The gastronomic product of Łódź hotels
DOI:
https://doi.org/10.2478/tour-2019-0004Keywords:
gastronomic product of a hotel, hotel restaurant, Łódź, hotel gastronomyAbstract
Restaurants and other facilities providing catering services are an important part of hotels, can be their flagship product or make them unique. The obligation to provide restaurant services was imposed by the Ordinance of the Minister of Economy and Labour of 19th August 2004, concerning hotel and other facilities where hotel services are provided. Despite the dynamic development of gastronomy in the 21st century, running catering facilities in hotels is often an obligation which does not bring additional income. The aim of the research is to present the gastronomic product in Lodz hotels, understood as all the services related to gastronomy that are provided. The analysis was conducted with respect to the brand of the facilities, references to local cuisine and the availability of hotel gastronomy to potential guests. The work also presents factors that may facilitate access to hotel gastronomy, breaking the stereotype of ‘available only for hotel guests’, as well as the advantages of using the hotel's gastronomic product in a proper way.
Downloads
References
Björk, P., Kauppinen-Räisänen, H. (2017). A destination’s gastronomy as a means for holiday well-being. British Food Journal, 119 (7), 1578–1591.
Google Scholar
Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce, Ministerstwo Turystyki. Retrieved from: www.turystyka.gov.pl (20.01.2019).
Google Scholar
Czarnecka-Skubina, E., Głuchowski, A., Rasińska, E. (2017). Rynek Usług Gastronomicznych w Polsce na przykładzie Warszawy. Handel Wewnętrzny, 4 (369/2), 118-133.
Google Scholar
Dziennik Łódzki. Retrieved from: www.dzienniklodzki.pl/tradycyjna-lodzka-kuchnia-w-hotelu-holiday-inn-zdjeciafilm/ar/3803633 (20.01.2019).
Google Scholar
Gordin, V., Trabskaya, J., Zelenskaya, E. (2016). The role of hotel restaurants in gastronomic place branding. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10, 81-90.
Google Scholar
Grand Hotel Łódź. Retrieved from: www.grand.hotel.com.pl (20.01.2019).
Google Scholar
Grzegorczyk, A. (2005). Marka jest nazwą. Definiens marki. In: A. Grzegorczyk (ed.), Instrumenty kształtowania wizerunku marki (1-7). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Google Scholar
Horecanet.pl. Retrieved from: www.horecanet.pl/piata-galazoltego-przewodnika-gault-millau-za-nami/ (20.01.2019).
Google Scholar
Hotel Tobaco. Retrieved from: www.hoteltobaco.pl (20.01.2019).
Google Scholar
InterSIT. Retrieved from: www.mapa.lodz.pl (20.01.2019).
Google Scholar
Jędrysiak, T., Orłowski, D., Woźniczko, M. (2015). Turystyka kulinarna. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Kapera, I. (2015). Hotel gastronomy as viewed by customers. Food Journal, 117, 2993-3002.
Google Scholar
Koper, H. (2018). Coraz więcej łódzkich restauracji wyróżnionych w „Żółtym przewodniku Gault & Millau”. Retrieved from: www.lodz.travel/aktualnosci-lodzkiej-organizacji-turystycznej/artykul-lot/coraz-wiecej-lodzkich-restauracji-wyroznionych-w-zoltym-przewodniku-gault-millau-id24650/2018/11/29/ (20.01.2019).
Google Scholar
Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
Google Scholar
Kozłowska, A. (2015). Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich. In: B. Krakowiak, A. Stasiak (eds), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu (pp. 333-356). Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego oraz Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Krakowiak, B., Stasiak, A. (eds) (2015). Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu. Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego oraz Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kuchniewska, M. (2013). Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich. In: P. Dominik (ed.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (pp. 106-121). Warszawa: Almamer.
Google Scholar
Kwiatkowska, E., Levytska, G. (2009). Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI w. Zeszyty Naukowe SGGW Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej Warszawa, 74, 91-102.
Google Scholar
Milewska, M., Prączko, A., Stasiak, A. (2017). Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Milewska, M., Włodarczyk, B. (2015). Hotelarstwo. Podstawowe wiadomości. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Retrieved from: www.gov.pl/web/rolnictwo/produkty-regionalne-i-tradycyjne1 (20.01.2019).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19.08.2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. DzU. 2004, nr 188, poz. 1945.
Google Scholar
Sala, J. (2011). Marketing w gastronomii. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Stasiak, A. (2007). Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11, 103-129.
Google Scholar
Stasiak, A. (2015). Gastronomia jako atrakcja turystyczna Łodzi. Turyzm, 25 (2), 77-90.
Google Scholar
TripAdvisor. Retrieved from: www.pl.tripadvisor.com/Attractions-g274837-Activities-Lodz_Lodz_Province_Central_Poland.html (20.01.2019).
Google Scholar
Ustawa z 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turtycznych. DzU. 1997, nr 133, poz. 884.
Google Scholar
Vienna House. Retrieved from: www.viennahouse.com (20.01.2019).
Google Scholar
Włodarczyk, B. (2015). Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi. Tourism/ Turyzm, 25 (2), 63-75.
Google Scholar
Wojciechowska, A. (2014). Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia Łódzka. Łódź: Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju „Regio”.
Google Scholar
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi, 2018. Retrieved from: www.wuoz-lodz.pl/Rejestr_i_ewidencja_zabytkow,19 (20.01.2019).
Google Scholar
Wrona, D., Armatys, K. Marka. Retrieved from: https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka (20.01.2019).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.