Pyzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
Google Scholar
Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Powszechna Encyklopedia Filozofii, tom 3, PTTA, Lublin 2002, s. 79.
Google Scholar
Schiffman L.G., L.L. Kanuk, Consumer Behaviour, Pearson Prentice Hall, New Jersey 2007.
Google Scholar
Sobecka J., Oblicze rodziny w mediach, „Wychowawca” 2002, vol. 114, nr 6, www.wychowawca.pl/miesiecznik/6_114/06.htm
Google Scholar
Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli (Inter mirifica), 1963.
Google Scholar
Zatwarnicka-Madura B., Osobowość a zachowania nabywców (w warunkach niepewności) [w:] Kontrowersje wokół marketingu w Polsce, red. L. Garbarski, J. Tkaczyk, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.