Analiza frekwencji w polskich atrakcjach turystycznych

Authors

  • Zygmunt Kruczek Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Nauk o Środowisku Przyrodniczym, Zakład Geografii Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.25.1.06

Keywords:

atrakcje turystyczne, frekwencja

Abstract

Atrakcje turystyczne są ważnym segmentem rynku turystycznego, odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu geografii ruchu turystycznego, pomimo to badania nad atrakcjami są stosunkowo rzadko podejmowane. W artykule zawarto wyniki badań nad frekwencją w różnego rodzaju atrakcjach w Polsce wraz z próbą identyfikacji czynników determinujących ich popularność mierzoną liczbą odwiedzających. Wyróżniono atrakcje flagowe, mające znaczenie dla tożsamości i wizerunku regionów.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COHEN E., 1972, Towards a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 39, s. 164–182.
Google Scholar

DAVIDSON R., 1996, Turystyka, PAPT, Warszawa.
Google Scholar

GOODALL B., 1990, The Dynamics of Tourism Place Marketing, [w:] G. Ashworth i B. Goodall (red.), Marketing Tourism Places, Routledge, London,.
Google Scholar

JENKINS O., 2003, Photography and travel brochures: The circle of representation, „Tourism Geographies” 5(3), s. 305–328.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14616680309715

KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2005, Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.
Google Scholar

KRUCZEK Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen. Typologia. Metody badań, Proksenia, Kraków.
Google Scholar

Kultura w 2012, 2013, Rocznik GUS, Warszawa.
Google Scholar

LEIPER N., 1990, Tourist Attraction Systems, „Annals of Tourism Research”, 17, s. 367–384.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(90)90004-B

LEASK A., FYALL A., 2006, Researching the Management of Visitor Attractions: International Comparative Studies, „Tourism Recreation Research”, 31, 2, s. 23–32.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2006.11081259

LEW A., 1974, A Framework of Tourist Attraction Research, [w:] J.R. Brent Ritchie, Ch.R. Goeldner (eds.), Travel, Tourism and Hospitality Research. A handbook for Managers and Researches, John Wiley & Sons, New York.
Google Scholar

LUNDBERG D., 1985, The Tourist Business, Van Nostrand Reinhold, New York.
Google Scholar

MCCANNELL D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Wyd. Literackie Muza S.A., Warszawa.
Google Scholar

PEARCE P.L., 1998, Marketing and management trends in tourist attractions, „Asia Pacific – Jurnal of Tourism Research”, 3, s. 1–8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10941669908722002

PLAZA B., 2008, On some challenges and conditions for the Guggenheim Museum Bilbao to be an effective economic re-activator, „International Journal of Urban and Regional Research”, 32(2), s. 506–517.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2008.00796.x

RICHARDS G., 2002, Tourist Attractions System; exploring cultural behavior, „Annales of Tourism Research”, 29(4), s. 1048–1064.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00026-9

SWARBROOKE J., 1995, The development and management of visitors attractions, Butterworth – Heinemann, Oxford.
Google Scholar

URRY J., 2007, Spojrzenie turysty, przek. A. Sułżycka, PWN, Warszawa.
Google Scholar

YALE P., 1990, From tourist attractions to Heritage Tourism, ELM Publications, Huntington.
Google Scholar

WEAVER D.B., LAWTON L.J., 2007, Just because it’s gone doesn’t mean it isn’t there anymore: Planning for attraction residuality, „Tourism Management”, 28, s. 108–117.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.01.002

Published

2015-11-27

How to Cite

Kruczek, Z. (2015). Analiza frekwencji w polskich atrakcjach turystycznych. Turyzm/Tourism, 25(1), 47–55. https://doi.org/10.18778/0867-5856.25.1.06

Issue

Section

Articles