Rozwijanie kultury czytelniczej w łódzkich przedszkolach

Autor

  • Beata Szczepańska Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii
  • Mirosława Walczak Miejskie Przedszkole nr 74 w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.04

Słowa kluczowe:

kultura czytelnicza dzieci, przedszkola w Łodzi, kolekcje książek w przedszkolach

Abstrakt

W artykule podjęta została próba oceny stanu kultury czytelniczej w łódzkich przedszkolach i możliwości jej rozwijania, poprzez omówienie następujących jej aspektów/składowych: charakterystykę kontaktów przedszkolaków z książką oraz stosowane metody i formy rozbudzania zamiłowań czytelniczych w miejskich placówkach przedszkolnych, działalność przedszkoli w zakresie przygotowania do nauki czytania oraz naukę czytania prowadzoną w placówkach przedszkolnych w ramach programowych zajęć, ocenę zawartości księgozbiorów przedszkolnych i stosowane kryteria doboru literatury dziecięcej oraz wyposażenia sal przedszkolnych/kącików w książki sprzyjające rozwijaniu czytelnictwa wśród dzieci 3–6-letnich. Ponadto podjęto próbę zbadania postaw nauczycieli sprzyjających rozbudzaniu dziecięcych zainteresowań książką oraz wskazania kierunków współpracy placówek przedszkolnych wspierających promowanie czytelnictwa ze środowiskiem społeczno-kulturowym oraz domem rodzinnym dziecka. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i metodę badania w działaniu. Teren badań objął wybrane łódzkie miejskie placówki przedszkolne, reprezentujące poszczególne dzielnice administracyjne Łodzi.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Andrzejewska, Jadwiga (1980). Zróżnicowanie startu czytelniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: S. Kubiak, (red.), Czytelnictwo w kształceniu i wychowaniu szkolnym: materiały sesji 29–30 maja 1979, cz. III. (s. 15–33). Poznań: Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UAM.
Google Scholar

Andrzejewska, Jadwiga (1988). Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa. Roczniki Biblioteczne, 1, 311–314.
Google Scholar

Antczak, Mariola & Rybka, Aleksandra (2013). Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne. (s. 41–94). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Antczak, Mariola & Walczak-Niewiadomska, Agata (red.) (2015). Książki w życiu najmłodszych. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Baluch, Alicja (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej literatury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
Google Scholar

Centner-Guz, Małgorzata (2017). U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym . Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Debesse, Maurice (1983). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-01834-1
Google Scholar

Goriszowski, Włodzimierz (1968). Czytelnictwo i jego wpływ na wyniki nauczania . Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Google Scholar

Jakubowicz-Bryx, Anna (red.) (2011). Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Kielar-Turska, Maria & Przetacznik-Gierowska, Maria (red.) (1992). Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Konopnicka, Iwona (2013). Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym . Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Krasoń, Katarzyna (2015). Poszukiwacze, odkrywcy i waleczni herosi, czyli na tropie książki przez dziecko pożądanej. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. (s. 369–383). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar

Krawczyk, Wanda (1989). Z badań nad treścią, metodami, i organizacją procesu wychowania w najstarszej grupie przedszkolnej. Studia Kieleckie, 3 (63), 59–67.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz (2003). Literatura i książka dziecięca. Słowo, obiegi, konteksty . Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz (2012). Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz, Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Zając, Michał (red.) (2008). Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty . Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz & Zając, Michał (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Mazepa-Domagała, Beata (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1975). Czytanie domowe. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1981). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (1982). Współczesne problemy książki i czytelnictwa. W: S. Frycie, I. Kaniowska-Lewańska (red.), Kultura literacka w przedszkolu, cz. 1, (s. 196–220). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna & Leszczyński, Grzegorz (2002). Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.
Google Scholar

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2017, poz. 356.
Google Scholar

Przecławska, Anna (1966). Młody czytelnik i współczesność. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Słońska, Irena (1957). Dzieci i książki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Swędrowska, Małgorzata (2019). epedagogika.pl – Lista ekspertów. Pobrane 30 kwietnia 2019 z: https://epedagogika.pl/autor/malgorzata-swedrowska-12301
Google Scholar

Ungeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik . Rzeszów: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Wiśniowska, B. (1988), Zainteresowanie dzieci przedszkolnych czytaniem [niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marii Kielar]. Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-25

Jak cytować

Szczepańska, B., & Walczak, M. (2019). Rozwijanie kultury czytelniczej w łódzkich przedszkolach. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(28), 71–103. https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.04

Numer

Dział

Articles