Waloryzacja najpopularniejszych portali rezerwacyjnych z punktu widzenia użyteczności konsumenckiej i naukowej

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.11

Keywords:

e-marketing, użyteczność hotelowych portali rezerwacyjnych, waloryzacja

Abstract

Przemysł hotelarski zalicza się do fundamentalnych usług związanych z obsługą ruchu turystycznego. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Internetu i wzrastającą liczbę jego użytkowników, naturalne jest prezentowanie i sprzedaż oferty (m.in. przez hotelarzy) za pośrednictwem tego właśnie medium. Współcześnie szczególne znaczenie w hotelarstwie ma szerokie zastosowanie globalnych i międzynarodowych portali rezerwacyjnych, stanowiących nowoczesny kanał dystrybucji usług i produktów turystycznych na cały świat. Celem autorek artykułu jest próba oceny użyteczności i funkcjonalności czterech najbardziej znanych na polskim rynku hotelowych portali rezerwacyjnych (booking.com, hrs.com, hotels.com i hotel.info) z punktu widzenia konsumenta (turysty), a następnie określenie przydatności tego źródła danych do badań naukowych przy wykorzystaniu metody waloryzacji danych dotyczących hoteli zlokalizowanych w pięciu polskich metropoliach (Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONOWICZ W., 2018, Jak odpalić biznes hotelowy w Internecie – sześć kroków, [w:] ABC inwestycji hotelowych. Raport magazynu „Hotelarz”, Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Pro-Media, Warszawa, s. 48–50.
Google Scholar

BAŃSKI J., 2006, Witryny internetowe jednostek samorządowych z siedzibą w małych miastach – analiza i ocena, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 11: Rola małych miast w rozwoju obszarów wiejskich, s. 59–72.
Google Scholar

BŁASZCZUK W., WITKOWSKI C., 2006, Hotelarstwo w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wyd. Akademickie WSSP im. Wincentego Pola w Lublinie, Lublin.
Google Scholar

BONICKA J., ANTONOWICZ W., 2018, Inteligentne, sprofilowane systemy przetwarzania danych, [w:] Economy & technology & marketing trends 2018, Wyd. Profitroom, Poznań, s. 34–35.
Google Scholar

BRANNBACK M., 1997, Is the internet changing the dominant logic of marketing?, „European Management Journal”, 15, 6, s. 698–707.
Google Scholar

DROZDOWSKA M., DUDA-SEIFERT M., 2016, Turystyczne portale internetowe – wiarygodne źródło informacji?, „Turyzm/Tourism”, 26, 2, s. 7–13.
Google Scholar

ESCOBAR-RODRÍGUEZ T., CARVAJAL-TRUJILLO E., 2013, An evaluation of Spanish hotel websites: Informational vs. relational strategies, „International Journal of Hospitality Management”, 33, s. 228–239.
Google Scholar

GUZIK R., 2006, Gminy w Internecie, [w:] B. Domański, W. Jarczewski (red.), Klimat inwestycyjny w województwie małopolskim, Departament Gospodarki i Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków, s. 75–79.
Google Scholar

HYSKI M., BEDNARZAK J., 2012, Funkcje hotelarskie zabytkowych obiektów zamkowych, Wyd. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

KOTLER P., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

LAW R., 2009, Disintermediation of hotel reservations: The perception of different groups of online buyers in Hong Kong, „International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 21, 6, s. 766–772.
Google Scholar

MATCZAK A., 1986, Przyrodnicze podstawy organizacji wypoczynku w strefie podmiejskiej Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Turyzm”, 2, s. 25–45.
Google Scholar

MARCUSSEN C.H., 2008, Trends in European internet distribution – of travel and tourism services. Trends in European internet distribution – of travel and tourism services, http://195.130.87.21:8080/dspace/handle/123456789/864?mode=full&submit_simple=Show+full+item+record; 17.10.2018.
Google Scholar

NOWAKOWSKI M., 2012, Użyteczność oficjalnych serwisów internetowych miast na turniej EURO 2012, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica”, 29, s. 43–56.
Google Scholar

PIĄDŁOWSKI K., 2006, Portale internetowe, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

PRAŁAT E., 2011, Badania witryn internetowych polskich gmin, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, 67, s. 564–571.
Google Scholar

PRZYBYLAK D., 2005, Znaczenie marketingu w usługach turystycznych, [w:] W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (red.), Hotelarstwo, rekreacja, turystyka. Kierunki przemian w świecie postindustrialnym, Wyd. WSGiH w Poznaniu, Poznań, s. 256–266.
Google Scholar

RUNGE J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej – elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar

SHELDON P.J., 1997, Tourism information technology, CAB International, Wallingfort.
Google Scholar

STANGL B., INVERSINI A., SCHEGG R., 2016, Hotels’ Dependency on online intermediaries and their chosen distribution channel portfolios: Three country insights, „International Journal of Hospitality Management”, 52, s. 87–96.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29.08.1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników, DzU z 2018 r., poz. 650.
Google Scholar

WERTHNER H., RICCI F., 2004, E-commerce and tourism, „Communitation of the ACM”, 47, 12, s. 101–105.
Google Scholar

WERTHNER H., KLEIN S., 1999, Information technology and tourism, Springer Verlag Vien, Vien.
Google Scholar

WITKOWSKI Cz., 2007, Hotelarstwo, cz. 1: Podstawy hotelarstwa, Wyd. Almamer, Warszawa.
Google Scholar

WOJCIECHOWSKA J., 2003, Analiza i ocena zagospodarowania turystycznego, [w:] S. Liszewski (red.), Możliwości i kierunki rozwoju turystyki w Dolinie Odry, Katedra Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 136–156
Google Scholar

http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=29196
Google Scholar

https://pl.hotels.com/
Google Scholar

https://www.booking.com/
Google Scholar

https://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=14002
Google Scholar

https://www.hotel.info/
Google Scholar

https://www.hrs.com/
Google Scholar

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-internetowy0
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Janiak, M., & Kozłowska-Adamczak, M. (2018). Waloryzacja najpopularniejszych portali rezerwacyjnych z punktu widzenia użyteczności konsumenckiej i naukowej. Turyzm/Tourism, 28(2), 101–109. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.11

Issue

Section

Articles