Region turystyczny a procesy globalizacji

Autor

  • Małgorzata Durydiwka Uniwersytet Warszawski, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej
  • Andrzej Kowalczyk Uniwersytet Łódzki, Katedra Geografii Miast i Turyzmu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.1.02

Słowa kluczowe:

region, region turystyczny, globalizacja turystyki, korporacje ponadnarodowe

Abstrakt

Pojęcie regionu turystycznego od dawna jest jednym z kluczowych terminów używanych w geografii, w tym również w geografii społeczno-ekonomicznej. Wśród różnych rodzajów regionów wyróżnia się m.in. regiony turystyczne. Do głównych cech regionu turystycznego należą: jego spójność przestrzenna (zwartość) oraz odmienność względem otaczającego go obszaru. Cechy te przestają być jednak wyróżnikiem regionów turystycznych w dobie globalizacji. Wobec globalizacji turystyki pojęcie regionu zaczyna mieć inny sens niż dawniej, gdyż obecne regiony turystyczne są w dużej mierze otwarte (m.in. z powodu działalności na ich obszarze ponadnarodowych korporacji w rodzaju TUI AG), wykazują znaczny stopień unifikacji oferowanego produktu turystycznego oraz nie są w wystarczającej mierze zwarte przestrzennie. Oznacza to, że pojęcie regionu turystycznego zaczyna być mniej ostre niż dawniej, bądź też stopniowo traci sens.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alejziak W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar

Bar R., Doliński A., 1974, Geografia turystyczna Polski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Dela Cruz T., Wolchuk S., 2000, Hotels’ 325, “Hotels”, July, s. 40-86.
Google Scholar

Domański R., 1990, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, PWN, Warszawa-Poznań.
Google Scholar

Dziewoński K., 1957, Niektóre problemy badania regionów gospodarczych w Polsce, „Przegląd Geograficzny", 29, s. 719-739.
Google Scholar

Dziewoński K., 1967, Teoria regionu ekonomicznego, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 33-50.
Google Scholar

Gunn C. A., 1994, Tourism planning, Taylor and Francis, Washington, DC.
Google Scholar

Hettner A., 1927, Die Geographie — ihre Geschichte, ihr Wasen und ihre Methoden, Ferdinand Hirt, Breslau.
Google Scholar

Jafari J. (red.), 2001, Encyclopedia of Tourism, Routledge, London-New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203195673

James P. E., Jones C. F., 1954, American geography: inventory and prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y.
Google Scholar

Jędrzejczyk D., 1993, Region ekonomiczny jako system, [w:] D. Jędrzejczyk, W. Kusiński (red.), Studia z historii i metodologii geografii ekonomicznej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 57-78.
Google Scholar

Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Liszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:] G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa-Poznań, s. 77-109.
Google Scholar

Mileska M. I., 1963, Regiony turystyczne Polski. Stan obecny i potencjalne warunki rozwoju, „Prace Geograficzne”, nr 43.
Google Scholar

Platt R. S., 1935, Field approach to regions, „Annals of the Association of American Geographers”, vol. 25, s. 153-174.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00045603509357140

Rykiel Z., 2001, Krytyka teorii regionu społeczno-ekonomicznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar

Saprunowa W., 1997, Turizm. Ewolucija. Struktura. Marketing, Os’-89, Moskva.
Google Scholar

Szymczak M. (red.), 1985, Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Whittlesey D., 1954, The regional concept and the regional method, [in:] American Geography: Inventory and Prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y., s. 26-37.
Google Scholar

Wolchuk S., Scoviak Lerner M., 2002, Hotels' 325, July, Special Report www.hotelsmag.com
Google Scholar

Wróbel A., 1965, Pojęcie regionu ekonomicznego a teoria geografii, „Prace Geograficzne”, nr 48.
Google Scholar

Wróbel A., 1967, Pojęcie regionu a metoda regionalna, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 73-84.
Google Scholar

www.gnto.gr
Google Scholar

www.tui.com
Google Scholar

Zagółkowa H. (red.), 1997, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Wyd. Kurpisz, Poznań, t. 12.
Google Scholar

Opublikowane

2003-06-30

Jak cytować

Durydiwka, M., & Kowalczyk, A. (2003). Region turystyczny a procesy globalizacji. Turyzm/Tourism, 13(1), 21–42. https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.1.02

Numer

Dział

Artykuły