Znaczenie benchmarkingu w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT SA
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.05Keywords:
benchmarking, innowacje, przedsiębiorstwo turystyczne, linia lotniczaAbstract
Celem artykułu jest identyfikacja znaczenia benchmarkingu jako źródła innowacji w działalności przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT. Uszczegółowieniem tego celu jest wskazanie działów firmy, które wykorzystały metodę w poszukiwaniu impulsów rozwojowych do stworzenia nowej lub ulepszenia dotychczasowej oferty. Podmiotem badań była linia lotnicza należąca do Star Alliance oraz pracownicy wybranych działów w liczbie 27. W ramach badań zastosowano metodę ankietową oraz – tylko w odniesieniu do kierowników wybranych działów – metodę wywiadu jawnego standaryzowanego. Przy analizie danych wykorzystano metody wnioskowania statystycznego, m.in. test niezależności chi-kwadrat. Mimo że wprowadzenie benchmarkingu w struktury przedsiębiorstwa pozwala na szybkie wyrwanie się z kręgu ograniczeń własnej kultury i standardowych zachowań, a zdobywanie wiedzy w trakcie tego procesu daje podstawę do nowych, innowacyjnych pomysłów, to znaczenie metody w działalności innowacyjnej omawianego przedsiębiorstwa nie znajduje odzwierciedlenia w jej praktycznym zastosowaniu. Zauważalny jest przede wszystkim brak wiedzy na temat benchmarkingu, a utożsamianie metody ze zwykłą analizą konkurencji jest skutkiem niepowodzeń i braku kreatywności w jej stosowaniu.
Downloads
References
ACZEL A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 735 s.
Google Scholar
BANK J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa, 236 s.
Google Scholar
BEDNARCZYK M., NAJDA-JANOSZKA M., 2014, Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 243 s.
Google Scholar
BOGAN CH.E., CALLAHAN D., 2001, Benchmarking in Rapid Time, „Industrial Management”, 43, 2, s. 28–33.
Google Scholar
BOGAN CH.E., ENGLISH M.J., 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Wyd. Helion, Gliwice, 416 s.
Google Scholar
BOXWELL R.J. Jr, 1994, Benchmarking for Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York.
Google Scholar
BRACKENBURY M., 2004, Has innovation become a routine practice the enables companies to stay ahead of competition in the travel industry?, Paris, OECD Publishing, s. 1–8, http://www.oecd.org/industry/tourism/34267968.pdf; 17.02.2017.
Google Scholar
BRATNICKI M., STRUŻYNA J. (red.), 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 205 s.
Google Scholar
BRILMAN J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 262 s.
Google Scholar
CZEKAJ J., 1995, Benchmarking – metoda racjonalizacji organizacji, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 9, s. 5–7.
Google Scholar
CZYŻ-GWIAZDA E., 2006, Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1101, s. 23–33.
Google Scholar
FRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, Wyd. KUL, Lublin, 654 s.
Google Scholar
GABRUSEWICZ G., KAMELA-SOWIŃSKA A., POETSCHKE H., 1998, Rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 267 s.
Google Scholar
GADOMSKA-LILA K., 2011, Budowanie kultury innowacyjności w świetle badań empirycznych, „Współczesne Zarządzanie”, 1, s. 124–133.
Google Scholar
GARVIN D.A., 1993, Building a learning organization, „Harvard Business Review”, 71, 4, s. 78–91.
Google Scholar
GIERCZAK B., 2014, Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 110–126.
Google Scholar
GIERCZAK-KORZENIOWSKA B., 2016, Motywy i cele zastosowania benchmarkingu w transporcie lotniczym na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 4, 7, s. 77–90, doi: 10.18559/SOEP.2016.7.4.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18559/SOEP.2016.7.4
GRUDZEWSKI W.M., HAJDUK I.K., 2000, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 332 s.
Google Scholar
HAFFER M., 1997, Proces benchmarkingu jako metoda doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem, Prace Naukowe AE Katowice, Katowice, s. 83–93.
Google Scholar
HJALAGER A.M., 2010, A review of innovation research in tourism, „Tourism Management”, 31, s. 1–12, doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
HOLLINS B., SHINKINS S., 2009, Zarządzanie usługami – projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 285 s.
Google Scholar
JANUSZEWSKA M., NAWROCKA E., 2015, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych jako czynnik rozwoju regionu turystycznego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, s. 111–119, doi: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11
KAMANDE A.G., 1997, Benchmarking of Performance Measure Used in UK Engine Plants. Msc Thesis, Cranfield University, Cranfield, 26 s.
Google Scholar
KARLÖF B., ÖSTBLOM S., 1995, Benchmarking – równaj do najlepszych, Wyd. „Zarządzanie i Finanse – Józef Śnieciński”, Warszawa, 246 s.
Google Scholar
KOSIŃSKI M., 2004, Benchmarking, czyli porównywanie się z najlepszymi, [w:] Jak budować przewagę konkurencyjną firmy?, K. Lisiecka (red.), RWTÜV Polska, Katowice, s. 69–74.
Google Scholar
KOWALCZYK L., 200 3, Benchmarking w zarządzaniu usługami publicznymi, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, „Zarządzanie i Marketing, 23, 964, s. 112–122.
Google Scholar
KOSTERA M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa, 222 s.
Google Scholar
LISIECKA K., 2004, Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RW TÜV Polska, Katowice, 99 s.
Google Scholar
MARCISZEWSKA B., 2014, Rola innowacyjności w procesie obsługi turysty, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata – zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 241–251.
Google Scholar
MICZYŃSKA-KOWALSKA M., 2005, Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1086, s. 183–191.
Google Scholar
NIEDZIELSKI P., RYCHLIK K., MARKIEWICZ J., 2008, Innowacyjne przedsiębiorstwo sektora usług – nowe ścieżki rozwoju, IV Konferencja Naukowa z cyklu „Wiedza i innowacje. Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Kraków 2008.
Google Scholar
Oslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting an Interpreting Technological Innovation Data, 2005, ODCE-EC-Eurostat.
Google Scholar
PAVITT K., 2005, Innovation processes, [w:] J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University, Oxford, s. 86–114.
Google Scholar
PORTER M., KETELS CH., DELGADO M., 2007, The Microeconomic Foundations of Prosperity: Findings from the Business Competitiveness Index, [w:] The Global Competitiveness Index 2007–2008, World Economic Forums, Geneve, s. 51–81.
Google Scholar
RAPACZ A., JAREMEN D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, „Logistyka”, 2, s. 1346–1354.
Google Scholar
RYCHLEWSKI C., 1998, Wygrać mogą mądrzy i leniwi, „Prawo i Gospodarka”, 1, s. 2–4.
Google Scholar
SCHUMPETER J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa, 104 s.
Google Scholar
SIMATUPANG T.M., SRIDHARAN R., 2003, A Benchmarking Scheme for Supply Chain Collaboration, „Benchmarking: An International Journal”, 9, 6, s. 5–30, doi: https://doi.org/10.1108/14635770410520285
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/14635770410520285
SOKOŁOWSKI A., 2010, Estymacja i testowanie hipotez, [w:] Statistica w badaniach naukowych i nauczaniu statystyki, Wyd. Stat Soft Polska, Kraków, s. 25–60.
Google Scholar
STACHOWICZ-STANUSCH A., 2001, Kultura marketingowa przedsiębiorstw, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 121 s.
Google Scholar
STANISZ A., 2001, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program Statistica na przykładach z medycyny, Wyd. StatSoft Polska, Kraków, 532 s.
Google Scholar
STAWASZ E., 1999, Innowacje a mała firma, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 270 s.
Google Scholar
SUSZYŃSKI C., 2003, Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 128 s.
Google Scholar
TIDD J., BESSANT J., PAVITT K., 2005, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd Ed., John Wiley, Hoboken, NJ, 602 s.
Google Scholar
WISZNIEWSKI W., 1999, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa, 140 s.
Google Scholar
WAWRZYNIAK B., 1999, Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Warszawa, s. 126 s.
Google Scholar
WRIGHT J.N., RACE P., 2004, The Management of Service Operations, Thomson Learning, Pensylwania, 346 s.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.