Identifying students’ entrepreneurial aspirations in the tourism and recreation industry
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.30.2.23Keywords:
entrepreneurship, business, tourism, recreationAbstract
The aim of the article, in theoretical terms, is to investigate aspirations for entrepreneurship among students. In empirical terms, the objective is to determine the levels of aspiration in the field of entrepreneurship among students with a tourism and recreation profile in the business area related to their degree. In other words the scale of their willingness to set up their own business in the tourism and recreation industry. To achieve its goal, primary research was conducted using the questionnaire method (114 students of Tourism and Recreation took part). Moreover, desk research was used in the form of literature analysis, ‘logical operations’ and observation (especially in referring to practical aspects). The article consists of four substantive parts, an introduction and a conclusion. The results of the research show that the level of entrepreneurship aspiration among the students surveyed is high. The majority (89%) plan to set up their own business in the future in the area of tourism and recreation (76%), most often in the accommodation industry, event organisation or catering.
Downloads
References
Bednarska, M., Majewska, J. (2008). Postawy przedsiębiorcze studentów kierunku turystyka i rekreacja – studium porównawcze Poznania i Sulechowa. In: G. Gołembski (ed.), Nowe trendy rozwoju turystyki (pp. 95-103). Sulechów: Wydawnictwo PWSZ w Sulechowie.
Google Scholar
Bezrobotni zarejestrowani i stopa bezrobocia. Stan w końcu listopada 2019 roku (2019). Retrieved from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/bezrobotni-zarejestrowani-i-stopa-bezrobocia-stan-w-koncu-listopada-2019-r-,2,88.html (3.01.2020).
Google Scholar
Buchta, K., Skiert, M., Sikora, J. (2012). Przedsiębiorczość jako element przygotowania zawodowego studentów turystyki i rekreacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 4 (20), 59-73.
Google Scholar
Czyżewska, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości studenckiej na podstawie badań empirycznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 160, 29-44.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2018.160.2
Ćwiek, M. (2019). Inkubatory przedsiębiorczości w kreowaniu działalności gospodarczej w środowisku akademickim na przykładzie województwa małopolskiego. Monografie: Prace Doktorskie / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 35, 1-176.
Google Scholar
Doroszewski, W. (ed.) (1966). Słownik języka polskiego. Warsaw: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L., Stankiewicz, A. (eds) (2018). Słownik języka polskiego PWN. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gaworecki, W.W. (2000). Turystyka. Warsaw: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Gąsiorowska-Mącznik, E. (2017). Teoretyczne podstawy przedsiębiorczości. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 52, 392-403. DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.4.28
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.4.28
Janowski, A. (1977). Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Jelonek, M., Kasparek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy – pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Warsaw: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Google Scholar
Kilar, W., Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nieekonomicznych. Horyzonty Wychowania, 13 (28), 111-130.
Google Scholar
Kopaliński, W. (1989). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warsaw: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Kornak, A., Montygierd-Łoyba, M. (1985). Ekonomika turystyki. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Korpysa, J. (2016). Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin-off w Polsce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Google Scholar
Kowalewski, T. (2018). Przedsiębiorczość studencka wyzwaniem dla uczelni. Humanizacja Pracy, 2 (292), 43-60.
Google Scholar
Kunasz, M. (2008). Zachowania przedsiębiorcze studentów w świetle badań ankietowych. Gospodarka Narodowa, 222 (3), 65-86. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/101316
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/GN/101316
Łazarek, R. (1999). Ekonomika turystyki. Warsaw: WSE.
Google Scholar
Łochnicka, D. (2016). Przedsiębiorczość pracownicza i jej wpływ na efektywność organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Mazur, K. (2015). Przedsiębiorczość. Podstawowe definicje. Retrieved from: http://staff.uz.zgora.pl/kmazur/Przeds/przeds_1.pdf (9.01.2020).
Google Scholar
Monitorowanie Karier Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Szczecińskiego (2017). Retrieved from: http://abk2.univ.szczecin.pl/images/stories/aktualnosci/III_edycja_monitorowanie_www.pdf (19.06.2020).
Google Scholar
Multan, E. (2015). Studencka przedsiębiorczość pokolenia Y. In: A. Brzozowska, P. Kłobukowski (eds), Przedsiębiorczość: technologia i ludzie (pp. 83-100). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Panasiuk, A. (red.) (2011). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Piecuch, T. (2010). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warsaw: C.H. Beck.
Google Scholar
Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka – cechy i znaczenie w gospodarce światowej i polskiej. Studia Ekonomiczne, 183, 164-172.
Google Scholar
Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor 2017/2018 Polska (2019). Warsaw: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Google Scholar
Schumpeter, J. (1931). Theorie der Wirtschaftlichen Entwicklung. München–Leipzig: Dunker und Humblat.
Google Scholar
Siemieniak, P. (2010). Postawy studentów wobec przedsiębiorczości. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 51, 505-514.
Google Scholar
Siemieniak, P., Rembiasz, M. (2019). Wiedza biznesowa jako czynnik kształtujący postawy przedsiębiorcze studentów uczelni technicznej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 15 (1), 100-112. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.151.8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.151.8
Stasiak, A. (2016). Escape rooms – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce. Turyzm/Tourism, 26 (1), 33-49. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05
Stasiak, A. (2019). Escape roomy w Polsce: ujęcie popytowe z wykorzystaniem badań netnograficznych. Turyzm/Tourism, 29 (1), 77-89. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.08
Tamowicz, P. (2006). Przedsiębiorczość akademicka. Spółki spin-off w Polsce. Warsaw: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Google Scholar
Wechta, P. (1997). Przedsiębiorca w teorii Schumpetera. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, 123-134.
Google Scholar
Wójtowicz, B. (2014). Postawy i umiejętności interpersonalne studentów wobec roli przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 333-343.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.10.25
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.