Waloryzacja najpopularniejszych portali rezerwacyjnych z punktu widzenia użyteczności konsumenckiej i naukowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.11Keywords:
e-marketing, użyteczność hotelowych portali rezerwacyjnych, waloryzacjaAbstract
Przemysł hotelarski zalicza się do fundamentalnych usług związanych z obsługą ruchu turystycznego. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Internetu i wzrastającą liczbę jego użytkowników, naturalne jest prezentowanie i sprzedaż oferty (m.in. przez hotelarzy) za pośrednictwem tego właśnie medium. Współcześnie szczególne znaczenie w hotelarstwie ma szerokie zastosowanie globalnych i międzynarodowych portali rezerwacyjnych, stanowiących nowoczesny kanał dystrybucji usług i produktów turystycznych na cały świat. Celem autorek artykułu jest próba oceny użyteczności i funkcjonalności czterech najbardziej znanych na polskim rynku hotelowych portali rezerwacyjnych (booking.com, hrs.com, hotels.com i hotel.info) z punktu widzenia konsumenta (turysty), a następnie określenie przydatności tego źródła danych do badań naukowych przy wykorzystaniu metody waloryzacji danych dotyczących hoteli zlokalizowanych w pięciu polskich metropoliach (Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu).
Downloads
References
ANTONOWICZ W., 2018, Jak odpalić biznes hotelowy w Internecie – sześć kroków, [w:] ABC inwestycji hotelowych. Raport magazynu „Hotelarz”, Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Pro-Media, Warszawa, s. 48–50.
Google Scholar
BAŃSKI J., 2006, Witryny internetowe jednostek samorządowych z siedzibą w małych miastach – analiza i ocena, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 11: Rola małych miast w rozwoju obszarów wiejskich, s. 59–72.
Google Scholar
BŁASZCZUK W., WITKOWSKI C., 2006, Hotelarstwo w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wyd. Akademickie WSSP im. Wincentego Pola w Lublinie, Lublin.
Google Scholar
BONICKA J., ANTONOWICZ W., 2018, Inteligentne, sprofilowane systemy przetwarzania danych, [w:] Economy & technology & marketing trends 2018, Wyd. Profitroom, Poznań, s. 34–35.
Google Scholar
BRANNBACK M., 1997, Is the internet changing the dominant logic of marketing?, „European Management Journal”, 15, 6, s. 698–707.
Google Scholar
DROZDOWSKA M., DUDA-SEIFERT M., 2016, Turystyczne portale internetowe – wiarygodne źródło informacji?, „Turyzm/Tourism”, 26, 2, s. 7–13.
Google Scholar
ESCOBAR-RODRÍGUEZ T., CARVAJAL-TRUJILLO E., 2013, An evaluation of Spanish hotel websites: Informational vs. relational strategies, „International Journal of Hospitality Management”, 33, s. 228–239.
Google Scholar
GUZIK R., 2006, Gminy w Internecie, [w:] B. Domański, W. Jarczewski (red.), Klimat inwestycyjny w województwie małopolskim, Departament Gospodarki i Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków, s. 75–79.
Google Scholar
HYSKI M., BEDNARZAK J., 2012, Funkcje hotelarskie zabytkowych obiektów zamkowych, Wyd. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
KOTLER P., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
LAW R., 2009, Disintermediation of hotel reservations: The perception of different groups of online buyers in Hong Kong, „International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 21, 6, s. 766–772.
Google Scholar
MATCZAK A., 1986, Przyrodnicze podstawy organizacji wypoczynku w strefie podmiejskiej Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Turyzm”, 2, s. 25–45.
Google Scholar
MARCUSSEN C.H., 2008, Trends in European internet distribution – of travel and tourism services. Trends in European internet distribution – of travel and tourism services, http://195.130.87.21:8080/dspace/handle/123456789/864?mode=full&submit_simple=Show+full+item+record; 17.10.2018.
Google Scholar
NOWAKOWSKI M., 2012, Użyteczność oficjalnych serwisów internetowych miast na turniej EURO 2012, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica”, 29, s. 43–56.
Google Scholar
PIĄDŁOWSKI K., 2006, Portale internetowe, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
PRAŁAT E., 2011, Badania witryn internetowych polskich gmin, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, 67, s. 564–571.
Google Scholar
PRZYBYLAK D., 2005, Znaczenie marketingu w usługach turystycznych, [w:] W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (red.), Hotelarstwo, rekreacja, turystyka. Kierunki przemian w świecie postindustrialnym, Wyd. WSGiH w Poznaniu, Poznań, s. 256–266.
Google Scholar
RUNGE J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej – elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
SHELDON P.J., 1997, Tourism information technology, CAB International, Wallingfort.
Google Scholar
STANGL B., INVERSINI A., SCHEGG R., 2016, Hotels’ Dependency on online intermediaries and their chosen distribution channel portfolios: Three country insights, „International Journal of Hospitality Management”, 52, s. 87–96.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29.08.1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników, DzU z 2018 r., poz. 650.
Google Scholar
WERTHNER H., RICCI F., 2004, E-commerce and tourism, „Communitation of the ACM”, 47, 12, s. 101–105.
Google Scholar
WERTHNER H., KLEIN S., 1999, Information technology and tourism, Springer Verlag Vien, Vien.
Google Scholar
WITKOWSKI Cz., 2007, Hotelarstwo, cz. 1: Podstawy hotelarstwa, Wyd. Almamer, Warszawa.
Google Scholar
WOJCIECHOWSKA J., 2003, Analiza i ocena zagospodarowania turystycznego, [w:] S. Liszewski (red.), Możliwości i kierunki rozwoju turystyki w Dolinie Odry, Katedra Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 136–156
Google Scholar
http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=29196
Google Scholar
https://pl.hotels.com/
Google Scholar
https://www.booking.com/
Google Scholar
https://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=14002
Google Scholar
https://www.hotel.info/
Google Scholar
https://www.hrs.com/
Google Scholar
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-internetowy0
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.