Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.24.1.02Keywords:
przestrzeń turystyczna, turystyka, polifunkcjonalność, polimotywacyjność, multirelatywnośćAbstract
W niniejszym artykule autor próbuje odpowiedzieć na podstawowe pytanie: czym jest współczesna przestrzeń turystyczna w dobie ogromnego wzrostu przepływów, wręcz przesunięcia z przestrzeni miejsc do przestrzeni przepływu (ów)? W pracy szczególny nacisk położony jest na to, w jaki sposób definiować przestrzeń, która obecnie w szczególny sposób jest wielofunkcyjna. Autor podejmuje próbę określenia przestrzeni turystycznej jako nowego bytu opartego na polifunkcjnonalności (różnego funkcjonowania i wykorzystania tej samej przestrzeni w tym samym momencie i w różnych sezonach), wieloskalowości (swoistego overlapingu przestrzeni turystycznych w zależności od rozpatrywanej skali), a także jej wielopłaszczyznowości, oraz na polimotywacyjności kreatorów i użytkowników, a może nawet multirelatywności.
Downloads
References
CACCOMO J.L., SOLONANDRASANA B., 2001, L’innovation dans l’industrie touristique. Enjeux et stratégies, L’Harmattan, Paris.
Google Scholar
CASTELLS M., 1996, The rise of the network society – the information age, Blackwell, Oxford.
Google Scholar
CAZELAIS N., NADEAU R., BEAUDET G. (red.), 2000, L’espace touristique, Presses de l’Université du Québec, Sainte-Foy.
Google Scholar
CHOMBART DE LAUWE P.H., 1952, Paris et l’agglomération parisienne, PUF, 2, Paris.
Google Scholar
COHEN E., 1995, Contemporary tourism – trends and challenges, [w:] R. Butler, D. Pearce (red.), Change in Tourism. People, Places, Routledge, Processes, London–New York.
Google Scholar
FOUCAULT M., 2005, Inne przestrzenie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
GITELSON, R.J., KERSTETTER, 1990, The relationship between sociodemographic variables, benefit sought and subsequent vacation behavior: a case study, „Journal of Travel Research”, 28 (Winter), s. 24–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/004728759002800304
HARVEY D., 1973, Social justice and the city, London.
Google Scholar
HUGHES H., 2003, Arts, Entertainment and Tourism, Butterworth- Heinemann, Oxford–Burlington.
Google Scholar
HUI A., 2008, Many homes for tourism: Re-considering spatializations of home and awal in tourism mobilities, „Tourist Studies”, 8, s. 291–311.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1468797608100591
KIM S.S, LEE C.K., 2002, Push and pull relationships, „Annals of Tourism Research”, 1, s. 257–260.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00043-3
KOWALCZYK A., 2011, „Geograficzne” aspekty przestrzeni turystycznej (nowe spojrzenie na koncepcję przestrzeni turystycznej), [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, s. 29–38.
Google Scholar
KOZAK M.W., 2009, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wyd. Naukowe Scholar.
Google Scholar
EUROREG, Warszawa, ss. 325.
Google Scholar
KUREK W. (red.), 2008, Turystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
LEFEBVRE P., 1974, La production de l’espace, Anthropos, Paris.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3406/homso.1974.1855
LISZEWSKI S., BACZWAROW M., 1998, Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, „Turyzm” 8, 1, s. 39–67.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.8.1.04
LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, „Turyzm” 5, 2, s. 87–103.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09
LISZEWSKI S., 2005, Przestrzeń turystyczna w ujęciu podmiotowym. Przyczynek do dyskusji o przestrzeni w geografii, [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie, t. 1: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 50–60.
Google Scholar
MACCANNELL D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Muza SA, Warszawa.
Google Scholar
MAZURKIEWICZ L., 2007, Model przestrzennego zachowania turystów, „Przegląd Geograficzny”, 79, 1, s. 99–114.
Google Scholar
MEYER B., 2008, Kształtowanie układów przestrzenno-funkcjonalnych przez turystykę, Rozprawy i Studia, t. 676, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
MOUTINHO L., 1987, Consumer behaviour in tourism, „European Journal of Marketing”, 21, 10, s. 5–44.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000004718
PRZECŁAWSKI K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, IW ZZ, Warszawa.
Google Scholar
PRZECŁAWSKI K., 1996, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Alis, Kraków.
Google Scholar
SIRAKAYA E., MCLELLAN R.W., UYSAL M., 1996, Modeling Vacation Destination Decisions: A Behavioral Approach, „Journal of Travel & Tourism Marketing”, 5, 1–2, s. 57–75.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1300/J073v05n01_05
SMITH V.L., 2001, The nature of tourism, [w:] V.L. Smith, M. Brent (red.), Hosts and Guest Revisited: Tourism Issues of the 21st Century, Cognizant Communication Corporation, New York.
Google Scholar
SCHIFFMAN L.G., KANUK L.L., 1978, Consumer Behavior, Prentice- Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Google Scholar
URRY J., 1990, The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, Sage, London.
Google Scholar
URRY J., 2000, Sociology beyond Societies, Mobilities for the Twenty First Century, Routledge, London.
Google Scholar
URRY J., 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
WARSZYŃSKA J., JACKOWSKI A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar
WIĘCKOWSKI M., 2010, Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, „Prace Geograficzne”, 224.
Google Scholar
WIĘCKOWSKI M., 2013, Eco-frontier in the mountainousborderlands of Central Europe. The case of Polish border parks, „Journal of Alpine, Research/Revue de géographie alpine”, 101, 2, ss. 12, http://rga.revues.org/2107.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/rga.2107
WILIAMS A.M., HALL C.M., 2002, Tourism, migration, circulation and mobility, [w:] C.M. Hall, A.M. Wiliams (red.), Tourism and migration. New relationships between production and consumption, Kluver Academic Publishers, Dordrecht, Boston, London, s. 1–52.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-3554-4_1
WŁODARCZYK B., 2007, Przestrzeń turystyczna – pojęcie, wymiary i cechy, „Turyzm” 17, 1–2, s. 149–162.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.17.1-2.10
WŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
WŁODARCZYK B., 2012, Processes of tourism space formation, „Tourism/Turyzm” 21, 1–2, s. 59–65.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0007-3
YUAN S., MCDONALD C., 1990, Motivational Determinants of International Pleasure Time, „Journal of Travel Research”, 29 (Summer), s. 7–13.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/004728759002900109
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.