„Wskazania czytelników – wybory bibliotekarzy” Zakup nowości dla dzieci i młodzieży do bibliotek publicznych i szkolnych – analiza jakościowa

Autor

  • Grażyna Lewandowicz-Nosal Biblioteka Narodowa, Instytut Książki i Czytelnictwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.26.03

Słowa kluczowe:

gromadzenie zbiorów, zakup książek, biblioteki szkolne, biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży, literatura piękna, literatura popularnonaukowa, lektury szkolne

Abstrakt

W artykule omówiono zasady gromadzenia zbiorów do bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży oraz bibliotek szkolnych. Do analizy jakościowej wykorzystano listy tytułów książek, jakie planowały kupić 44 biblioteki szkolne w 2014 r. w ramach dotacji rządowej. Zgromadzony materiał podzielono na następujące kategorie: lektury szkolne, klasyka literatury dla dzieci, poezja, baśnie, książki dla najmłodszych, książki Grzegorza Kasdepke, literatura dla najmłodszych, literatura obyczajowa, fantasy, książki edukacyjne, historia i biografie, i inne. Najczęściej biblioteki planowały kupić lektury szkolne, książki edukacyjne (słowniki, encyklopedie). Z literatury pięknej najczęściej planowano kupić książki z gatunku fantasy, powieści dla dziewcząt oraz utwory takich autorów jak m. in. Paweł Beręsewicz, Barbara Gawryluk, Marcin Pałasz, Renata Piątkowska, Małgorzata Strzałkowska. Chętnie kupowano książki ekranizowane i reklamowane w czasopismach młodzieżowych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że księgozbiory bibliotek szkolnych i bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży odpowiadają na potrzeby czytelnicze tej grupy odbiorców.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamiec Witold (1989). Główne problemy uzupełniania księgozbiorów bibliotek publicznych w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Instytut Książki i Czytelnictwa.
Google Scholar

Adamiec, Witold, Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1974). Uzupełnianie i wykorzystywanie zbiorów bibliotek publicznych w latach 1968–1972. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1962). Zakup i wykorzystanie książek w sieci bibliotek powszechnych w latach 1957–1960. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1970). Nowości w bibliotekach publicznych. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Białkowska, Barbara (1982). Badania księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci. Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej, 1/4, 10–14
Google Scholar

Budyńska, Barbara & Zasacka, Zofia (red.) (2011). Organizacja zakupu nowości książkowych, zbiorów audiowizualnych oraz dokumentów elektronicznych w bibliotekach publicznych. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2010). Księgozbiory gminnych bibliotek publicznych a potrzeby czytelnicze gimnazjalistów. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Jesień liścia Jasia – GWP.pl – psychologiczna księgarnia internetowa (2015). Pobrane 14 lutego 2017, z: https://www.gwp.pl/jesien-liscia-jasia.html
Google Scholar

Krajewska, Anna (2009). Promocja literatury adresowanej do młodego czytelnika a zawartość księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży. W: K. Wolff (red.), Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych (s. 100–115). Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna, (2008). Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna, Krawczyk, Anna, Kujawa, Katarzyna & Porzuczek, Zuzanna (2014). Warto mieć w bibliotece: książki dla dzieci 2010–2013: katalog. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna & Zybert, Elżbieta B. (red.) (2009). Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (2007). Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa: Wydaw. Biblioteki Narodowej.
Google Scholar

Siekierski, Stanisław (1959). Analiza zakupu i wykorzystania książek w bibliotekach powszechnych w latach 1957/1958. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ungeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydaw. SBP.
Google Scholar

Walczewska-Klimczak, Grażyna (2017). Partnerstwo bibliotek publicznych i szkolnych – z do­świad­czeń realizacji pilotażowego programu zakupu nowości do bibliotek publicznych w partnerstwie ze szkolnymi (Priorytet 2/2014). W: M. Antczak, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia (s. 37–56). Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego–Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wolff, Katarzyna (red.) (2009). Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych. Materiały z konferencji naukowej, Opole, 23–24 września 2008 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wołosz, Jan (red.) (2003). Standardy Biblioteczne. Wzorce i doświadczenia Unii Europejskiej. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Biblioteki Narodowej Warszawa, 11 grudnia 2003 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom – lista TOP 100 wymienionych książek (2015). Pobrane 20 lutego 2017, z: http://lc.serwer2.com.pl/top100_lektury.pdf
Google Scholar

Zając, Michał (2000). Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Warszawa: Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Zybert, Elżbieta B. (red.) (2003). Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Lewandowicz-Nosal, G. (2018). „Wskazania czytelników – wybory bibliotekarzy” Zakup nowości dla dzieci i młodzieży do bibliotek publicznych i szkolnych – analiza jakościowa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(26), 55–76. https://doi.org/10.18778/0860-7435.26.03

Numer

Dział

Articles