Postrzeganie czasu wolnego a kształtowanie przestrzeni rekreacji i przestrzeni turystycznej na obszarze miejskim

Authors

  • Beata Meyer Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Katedra Marketingu Usług
  • Agnieszka Niezgoda Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Gospodarki Międzynarodowej, Katedra Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.06

Keywords:

czas wolny, przestrzeń turystyczna, przestrzeń rekreacji

Abstract

Celem autorek artykułu jest próba identyfikacji relacji pomiędzy zmianami w postrzeganiu czasu wolnego a kreowaniem przestrzeni rekreacji i przestrzeni turystycznej na obszarach miejskich. Autorki w szczególności śledzą zmiany związane z tzw. trzecią falą (TOFFLER 2001), kompresją czasu (NIEZGODA 2017) oraz odejściem od tzw. synchronizacji. Ilustracją prowadzonych wcześniej rozważań jest analiza aktywności rekreacyjnej mieszkańców i turystów w Szczecinie oraz próba identyfikacji relacji przestrzeni rekreacji i przestrzeni turystycznej. Wraz z postępującą kompresją czasu wolnego aktywność turystów w odwiedzanych obszarach staje się podobna do form aktywności wolnoczasowej mieszkańców, co powoduje jej realizację w tym samym otoczeniu. W przestrzeni miasta postępuje interferencja przestrzeni rekreacji i przestrzeni turystycznej, uniemożliwiająca ich rozdzielenie, ale nadal pozwalająca na wyodrębnienie pewnych podprzestrzeni, o wyższej intensywności zachowań turystycznych lub rekreacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN D.R., LEE Y., 2013, Inclusive and special recreation opportunities for diverse populations to flourish, Sagamore Publishing LLC, s. 396.
Google Scholar

BELLEZZA S., PAHARIA N., KEINAN A., 2017, Conspicuous consumption of time: When business and lack of leisure time become a status symbol, „Journal of Consumer Research”, 44 (1), s. 118–138.
Google Scholar

BOMBOL M., 2005, Ekonomiczny wymiar czasu wolnego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

BOMBOL M., 2008, Czas wolny jako kategoria diagnostyczna procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

BUTLER R., 2006, Volatile demand for tourism? – We can only market efficiently to what we know, rather than to what we imagine, [w:] P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing efficciency in tourism. Coping with volatile demand, Erich Schmidt Verlag, Berlin, s. 13–22.
Google Scholar

CZAJA S., 2011, Czas w ekonomii, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

DĄBROWSKI A. (red.), 2006, Zarys teorii rekreacji ruchowej, Wyd. AlmaMer WSE, AWF Warszawa, Warszawa.
Google Scholar

DRZEWIECKI M., 1992, Wiejska przestrzeń rekreacyjna, Instytut Turystyki, Warszawa.
Google Scholar

GOŁEMBSKI G., NIEZGODA A., 2012, The role of time in the global tourism market – A demand perspective, [w:] M. Kasimoglu (ed.), Visions for global tourism industry, InTech, Rijeka, s. 167–178.
Google Scholar

GULAM A., 2016, Recreation – need and importance in modern society, „International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education”, 1 (2), s. 157–160.
Google Scholar

HAWORTH J.T., 1997, Work, leisure and well-being, Routledge, London, http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=103046280
Google Scholar

HURD A.R., ANDERSON D.M., 2011, The park and recreation professional’s handbook, http://www.humankinetics.com/excerpts/excerpts/definitions-of-leisure-playand-recreation
Google Scholar

JUNG B., 2011, W kierunku nowej ekonomii czasu wolnego, [w:] R. Winiarski (red.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, s. 160–174.
Google Scholar

KACHNIEWSKA M., NAWROCKA E., NIEZGODA A., PAWLICZ A., 2012, Rynek turystyczny, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2000, Geografia turyzmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 287.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2014, Fenomenologia przestrzeni turystycznej, „Tourism/Turyzm”, 24/1, s. 915.
Google Scholar

KRAUS R., PETERSON J.A., MARTIN W.D., 1985, Recreation and leisure: The changing scene, Jones and Burtlett Publishers, s. 309.
Google Scholar

KRAUS R., 1971, Recreation and leisure in modern society, Appleton-Century-Croft, New York, s. 312.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, „Turyzm”, 5, 2, s. 87–103.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 2013, Treści, formy, przestrzenie i klasyfikacje turystyki (artykuł dyskusyjny), [w:] R. Wiluś, J. Wojciechowska (red.), Nowe–stare formy turystyki w przestrzeni, ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 3, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 9–20.
Google Scholar

MEERAS L., 2010, Leisure and recreation, University of Tartu, College Department of Tourism, Pärnu, s. 50.
Google Scholar

MEYER B. (red.), 2015, Obsługa uczestników turystyki i rekreacji. Wybrane aspekty, Wyd. Difin S.A., Warszawa, s. 356.
Google Scholar

MYŚLIWSKA K., 2011, Socjologia czasu wolnego, [w:] R. Winiarski (red.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, s. 134–159.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2014, Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [w:] B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość turystyki, ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 5, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 101–113.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2017, Leisure and tourism – relationship and changes, „Folia Turistica”, 44.
Google Scholar

Raport o stanie miasta Szczecin 2016, http://bip.um.szczecin.pl/chater_11808.asp?soid=E1F8717034EF4BC4A54CDD4C73258EB4
Google Scholar

REICH F., PECHLANER H., HOELZL B., 2006, Price satisfaction in the hotel industry, [w:] P. Keller, T. Bieger (red.), Marketing efficciency in tourism. Coping with volatile demand, Erich Schmidt Verlag, Berlin, s. 107–116.
Google Scholar

REID D.G., FULLER A.M., HAYWOOD K.M., BRYDEN J., 1993, The integration of tourism, culture and recreation in rural Ontario, Queen’s Printer, Toronto.
Google Scholar

TANAŚ S., 2008, Miejsce cmentarzy w turystyce kulturowej – wokół problemu badawczego, „Turystyka Kulturowa”, 2, s. 4–16.
Google Scholar

TOCZEK-WERNER S., 2007, Podstawy rekreacji i turystyki, Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego, Wrocław.
Google Scholar

TOFFLER A., 2001, Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

VEAL A.J., 1992, Definitions of leisure and recreation, „Australian Journal of Leisure and Recreation”, 2 (4), s. 44–48, 52; Republished by School of Leisure, Sport and Tourism, University of Technology, Sydney, as Working Paper No. 4, accessed at: www.business.uts.edu.au/lst/research.
Google Scholar

WHITROW G.J., 2004, Czas w dziejach, Wyd. Prószyński i S-ka, 296 ss.
Google Scholar

WIĘCKOWSKI M., 2014, Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia, „Tourism/Turyzm”, 24/1, s. 17–24.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2014, Przestrzeń w turystyce, turystyka w przestrzeni – o potrzebie podziałów i klasyfikacji, „Tourism/ Turyzm”, 24/1, s. 25–34.
Google Scholar

Published

2018-06-30

How to Cite

Meyer, B., & Niezgoda, A. (2018). Postrzeganie czasu wolnego a kształtowanie przestrzeni rekreacji i przestrzeni turystycznej na obszarze miejskim. Turyzm/Tourism, 28(1), 49–54. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.06

Issue

Section

Articles