Travel agencies in Łódź at the beginning of the 21st century: their origins, types and distribution

Autor

  • Jolanta Latosińska University of Łódź, Institute of Urban Geography and Tourism Studies

DOI:

https://doi.org/10.1515/tour-2015-0009

Słowa kluczowe:

Łódź, travel agency, tourism organizer, tourism intermediary, tourism agent, distribution, centroid

Abstrakt

The article presents a continuation of research on the distribution of travel agencies in Łódź, carried out in the mid-1990s, 2006 and 2010 by academics from the Institute of Urban and Tourism Geography. Observations on Łódź travel agencies over the last 25 years lead to the conclusion that it is a dynamic phenomenon. Agencies appear and disappear, change their names and locations, as well as their aims and range of activity. The paper presents a short historical outline of travel agency development in Łódź, a classification of agencies based on aims and range of activity, as well as their distribution within city space. The conclusions concern certain limitations and threats to the further development of Łódź travel agencies resulting from external (formal) and internal causes.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

GRZELKA D., 1996, Lokalizacja biur podróży na terenie Łodzi, Turyzm, 6, 1, pp. 5–29.
Google Scholar

KACHNIEWSKA M., NAWROCKA E., NIEZGODA A., PAWLICZ A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Oficyna, Warszawa.
Google Scholar

KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar

KARWAT M., JURA D, WILK K., 2014, Kodeks dobrych praktyk przy organizacji turystyki szkolnej. Poradnik dla dyrektorów placówek oświatowych, biur podróży oraz rodziców, wyd. II popr., Łódź.
Google Scholar

KONIECZNA-DOMAŃSKA A., 2008, Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa.
Google Scholar

LATOSIŃSKA J., 2006, Pośrednictwo, [in:] B. Meyer (ed.), Obsługa ruchu turystycznego, PWN, Warszawa, pp. 84–94.
Google Scholar

LATOSIŃSKA J., 2011, Biura podróży w środowisku wielkomiejskim. Przykład Łodzi, [in:] B. Włodarczyk (ed.), Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 297– 315.
Google Scholar

NOWACKA M., 2014, Oferta turystyczna łódzkich touroperatorów, master tesis, promoter: prof. A. Matczak in Instytut Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar

PANASIUK A., 2014, Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Polska. Touroperatorzy. Ranking 2015, Analiza danych, 2015, Raport Wiadomości Turystycznych, Ranking. Touroperatorzy, czerwiec, pp. 15–18.
Google Scholar

Polska. Wybrane wskaźniki charakteryzujące rynek, 2015, Raport Wiadomości Turystycznych, Ranking. Touroperatorzy, czerwiec, pp. 12–14.
Google Scholar

ROCHMIŃSKA A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

ŚWIĘCICKA M., 2012, Monografia Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade and Travel Company Spółka z o.o. w Łodzi, licentiate tesis, promoter: dr J. Latosińska in Instytut Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar

Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. i rozporządzenia wykonawcze do niej, 2006, Ministerstwo Gospodarki, Departament Turystyki, Warszawa.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2010, 16 czerwca.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2011, 16 czerwca.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2012, 16 czerwca.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2013, 16 czerwca.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Touroperatorzy, 2014, 16 czerwca.
Google Scholar

Raport Wiadomości Turystycznych. Ranking. Touroperatorzy, 2015, czerwiec.
Google Scholar

www.turystyka.gov.pl/CRZ
Google Scholar

Opublikowane

2017-02-07

Jak cytować

Latosińska, J. (2017). Travel agencies in Łódź at the beginning of the 21st century: their origins, types and distribution. Turyzm/Tourism, 25(2), 97–105. https://doi.org/10.1515/tour-2015-0009

Numer

Dział

Artykuły