Living through Art? The Role of Institutions and Private Life Trajectories in the Careers of Artistic Weavers
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.04Keywords:
sociology of art, fibre art, feminism, autobiographical narrative interviewAbstract
The article analyzes autobiographical narratives of two artistic weavers active in the Warsaw workshop ‘Pracownia Doświadczalna Tkactwa Artystycznego ZPAP’ since the 1970s. Based on biographical interviews conducted using Fritz Schütze’s method, the author examines how patriarchal mechanisms of the art field influenced careers of women combining motherhood with creative ambitions. The category of “good life” allows for understanding of the significance of the communal workshop beyond market success: from the possibility of personal emancipation from domestic sphere, to temporary financial support within the state patronage system.
References
Banasiak, J. (2020). Proteuszowe czasy: Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993: stan wojenny, druga odwilż, transformacja ustrojowa (Wydanie I). Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
View in Google Scholar
Bryan-Wilson, J. (2017). Fray: Art + textile politics. Chicago ; London: The University of Chicago Press.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226369822.001.0001
Główny Urząd Statystyczny. (2015). Dzieci w Polsce w 2014 roku. Charakterystyka demograficzna. Warszawa.
View in Google Scholar
Hammersley, M., & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych (S. Dymczyk, Tłum.). Poznań: Zysk i S-ka. Wydaw.
View in Google Scholar
Huml, I. (1989). Współczesna tkanina polska (Wyd. 1). Warszawa: Arkady.
View in Google Scholar
Jakubowska, A. (1999). „I po co ten feminizm?” O feministycznej historii sztuki, Biuletyn Historii Sztuki, (3–4), 293–304.
View in Google Scholar
Jakubowska, A. (2009). Feminizm i współczesna historia sztuki, Artum Quaestiones, XX, 103–114.
View in Google Scholar
Kaźmierska, K., & Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny: Metoda, technika, analiza (Wydanie I). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-868-2
Kościelniak, M. (2018). Egoiści: Trzecia droga w kulturze polskiej lat 80 (Wydanie I). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.2.14
Kozłowski, M., Sowa, J., & Szreder, K. (Red.). (2014). Fabryka sztuki. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy. Warszawa.
View in Google Scholar
Mikołajczyk, M., & Stankowska, M. (Red.). (2021). Aktywność zawodowa a macierzyństwo: Perspektywa matek małych dzieci (Wydanie pierwsze). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
View in Google Scholar
Nochlin, L. (1999). Dlaczego nie było wielkich artystek? (Limanowska, Tłum.). Ośka, (3), 52–56.
View in Google Scholar
Riemann, G., & Schütze, F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. W: K. Kaźmierska (Red.), & Z. Bokszański & A. Piotrowski (Tłum.), Metoda biograficzna w socjologii: Antologia tekstów (s. 389–414). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
View in Google Scholar
Rottenberg, A. (2005). Sztuka w Polsce 1945–2005. Warszawa: Wydawn. Piotra Marciszuka „Stentor”.
View in Google Scholar
Schütze, F. (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. W: K. Kaźmierska (Red.), & K. Waniek (Tłum.), Metoda biograficzna w socjologii: Antologia tekstów (s. 141–278). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
View in Google Scholar
Sholette, G. (2011). Dark matter: Art and politics in the age of enterprise culture (1. publ). London: Pluto Press.
View in Google Scholar
Sikorska, K. (2016). Artystki w pracy i o pracy: Poznawcze wymiary sztuki, Sztuka i Dokumentacja, (14), 74–83.
View in Google Scholar
Sikorska, K. (2018). Potrzeba widoczności. Tryby pracy współczesnych artystek wizualnych. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, 21.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2018.21.495
Stańczak-Wiślicz, K., Perkowski, P., Fidelis, M., & Klich-Kluczewska, B. (Red.). (2020). Kobiety w Polsce 1945–1989: Nowoczesność–równouprawnienie–komunizm. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
View in Google Scholar
Szenajch, P. (2022). Odczarowanie talentu: Socjografia stawania się uznanym artystą (Wydanie I). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-866-5
Tracz, B. (2019). O związkach Kościoła katolickiego z twórcami kultury w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zapis wykładu Eryka Sztekkera wygłoszonego 24 października 1985 roku na kursie dla dyrektorów wydziałów do spraw wyznań. Pamięć i Sprawiedliwość, 33(1), 494–521.
View in Google Scholar
Wolff, J. (1990). Feminine sentences: Essays on women and culture. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press.
View in Google Scholar
Wolff, J. (1993). The Social Production of Art. London: Macmillan Education UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23041-9
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-23041-9_3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
