The importance of benchmarking in the innovative activities of tourism enterprises: The case study of LOT SA Polish Airlines

Authors

  • Beata Gierczak-Korzeniowska University of Rzeszow, Department of Physical Education, Division of Tourism and Recreation

DOI:

https://doi.org/10.1515/tour-2016-0012

Keywords:

benchmarking, innovation, tourism enterprise, airline

Abstract

The aim of this article is to identify the importance of benchmarking as a source of innovation in the activities of tourism enterprises through the case study of LOT S.A. Polish Airlines. To expand, the objective was to identify the departments within the company which used benchmarking as a stimulus to create a new or improve an existing offer. The subject was an airline belonging to Star Alliance and 27 employees from selected departments. The study used questionnaires and. with managers of selected departments only, open standardized interviews. Statistical inference methods, including a chi-square test, were applied to analyse the data. Although the introduction of benchmarking in the company's structure allows for a quick escape route from a cycle of limitation in the company’s own culture and standard behaviour (and the acquisition of knowledge during the process gives rise to new and innovative ideas) the importance of this method in innovative activities did not result in any practical application. A lack of knowledge about benchmarking was noticeable, and an identification of this method with a simple competitive analysis resulted in failures in business activity as well as a lack of creativity in its application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACZEL A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 739 pp.
Google Scholar

BANK J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa, 236 pp.
Google Scholar

BEDNARCZYK M., NAJDA-JANOSZKA M., 2014, Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 243 pp.
Google Scholar

BOGAN CH.E., CALLAHAN D., 2001, Benchmarking in rapid time, Industrial Management, 43, 2, pp. 28-33.
Google Scholar

BOGAN CH.E., ENGLISH M.J., 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Wyd. Helion, Gliwice, 416 pp.
Google Scholar

BOXWELL R.J. Jr, 1994, Benchmarking for Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York, 224 pp.
Google Scholar

BRACKENBURY M., 2004, Has innovation become a routine practice the enables companies to stay ahead of competition in the travel industry?, Paris, OECD Publishing, pp. 1-8, http://www.oecd.org/industry/tourism/34267968.pdf; 17.02.2017.
Google Scholar

BRATNICKI M., STRUŻYNA J. (eds.), 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 205 pp.
Google Scholar

BRILMAN J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 262 pp.
Google Scholar

CZEKAJ J., 1995, Benchmarking – metoda racjonalizacji organizacji, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 9, pp. 5-7.
Google Scholar

CZYŻ-GWIAZDA E., 2006, Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1101, pp. 23-33.
Google Scholar

FRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, Wyd. KUL, Lublin, 654 pp.
Google Scholar

GABRUSEWICZ G., KAMELA-SOWIŃSKA A., POETSCHKE H., 1998, Rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 267 pp.
Google Scholar

GADOMSKA-LILA K., 2011, Budowanie kultury innowacyjności w świetle badań empirycznych, Współczesne Zarządzanie, 1, pp. 124-133.
Google Scholar

GARVIN D.A., 1993, Building a learning organization, Harvard Business Review, 71, 4, pp. 78-91.
Google Scholar

GIERCZAK B., 2014, Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych, [in:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, pp. 110-126.
Google Scholar

GIERCZAK-KORZENIOWSKA B., 2016, Motywy i cele zastosowania benchmarkingu w transporcie lotniczym na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT S.A, Studia Oeconomica Posnaniensia, 4, 7, pp. 77-90, doi: 10.18559/SOEP.2016.7.4
Google Scholar

GRUDZEWSKI W.M., HAJDUK I.K., 2000, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 332 pp.
Google Scholar

HAFFER M., 1997, Proces benchmarkingu jako metoda doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem, Prace Naukowe AE Katowice, Katowice, pp. 83-93.
Google Scholar

HJALAGER A.M., 2010, A review of innovation research in tourism, Tourism Management, 31, pp. 1-12, doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
Google Scholar

HOLLINS B., SHINKINS S., 2009, Zarządzanie usługami – projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 285 pp.
Google Scholar

JANUSZEWSKA M., NAWROCKA E., 2015, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych jako czynnik rozwoju regionu turystycznego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, pp. 111-119, doi: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11
Google Scholar

KAMANDE A.G., 1997, Benchmarking of Performance Measure Used in UK Engine Plants, Msc thesis, Cranfield University, Cranfield, 26 pp.
Google Scholar

KARLÖF B., ÖSTBLOM S., 1995, Benchmarking – równaj do najlepszych, Wyd. „Zarządzanie i Finanse – Józef Śnieciński”, Warszawa, 246 pp.
Google Scholar

KOSIŃSKI M., 2004, Benchmarking, czyli porównywanie się z najlepszymi, [in:] K. Lisiecka (ed.), Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RWTÜV Polska, Katowice, pp. 69-74.
Google Scholar

KOWALCZYK L., 2003, Benchmarking w zarządzaniu usługami publicznymi, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, „Zarządzanie i Marketing”, 23, 964, pp. 112-122.
Google Scholar

KOSTERA M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa, 222 pp.
Google Scholar

LISIECKA K., 2004, Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RW TÜV Polska, Katowice, 99 pp.
Google Scholar

MARCISZEWSKA B., 2014, [in:] G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata – zmiany, bariery, innowacje, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, pp. 241-251.
Google Scholar

MICZYŃSKA-KOWALSKA M., 2005, Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1086, pp. 183-191.
Google Scholar

NIEDZIELSKI P., RYCHLIK K., MARKIEWICZ J., 2008, Innowacyjne przedsiębiorstwo sektora usług – nowe ścieżki rozwoju, IV Konferencja Naukowa z cyklu „Wiedza i innowacje. Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Kraków 2008.
Google Scholar

Oslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting an Interpreting Technological Innovation Data, 2005, ODCE-EC-Eurostat.
Google Scholar

PAVITT K., 2005, Innovation processes, [in:] J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University, Oxford, pp. 86–114.
Google Scholar

PORTER M., KETELS CH., DELGADO M., 2007, The microeconomic foundations of prosperity: Findings from the Business Competitiveness Index, [in:] The Global Competitiveness Index 2007-2008, World Economic Forums, Geneve, pp. 51-81.
Google Scholar

RAPACZ A., JAREMEN D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, Logistyka, 2, pp. 1346-1354.
Google Scholar

RYCHLEWSKI C., 1998, Wygrać mogą mądrzy i leniwi, Prawo i Gospodarka, nr 1, pp. 2-4.
Google Scholar

SCHUMPETER J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa, 104 pp.
Google Scholar

SIMATUPANG T.M., SRIDHARAN R., 2003, A benchmarking scheme for supply chain collaboration, Benchmarking: An International Journal, 9, 6, pp. 5-30, doi: https://doi.org/10.1108/14635770410520285
Google Scholar

SOKOŁOWSKI A., 2010, Estymacja i testowanie hipotez, [in:] Statistica w badaniach naukowych i nauczaniu statystyki, Wyd. Stat Soft Polska, Kraków, pp. 25-60.
Google Scholar

STACHOWICZ-STANUSCH A., 2001, Kultura marketingowa przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 121 pp.
Google Scholar

STANISZ A., 2001, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program STATISTICA na przykładach z medycyny, Wyd. StatSoft Polska, Kraków, 532 pp.
Google Scholar

STAWASZ E., 1999, Innowacje a mała firma, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 270 pp.
Google Scholar

SUSZYŃSKI C., 2003, Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 128 pp.
Google Scholar

TIDD J., BESSANT J., PAVITT K., 2005, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd ed., John Wiley, Hoboken, NJ, 602 pp.
Google Scholar

WISZNIEWSKI W., 1999, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa, 140 pp.
Google Scholar

WAWRZYNIAK B., 1999, Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Warszawa, 126 pp.
Google Scholar

WRIGHT J.N., RACE P., 2004, The Management of Service Operations, Thomson Learning, Pensylwania, 346 pp.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Gierczak-Korzeniowska, B. (2016). The importance of benchmarking in the innovative activities of tourism enterprises: The case study of LOT SA Polish Airlines. Turyzm/Tourism, 26(2), 39–47. https://doi.org/10.1515/tour-2016-0012

Issue

Section

Articles