Identyfikacja i ocena czynników uczestnictwa kibiców sportowych w międzynarodowych widowiskach sportowych na przykładzie badań kibiców siatkówki
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.2.24Keywords:
popyt sportowo-turystyczny, motywy i bariery, turystyka sportowa, międzynarodowe widowiska sportowe, kibiceAbstract
W artykule przedstawione zostały niepublikowane wyniki badań przeprowadzonych wśród kibiców Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 r. (1618 respondentów bezpośredniego badania kwestionariuszowego). Celem przeprowadzonych studiów było poznanie znaczenia oraz struktury wybranych motywów i barier uczestnictwa w międzynarodowych widowiskach sportowych. Efektem analizy jest uzyskanie informacji o znaczeniu poszczególnych czynników/barier dla respondentów, hierarchii ważności czynników oraz modelu czynnikowego wynikającego ze struktury powiązań korelacyjnych pomiędzy zmiennymi wyjaśniającymi uczestnictwo kibiców w międzynarodowych wydarzeniach sportowych.
Downloads
References
Ahn, S.C., Lee, Y.H. (2014). Major league baseball attendance: Long-term analysis using factor models. Journal of Sports Economics, 15 (5), 451–477. DOI: https://doi.org/10.1177/1527002514535171
Google Scholar
Anthony, T., Kahn, T., Madison, B., Paul, R., Weinbach, A. (2014). Similarities in fan preferences for minor-league baseball across the American Southeast, Journal of Economics & Finance, 38 (1), 150–163. DOI: https://doi.org/10.1007/s12197-011-9214-7
Google Scholar
Fairley, S. (2009). The role of the mode of transport in the identity maintenance of sport fan travel groups. Journal of Sport & Tourism, 14 (2–3), 205–222. Pobrano z: https://doi.org/10.1080/14775080902965231
Google Scholar
Fink, J.S., Parker, H.M. (2009). Spectator motives: Why do we watch when our favorite team is not playing? Sport Marketing Quarterly, 18, 210–217.
Google Scholar
Fink, J.S., Trail, G.T., Anderson D.F. (2002). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: Gender and team differences. Sport Marketing Quarterly, 11, 8–19.
Google Scholar
Funk, D.C., Filo, K., Beaton, A.A., Pritchard, M. (2009). Measuring the motives of sport event attendance: Bridging the academic-practitioner divide to understanding behaviour. Sport Marketing Quarterly, 18 (3), 126–138.
Google Scholar
Hadzik, A. (2014). Turystyka sportowa ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych widowisk sportowych. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Google Scholar
Hadzik, A. (2016). Uwarunkowania rekreacyjnego uczestnictwa w sporcie kibiców międzynarodowych widowisk sportowych. Kraków: European Association For Security.
Google Scholar
Hadzik, A., Bartík, P. (2012). The chosen factors of participating in international sports events on the example of football, basketball and volleyball games in Poland. Exercitatio Corpolis-Motus-Salus. Slovak Journal of Sport Sciences, 14–149.
Google Scholar
Hadzik, A., Ryśnik, J., Tomik, R. (2015). Determinanty uczestnictwa w międzynarodowych widowiskach sportowych: w świetle wyników badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 379, 75-86. DOI: http://doi.org/10.15611/pn.2015.379.07
Google Scholar
Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o..
Google Scholar
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kazimierczak, M., Malchrowicz-Mośko, E. (2013). Turystyka sportowa – specyfika i trendy rozwojowe. Folia Turistica, 28 (1), 67–90.
Google Scholar
Kemper, C., Breuer, C. (2015). What factors determine the fans’ willingness to pay for Bundesliga tickets? An analysis of ticket sales in the secondary market using data from ebay.de. Sport Marketing Quarterly, 24 (3), 142–158.
Google Scholar
Kim, Y.K., Trail, G.T. (2010). Constraints and motivators: A new model to explain consumer behaviour. Journal of Sport Management, 24, 190–210. DOI: https://doi.org/10.1123/jsm.24.2.190
Google Scholar
Klisiński, J. (2011). Rynek dóbr i usług sportowych. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH.
Google Scholar
Kramer, J. (1997). Konsumpcja w gospodarce rynkowej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kruger, M., Saayman, M. (2012). Why do fans attend world wrestling entertainment? South African Journal for Research in Sport, Physical Education & Recreation”, 34 (2), 63–81.
Google Scholar
Milne, G.R., McDonald, M.A. (1999). Sport marketing: Managing the exchange process. Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers.
Google Scholar
Mohan, L., Thomas, L. (2012). The impact of distance on fans’ intentions to attend team sporting events: a case study of fans of the Carolina Hurricanes of the United States National Hockey League. Annals of Leisure Research, 15 (3), 296–309. DOI: https://doi.org/10.1080/11745398.2012.693041
Google Scholar
Neale, L., Funk, D. (2006). Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian football. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 7 (4), 307–317.
Google Scholar
Nishio, T. (2014). The constraint factors of potential international sports fan tourists. Journal of Vacation Marketing, 20 (2), 137–147. DOI: https://doi.org/10.1177/1356766713496420
Google Scholar
Pilarczyk, B., Mruk, H. (2006). Kompendium wiedzy o marketingu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pitts, B.G. , Stotlar, D.K. (2002). Fundamentals of sport marketing. Morgantown: Fitness Information Technology.
Google Scholar
Robinson, M., Trail, G.T. (2005). Relationships among spectator gender, motives and points of attachment in selected intercollegiate sports. Journal of Sport Management, 19, 58–80. DOI: https://doi.org/10.1123/jsm.19.1.58
Google Scholar
Ryśnik, J., Żylak, D., Tomik, R. (2018). Propozycja skali pomiarowej motywacji kibiców do konsumpcji turystyki sportowej. Raport z badań pilotażowych. Folia Turistica, 48, 87–116. DOI: http://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7693
Google Scholar
Shapiro, S.L., Drayer, J. (2014). An examination of dynamic ticket pricing and secondary market price determinants in Major League Baseball. Sport Management Review, 17, 145–159.
Google Scholar
Simmons, J.M., Popp, N.K., McEvoy, C.D., Howell S.M. (2018). Using fan passion to investigate constraints to student attendance at college football games. Journal of Intercollegiate Sport, 11 (2), 193–213.
Google Scholar
Sloan, L.R. (1989). The motives of sports fans. W: J.H. Goldstein (red.), Sports, games, and play: Social & psychological viewpoints (s. 175– 240). Wyd. 2. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Google Scholar
Smith, A.C.T., Stewart, B. (2007). The travelling fan: Understanding the mechanisms of sport fan consumption in a sport tourism setting. Journal of Sport & Tourism, 12, 3–4, 155–181. DOI: https://doi.org/10.1080/14775080701736924
Google Scholar
Standeven, J., De Knop, P. (1999). Sport tourism. Champaign: Human Kinetics.
Google Scholar
Steczkowski, J. (1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Surdam, D.G. (2009). What brings fans to the ball park? Evidence from New York Yankees’ and Philadelphia Phillies’ Financial Records. Journal of Economics, 35, 1, (0361-6576), (s. l.), s. 35.
Google Scholar
Szczechowicz, B. (2015). Łączenie wartości turystyki i sportu w świetle analizy ofert rynkowych. W: M. Kazimierczak (red.), Turystyka sportowa. Społeczno-kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju (s. 41–54). Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Google Scholar
Trail, G.T., Anderson, D.F., Fink, J.S. (2002). Examination of gender differences in importance and satisfaction with venue factors at intercollegiate basketball games: Effects on future spectator attendance. International Sports Journal, 6, 51–64.
Google Scholar
Trail, G.T., Fink, J.S., Anderson, D.F. (2003). Sport spectator consumption behaviour. Sport Marketing Quarterly, 12, 8–17.
Google Scholar
Trail, G.T., James, J.D. (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scale’s psychometric properties. Journal of Sport Behaviour, 24 (1), 108–127.
Google Scholar
Weed, M., Bull, C. (2004). Sports tourism: Participants, policy and providers, Oxford: Elsevier.
Google Scholar
Wojdakowski, P. (2008). Bariery uczestnictwa turystów sportowych w meczach piłki nożnej. W: W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia. Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.
Google Scholar
Wojdakowski, P. (2011). Determinanty uczestnictwa turystów sportowych w meczach piłki nożnej. Praca doktorska. Częstochowa: Politechnika Częstochowska.
Google Scholar
Won, J., Kitamura, K. (2007). Comparative analysis of sport consumer motivations between South Korea and Japan. Sport Marketing Quarterly, 16, 93-105.
Google Scholar
Yu, C.C. (2010). Factors that influence international fans’ intention to travel to the United States for sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 15 (2), 111–137. DOI: https://doi.org/10.1080/14775085.2010.498249
Google Scholar
Zakrzewska, M. (1994). Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.