Satysfakcja z życia i złe samopoczucie psychiczne młodych Polaków w czasach niepewności
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.29.02Słowa kluczowe:
satysfakcja z życia, złe samopoczucie psychiczne, młodzi ludzie, Polska, Europejski Sondaż SpołecznyAbstrakt
W ostatnich latach Europa, a w szczególności Europa Środkowa i Wschodnia, doświadczyła wydarzeń, które wywarły istotny wpływ na jej gospodarkę, rynek pracy, bezpieczeństwo, strukturę społeczną oraz zdrowie publiczne. Ciągłe zmiany pejzażu geopolitycznego i społeczno-ekonomicznego, najsilniej dotykają młodych ludzi, którzy muszą się mierzyć z ich konsekwencjami. Nie mogąc przewidzieć przyszłości, zaczynają zadawać pytania o sens życia, które są ściśle powiązane z kwestiami satysfakcji z życia i zdrowia psychicznego. Wyniki najnowszych badań potwierdzają ten trend, pokazując, że młodzi Polacy stoją w obliczu poważnych wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym, pomimo danych wskazujących na ich ogólną satysfakcję z życia.
Celem niniejszego artykułu jest określenie, jakie czynniki mogą wpływać na satysfakcję z życia oraz złe samopoczucie psychiczne młodych Polaków. Analizy opierają się na reprezentatywnych danych dla Polski pochodzących z Europejskiego Sondażu Społecznego. W celu udzielenia odpowiedzi na pytania badawcze i weryfikacji hipotez zastosowano Ogólne Modele Liniowe dla Prób Złożonych (Complex Sample General Linear Models). Wyniki pokazują, że ogólnie, satysfakcja z życia jest powiązana z poczuciem kontroli nad własnym życiem, zdrowiem psychicznym oraz kontekstem społecznym, w którym żyją respondenci. Kontekst społeczny jest szczególnie istotny dla młodych Polaków. Chociaż znaczenie tego kontekstu jest widoczne również w przypadku złego samopoczucia psychicznego, wzorzec związku różni się od tego obserwowanego dla satysfakcji z życia. Ponadto predyktory związane ze zdrowiem są ważniejsze dla złego samopoczucia psychicznego – zwłaszcza dla młodych osób – niż ma to miejsce w przypadku satysfakcji z życia.
Bibliografia
Adamowicz, M. (2022). COVID-19 Pandemic as a Change Factor in the Labour Market in Poland, Sustainability, 14(15), 1–21. https://doi.org/10.3390/su14159197
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/su14159197
Almeida, I. L. de L., Rego, J. F., Teixeira, A. C. G., & Moreira, M. R. (2022). Social isolation and its impact on child and adolescent development: a systematic review, The Revista Paulista de Pediatria, 40, 1–9. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385
Andresen, E. M., Malmgren, J. A., Carter, W. B., & Patrick, D. L. (1994). Screening for depression in well older adults: evaluation of a short form of the CES-D, American Journal of Preventive Medicine, 10(2), 77–84. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(18)30622-6
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(18)30622-6
Boguszewski, R. (2022a). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. In CBOS, Młodzież 2021, raport z badań ilościowych zrealizowanych przez Fundację CBOS (pp. 62–82). CBOS / KCPU. https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2023/01/Mlodziez-2021-raport_uzupelniony.pdf
Zobacz w Google Scholar
Chi, X., Liang, K., Chen, S.-T., Huang, Q., Huang, L., Yu, Q., Jiao, C., Guo, T., Stubbs, B., Hossian, M. M., Yeung, A., Kong, Z., & Zou, L. (2021). Mental health problems among Chinese adolescents during the COVID-19: The importance of nutrition and physical activity, International Journal of Clinical and Health Psychology, 21(3), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.100218
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.100218
Cosma, A., Abdrakhmanova, S., Taut, D., Schrijvers, K., Catunda, C., & Schnohr, C. (2023). A focus on adolescent mental health and well-being in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey. Volume 1. https://iris.who.int/server/api/core/bitstreams/2e2d0d63-bd03-4c9d-aec5-64bb161bf98b/content
Zobacz w Google Scholar
Dębski, M., & Flis, J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA. https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – a). About ESS. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/about-ess
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – b). Data Collection: Switch to Self-Completion. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/methodology/methodology/data-collection-sc
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – c). Sampling. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/methodology/sampling
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – d). Weighting. European Social Survey. https://europeansocialsurvey.org/methodology/ess-methodology/data-processing-and-archiving/weighting
Zobacz w Google Scholar
Feliksiak, M. (July, 2025). Co czują Polacy?, CBOS. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/flashe/pliki/2025/fl_041_2025.pdf
Zobacz w Google Scholar
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ’n’ roll). Third Edition. SAGE Publications Ltd
Zobacz w Google Scholar
Hult, M., Kaarakainen, M., & De Moortel, D. (2023). Values, Health and Well-Being of Young Europeans Not in Employment, Education or Training (NEET), International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(6), 1–22. https://doi.org/10.3390/ijerph20064840
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20064840
International Business Machines Corporation (IBM). (2021). IBM SPSS Complex Samples 29, IBM, https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_29.0.0/pdf/IBM_SPSS_Complex_Samples.pdf
Zobacz w Google Scholar
International Business Machines Corporation (IBM). (2022). IBM SPSS Statistics Algorithms 29, IBM, https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_29.0.0/pdf/IBM_SPSS_Statistics_Algorithms.pdf
Zobacz w Google Scholar
Jaccard, J., & Turrisi, R. (2003). Interaction effects in multiple regression. Second Edition. SAGE Publications Inc.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412984522
Kaminska, O. (2020). Guide to Using Weights and Sample Design Indicators with ESS Data, European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). https://europeansocialsurvey.org/sites/default/files/2023-06/ESS_weighting_data_1_1.pdf
Zobacz w Google Scholar
Kopycka, K., & Petelewicz, M. (2019). Zróżnicowanie subiektywnego dobrostanu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Przegląd Socjologiczny, 68(2), 33–54. https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/2
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/2
Kozera-Mikuła, P. (2020). Sens życia – analiza pojęcia w świetle nauk humanistycznych, Psychologia Rozwojowa, 25(2), 9–28. https://doi.org/10.4467/20843879PR.20.009.12264
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20843879PR.20.009.12264
Krok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents, Journal of Adult Development, 25, 96–106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-y
Mariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedagogiczna, CHOWANNA, 1(56), 1–25. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2021.56.03
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2021.56.03
Martela, F., Lehmus-Sun, A., Parker, P. D., Pessi, A. B., & Ryan R. M. (2023). Needs and Well-Being Across Europe: Basic Psychological Needs Are Closely Connected With Well-Being, Meaning, and Symptoms of Depression in 27 European Countries, Social Psychological and Personality Science, 14(5), 501–514. https://doi.org/10.1177/194855062211136
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/19485506221113678
Opozda, D. (2024). Poczucie sensu życia i wartości młodzieży. Konteksty psychopedagogiczne, Roczniki Pedagogiczne, 16(4), 85–98. https://doi.org/10.18290/rped24164.6
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/rped24164.6
Pracuj.pl. (2024, July 2). Polacy stawiają na pracę hybrydową. Badanie Pracuj.pl. https://media.pracuj.pl/331481-polacy-stawiaja-na-prace-hybrydowa-badanie-pracujpl
Zobacz w Google Scholar
Raven, J., Becko, L., Kaczmarek, A., Herbst, J., & Gołasa, A. (2021). Next Generation Poland, British Council. https://www.britishcouncil.pl/sites/default/files/next_generation_poland_full_eng.pdf
Zobacz w Google Scholar
Santini, Z. I., Koyanagi, A., Stewart-Brown, S., Perry, B. D., Marmot, M., & Koushede, V. (2021). Cumulative risk of compromised physical, mental and social health in adulthood due to family conflict and financial strain during childhood: a retrospective analysis based on survey data representative of 19 European countries, BMJ Global Health, 6(3), 1–14. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-004144
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-004144
Scholz, N. (2021). Mental health and the pandemic, European Union. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/696164/EPRS_BRI(2021)696164_EN.pdf
Zobacz w Google Scholar
Scovil, J. (2025). Młodzi Polacy o wyzwaniach stojących przed ich pokoleniem, CBOS. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2025/K_056_25.PDF
Zobacz w Google Scholar
Solecki, R. (2023). Raport z badania kondycji psychicznej młodzieży 2022, Wydawnictwo Naukowe UKEN. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/13321/Solecki%20-%20Raport%20z%20badania%20kondycji%20psychicznej%20m%C5%82odzierzy.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zobacz w Google Scholar
Stanojević, D., Todosijević, B., & Gvozdanović, A. (2025). The Well-Being of Young People in Europe During the Pandemic: The Social Ties, Labor Market Integration, and the Social Inequalities, In C. Suter, J. Chesters, S. Fachelli (Eds.) Well-being During the Pandemic. Comparative Perspectives from the Global North and South (pp. 69–97), Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63440-6
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-63440-6_4
Wojtyra, A. (2024). Meaning in Life among Young People in Poland. A Sociological and Theological Perspective, Studia Ełckie, 26(2), 207–223. https://doi.org/10.32090/SE.260214
Zobacz w Google Scholar
World Health Organization (WHO). (2022, March 2) COVID-19 pandemic triggers 25% increase in prevalence of anxiety and depression worldwide. https://www.who.int/news/item/02-03-2022-covid-19-pandemic-triggers-25-increase-in-prevalence-of-anxiety-and-depression-worldwide
Zobacz w Google Scholar
Zawadzka, D., Stalmach, M., Oblacińska, A. M., & Tabak, I. (2017). Związek poczucia sensu życia z zadowoleniem z życia, występowaniem dolegliwości subiektywnych oraz statusem ekonomicznym rodziny w populacji uczniów gimnazjum, Developmental Period Medicine, 21(1), 60–68. https://bazawiedzy.imid.med.pl/info/article/IMID205fa233e97f4c18a37b94da1fdea8e5/
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025a). ESS11 – integrated file, edition 3.0 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess11e03_0
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023). ESS10 – integrated file, edition 3.2 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess10e03_2
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023b). ESS10 Self-completion – integrated file, edition 3.1 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess10sce03_1
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023e). ESS9 – integrated file, edition 3.2 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess9e03_2
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023d). ESS8 – integrated file, edition 2.3 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess8e02_3
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023c). ESS7 – integrated file, edition 2.3 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess7e02_3
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025c). ESS6 – integrated file, edition 2.7 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess6e02_7
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025b). ESS5 – integrated file, edition 3.6 (Austria not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess5e03_6
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023b). ESS4 – integrated file, edition 4.6 (Austria and Lithuania not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess4e04_6
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2018). ESS3 – integrated file, edition 3.7 (Latvia and Romania not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess3e03_7
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2012). ESS2 – integrated file, edition 3.6 (Italy not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess2e03_6
Zobacz w Google Scholar
European Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023a). ESS1 – integrated file, edition 6.7 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess1e06_7
Zobacz w Google Scholar
Eurostat. (2025). Overall life satisfaction by sex, age and educational attainment [Data set]. https://doi.org/10.2908/ILC_PW01
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
