Clothing as a Form of Socially Engaged Art: The Case of the New Collection by Dom Mody Limanka
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.18.08Keywords:
fashion, art inspirations in fashion, contemporary problems of fashion market, Łódź artistic environment, contemporary fashion contextsAbstract
The article provides an analysis of the New Collection (Nowa Kolekcja) by Dom Mody Limanka, created as part of the Prototypes (Prototypy) series at the Muzeum Sztuki in Łódź in 2019. The project served as a critical examination of the contemporary fashion market, focusing on problematic aspects of fast fashion such as worker exploitation, consumerism, and environmental degradation. The artists reinterpreted avant-garde works, including those by Władysław Strzemiński and Theo van Doesburg, adapting them to the aesthetics of everyday clothing in the style of chain store apparel. The collection stood out for its duality–on one hand, it was a satire on mass production, while on the other, it explored how artistic forms function in prosaic, utilitarian contexts. Despite its ironic form and intentional use of cheap materials, the project raised questions about the value and role of art in society and its ability to foster critical dialogue on contemporary trends. The New Collection was also a performative experiment–visitors were encouraged to touch and try on the garments, emphasizing the tension between the reception of artworks and their utilitarian character. The project highlighted the paradoxes of modern fashion, becoming a space for reflection on the relationships between art, consumption, and everyday life.
References
BAŁCZEWSKI 2019 – M. Bałczewski, Prototypy: Dom Mody Limanka. Nowa Kolekcja (fotografia), plasterlodzki.pl [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
CZYŻEWSKA 2019 – B. Czyżewska, Nowa Kolekcja by Limanka, czyli grzechy główne branży, www.vogue.pl [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Desa Unicum – Obiekty z Nowej Kolekcji DML na stronie domu aukcyjnego DESA Unicum, bid.desa.pl/lots?artists=1 5UFQ2C [dostęp: 30.06.2024].
Google Scholar
Dictionary of Sustainable Management – Dictionary of Sustainable Management, sustainabilitydictionary.com [dostęp: 1.07.2024].
Google Scholar
DOMAGALSKA 2018 – P. Domagalska, Raz nazywamy się skłotem, a raz showroomem, www.dwutygodnik.com [dostęp: 31.05.2024].
Google Scholar
HATOWSKA 2018 – A. Hatowska, Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce (katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, 8 czerwca – 28 października 2018), Łódź 2018, s. 12–13.
Google Scholar
KELLY / AHMED 2023 – A. Kelly, R. Ahmed, Workers for fast fashion brands fear starvation as they fight for higher wages, www.theguardian.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
KLUSZCZYŃSKI 1997 – R. Kluszczyński, Awangarda: rozważania teoretyczne, Łódź 1997.
Google Scholar
Nagranie jednego z występów w MS w Łodzi, zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/2807 [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Opis wydarzenia Prototypy, www.facebook.com/events/256178985311156/ [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Patologiczny haul lumpeksowy 2019 – Patologiczny haul lumpeksowy zimowy na kanale Dominiki Ciemięgi lajtowylajt w serwisie Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=akjfP71urRo [dostęp: 10.06.2024].
Google Scholar
POLICHT 2019 – P. Policht, Postkryzysowy szyk: Dom Mody Limanka w Muzeum Sztuki w Łodzi, culture.pl [dostęp: 10.06.2024].
Google Scholar
RAJVANSHI 2023 – A. Rajvanshi, Shein Is the World’s Most Popular Fashion Brand – at a Huge Cost to Us All, www.time.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
ROSS 2021 – E. Ross, Fast Fashion Getting Faster: A Look at the Unethical Labor Practices Sustaining a Growing Industry, www.studentbriefs.law.gwu.edu [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
SKINNER 2023 – E. Benjamin Skinner, The True Cost of a $12 T-Shirt, www.nytimes.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
SKOCZEK 1964 – Z. Skoczek, Polskie Kroniki Filmowe: Robot Ewa, 1964.
Google Scholar
ŻYDEK 2020 – S. Żydek, Nie latajcie samolotami, [w:] Project Room 2019, red. S. Breczko, Warszawa 2020, s. 55–81.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.