Selfie w muzeum – określenie paradygmatów analizy zjawiska fotografowania (się) na wystawach muzealnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.01Słowa kluczowe:
selfie, muzeum, fotografia turystyczna, kultura narcyzmu, kultura remiksuAbstrakt
Dzięki rozwojowi mediów społecznościowych coraz popularniejsze staje się udostępnianie zdjęć, często w formie tzw. selfie. Zjawisko fotografowania samego siebie pojawiło się w instytucjach kultury, w tym także w muzeach. Placówki wypracowują różne strategie reagowania na fotografowanie się na tle eksponatów. W artykule dokonano analizy tych reakcji, a na ich podstawie wskazano zróżnicowane sposoby definiowania funkcji oraz roli współczesnego muzeum. Spróbowano także odpowiedzieć na pytanie, czy udostępnienie zdjęć przez zwiedzających jest elementem tworzenia ich własnego wizerunku (kultura narcyzmu), czy raczej interakcji z dziedzictwem, dialogu z prezentowanymi treściami (kultura remiksu).
Pobrania
Bibliografia
BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (red.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar
BOURDIEU P., 2012, Społeczna definicja fotografii, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar
DZIUBAN A., 2013, Gry z tożsamością. Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
JENKINS H., 2007, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, I, 1.
Google Scholar
MAŹNICA Ł., 2016, Selfie w muzeach – analiza zjawiska w kontekście działalności i roli społecznej muzeów, [w:] G. Stunża, K. Stachura (red.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
Google Scholar
NACHER A., GULIK M., KAUCZ P., 2011, Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu, [w:] M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.
Google Scholar
PIEJKO M., 2008, Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, IV, 3.
Google Scholar
SONTAG S., 2017, O fotografii, Karakter, Kraków.
Google Scholar
SOULAGES F., 2005, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Universitas, Kraków.
Google Scholar
SZPUNAR M., 2016, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków.
Google Scholar
WAGNER E., 2015, Selfie society: Narcissism and the celebration of mediocrity, Kindle Edition.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.