The importance of benchmarking in the innovative activities of tourism enterprises: The case study of LOT SA Polish Airlines
DOI:
https://doi.org/10.1515/tour-2016-0012Keywords:
benchmarking, innovation, tourism enterprise, airlineAbstract
The aim of this article is to identify the importance of benchmarking as a source of innovation in the activities of tourism enterprises through the case study of LOT S.A. Polish Airlines. To expand, the objective was to identify the departments within the company which used benchmarking as a stimulus to create a new or improve an existing offer. The subject was an airline belonging to Star Alliance and 27 employees from selected departments. The study used questionnaires and. with managers of selected departments only, open standardized interviews. Statistical inference methods, including a chi-square test, were applied to analyse the data. Although the introduction of benchmarking in the company's structure allows for a quick escape route from a cycle of limitation in the company’s own culture and standard behaviour (and the acquisition of knowledge during the process gives rise to new and innovative ideas) the importance of this method in innovative activities did not result in any practical application. A lack of knowledge about benchmarking was noticeable, and an identification of this method with a simple competitive analysis resulted in failures in business activity as well as a lack of creativity in its application.
Downloads
References
ACZEL A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 739 pp.
Google Scholar
BANK J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa, 236 pp.
Google Scholar
BEDNARCZYK M., NAJDA-JANOSZKA M., 2014, Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 243 pp.
Google Scholar
BOGAN CH.E., CALLAHAN D., 2001, Benchmarking in rapid time, Industrial Management, 43, 2, pp. 28-33.
Google Scholar
BOGAN CH.E., ENGLISH M.J., 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Wyd. Helion, Gliwice, 416 pp.
Google Scholar
BOXWELL R.J. Jr, 1994, Benchmarking for Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York, 224 pp.
Google Scholar
BRACKENBURY M., 2004, Has innovation become a routine practice the enables companies to stay ahead of competition in the travel industry?, Paris, OECD Publishing, pp. 1-8, http://www.oecd.org/industry/tourism/34267968.pdf; 17.02.2017.
Google Scholar
BRATNICKI M., STRUŻYNA J. (eds.), 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 205 pp.
Google Scholar
BRILMAN J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 262 pp.
Google Scholar
CZEKAJ J., 1995, Benchmarking – metoda racjonalizacji organizacji, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 9, pp. 5-7.
Google Scholar
CZYŻ-GWIAZDA E., 2006, Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1101, pp. 23-33.
Google Scholar
FRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, Wyd. KUL, Lublin, 654 pp.
Google Scholar
GABRUSEWICZ G., KAMELA-SOWIŃSKA A., POETSCHKE H., 1998, Rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 267 pp.
Google Scholar
GADOMSKA-LILA K., 2011, Budowanie kultury innowacyjności w świetle badań empirycznych, Współczesne Zarządzanie, 1, pp. 124-133.
Google Scholar
GARVIN D.A., 1993, Building a learning organization, Harvard Business Review, 71, 4, pp. 78-91.
Google Scholar
GIERCZAK B., 2014, Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych, [in:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, pp. 110-126.
Google Scholar
GIERCZAK-KORZENIOWSKA B., 2016, Motywy i cele zastosowania benchmarkingu w transporcie lotniczym na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT S.A, Studia Oeconomica Posnaniensia, 4, 7, pp. 77-90, doi: 10.18559/SOEP.2016.7.4
Google Scholar
GRUDZEWSKI W.M., HAJDUK I.K., 2000, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 332 pp.
Google Scholar
HAFFER M., 1997, Proces benchmarkingu jako metoda doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem, Prace Naukowe AE Katowice, Katowice, pp. 83-93.
Google Scholar
HJALAGER A.M., 2010, A review of innovation research in tourism, Tourism Management, 31, pp. 1-12, doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
Google Scholar
HOLLINS B., SHINKINS S., 2009, Zarządzanie usługami – projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 285 pp.
Google Scholar
JANUSZEWSKA M., NAWROCKA E., 2015, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych jako czynnik rozwoju regionu turystycznego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, pp. 111-119, doi: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11
Google Scholar
KAMANDE A.G., 1997, Benchmarking of Performance Measure Used in UK Engine Plants, Msc thesis, Cranfield University, Cranfield, 26 pp.
Google Scholar
KARLÖF B., ÖSTBLOM S., 1995, Benchmarking – równaj do najlepszych, Wyd. „Zarządzanie i Finanse – Józef Śnieciński”, Warszawa, 246 pp.
Google Scholar
KOSIŃSKI M., 2004, Benchmarking, czyli porównywanie się z najlepszymi, [in:] K. Lisiecka (ed.), Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RWTÜV Polska, Katowice, pp. 69-74.
Google Scholar
KOWALCZYK L., 2003, Benchmarking w zarządzaniu usługami publicznymi, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, „Zarządzanie i Marketing”, 23, 964, pp. 112-122.
Google Scholar
KOSTERA M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa, 222 pp.
Google Scholar
LISIECKA K., 2004, Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RW TÜV Polska, Katowice, 99 pp.
Google Scholar
MARCISZEWSKA B., 2014, [in:] G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata – zmiany, bariery, innowacje, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, pp. 241-251.
Google Scholar
MICZYŃSKA-KOWALSKA M., 2005, Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1086, pp. 183-191.
Google Scholar
NIEDZIELSKI P., RYCHLIK K., MARKIEWICZ J., 2008, Innowacyjne przedsiębiorstwo sektora usług – nowe ścieżki rozwoju, IV Konferencja Naukowa z cyklu „Wiedza i innowacje. Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Kraków 2008.
Google Scholar
Oslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting an Interpreting Technological Innovation Data, 2005, ODCE-EC-Eurostat.
Google Scholar
PAVITT K., 2005, Innovation processes, [in:] J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University, Oxford, pp. 86–114.
Google Scholar
PORTER M., KETELS CH., DELGADO M., 2007, The microeconomic foundations of prosperity: Findings from the Business Competitiveness Index, [in:] The Global Competitiveness Index 2007-2008, World Economic Forums, Geneve, pp. 51-81.
Google Scholar
RAPACZ A., JAREMEN D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, Logistyka, 2, pp. 1346-1354.
Google Scholar
RYCHLEWSKI C., 1998, Wygrać mogą mądrzy i leniwi, Prawo i Gospodarka, nr 1, pp. 2-4.
Google Scholar
SCHUMPETER J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa, 104 pp.
Google Scholar
SIMATUPANG T.M., SRIDHARAN R., 2003, A benchmarking scheme for supply chain collaboration, Benchmarking: An International Journal, 9, 6, pp. 5-30, doi: https://doi.org/10.1108/14635770410520285
Google Scholar
SOKOŁOWSKI A., 2010, Estymacja i testowanie hipotez, [in:] Statistica w badaniach naukowych i nauczaniu statystyki, Wyd. Stat Soft Polska, Kraków, pp. 25-60.
Google Scholar
STACHOWICZ-STANUSCH A., 2001, Kultura marketingowa przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 121 pp.
Google Scholar
STANISZ A., 2001, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA na przykładach z medycyny, Wyd. StatSoft Polska, Kraków, 532 pp.
Google Scholar
STAWASZ E., 1999, Innowacje a mała firma, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 270 pp.
Google Scholar
SUSZYŃSKI C., 2003, Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 128 pp.
Google Scholar
TIDD J., BESSANT J., PAVITT K., 2005, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd ed., John Wiley, Hoboken, NJ, 602 pp.
Google Scholar
WISZNIEWSKI W., 1999, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa, 140 pp.
Google Scholar
WAWRZYNIAK B., 1999, Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Warszawa, 126 pp.
Google Scholar
WRIGHT J.N., RACE P., 2004, The Management of Service Operations, Thomson Learning, Pensylwania, 346 pp.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.