Współczesne koncepcje specjalistycznej edukacji językowej studentów prawa w Polsce i w Niemczech w stronę profesjonalizacji kształcenia

Autor

  • Lena Biedroń Uniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6069.86.09

Słowa kluczowe:

konwergencja regulacji prawnych, kształcenie języków obcych na wydziałach prawa, glottodydaktyka, metodyka nauczania

Abstrakt

Glottodydaktyka europejska i polska podążają za zmieniającą się rzeczywistością kształcenia językowego, na którą wpływ mają propagowane przez Radę Europy i Unię Europejską idee różnojęzyczności i wielojęzyczności. Analiza systemu kształcenia językowego na wydziałach prawa w Polsce i w Niemczech ma na celu poznanie koncepcji kształcenia językowego polskich i niemieckich studentów prawa, szukanie nowatorskich rozwiązań dydaktyczno-metodycznych oraz sposobu wdrażania przez uczelnie standardów europejskich. Wykazanie podobieństw i różnic programowych w zakresie nauczania języków obcych na tle regulacji prawnych, dokonujących się w systemach akademickich, sprzyja wypracowaniu nowych rozwiązań dydaktycznych oraz skłania do głębszej refleksji na sposobami profesjonalnego kształcenia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Antonelli, Gulia. 2017. „Brauchen Juristen Fremdsprachenkenntnisse?”. Beck-stellenmarkt.de 15. https://www.beck-stellenmarkt.de/ratgeber/karriere/ratgeber-karriere/brauchen-juristen-fremd­sprachenkenntnisse [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Bosiacki, Adam. 2014. „Konwergencja systemów prawnych w okresie globalizacji: spostrzeżenia i możliwe perspektywy”. W Tendencje rozwojowe myśli politycznej i prawnej. Red. Marek Maciejewski, Maciej Marszał, Mirosław Sadowski. 279–287. Wrocław: Wydział Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Chmielecka, Ewa. 2013. „Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego”. Studia BAS 3 (35): 107–134.
Google Scholar

Cybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Google Scholar

Dańda, Aleksander, Joanna Lubecka. 2010. Casebook. Metodologia tworzenia case study. Kraków. https://ekonomia.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/users/264/Konkurs_ekon_dla_uczniow/caseBOOK_-_metodologia.pdf [dostęp 2.08.2018].
Google Scholar

Gajewska-Skrzypczak, Iwona, Barbara Sawicka. 2017. „Język specjalistyczny na uczelni technicznej. Refleksje nauczycieli praktyków”. Języki Obce w Szkole 3: 52–57.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Gębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.
Google Scholar

Grucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.
Google Scholar

Grzegorczyk, Wojciech. 2015. „Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu”. W Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków. Red. Wojciech Grzegorczyk. 9–16. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Harbig, Anna Maria. 2007. „Nauczanie języków obcych w aspekcie przemian w polskim szkolnictwie wyższym”. W IV Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna – Ustroń 2017 „Przez języki do sukcesu” [referaty]. 64–70. http://kms.polsl.pl/prv/spnjo1/referaty/harbig.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Janowska, Iwona. 2011. Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitatis.
Google Scholar

Kubiak, Bogusław. 2002. „Pojęcie języka specjalistycznego”. Języki Obce w Szkole 5: 6–11.
Google Scholar

Mirowska-Łoskot, Urszula. 2015. „Jak uczyć prawników, czyli co zrobić, żeby elita nie pracowała w supermarkecie”. Gazeta Prawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/884609,jak-uczyc-prawnikow-czyli-co-zrobic-zeby-elita-nie-pracowala-wsupermarkecie.html,komentarze-najnowsze [dostęp 24.07.2015].
Google Scholar

Pankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.
Google Scholar

Pietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Sobański, Remigiusz. 1998. „Kultura prawna Europy”. Studia Europejskie 3: 117–129.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.
Google Scholar

Tokarczyk, Roman. 2012. Tworzenie prawa. Pomiędzy kultura prawa stanowionego i kulturą common law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Urbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków. Proces boloński i polityka językowa w Uniwersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.
Google Scholar

Wesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.
Google Scholar

Wójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.
Google Scholar

Ausbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003. Regulamin kształcenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii. https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Detailed work programme on the follow-up of the objectives of Education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z 14 czerwca 2002 r.).
Google Scholar

Deutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist. Niemiecka ustawa o sędziach. https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Gesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004. http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Hamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu (HmbJAG) z dnia 11 czerwca 2003 r. http://justiz.hamburg.de/contentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbildungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.
Google Scholar

Rozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6 października 1958 r.).
Google Scholar

Uchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
Google Scholar

Uchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).
Google Scholar

Uchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).
Google Scholar

Zarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Zarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Erasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2 (2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].
Google Scholar

http://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/ffa.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/info/index.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/pflichtkurse/index.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].
Google Scholar

http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds;jsessionid=36D82738F177303DF7FE1E59AA2FD030.waldmarie12?state=wtree&search=1&trex=step&root120172=57008|59353&P.vx=kurz [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=231389&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-frankfurt.de/43078948/4fremdsprachige-Rechtskenntnisse3 [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-frankfurt.de/43315839/42Lehrbeauftragte [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-hamburg.de/de.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.uni-hamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/fachspra­chenzentrum.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/veranstaltung.html [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].
Google Scholar

Misja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Listopad 2009. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].
Google Scholar

The Magna Charta Universitatum. http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum/the-magna-charta-1/the-magna-charta [dostęp 25.07.2016].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-03-19

Jak cytować

Biedroń, L. (2019). Współczesne koncepcje specjalistycznej edukacji językowej studentów prawa w Polsce i w Niemczech w stronę profesjonalizacji kształcenia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 86, 113–133. https://doi.org/10.18778/0208-6069.86.09