Creation of a collection of contemporary Japanese calligraphy in the District Museum in Toruń and prospects for its developments

Authors

  • Katarzyna Paczuska Muzeum Okręgowe w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.12

Keywords:

calligraphy, Japan, poetry, performance, scrolls, fans, chigiri-e

Abstract

The topic of the article is the creation of one of the youngest collections of the District Museum in Toruń – a collection of contemporary Japanese calligraphy, in the years 2010–2022. Thanks to donations from Japanese calligraphy masters, it was possible to create a collection of nearly 150 objects.

Due to the almost complete lack of purchases of Far Eastern art objects for the museum’s collection in recent decades, further enrichment of the Kamienica pod Gwiazdą collection was based on donations. The most numerous came from Japanese calligraphy masters. Thanks to them, we have managed to gather a unique, interesting and diverse collection of contemporary Japanese calligraphy, unique on a national scale.

Since the first meeting with the masters of Japanese calligraphy during the exhibition in 2010, our contacts were characterized by mutual respect, cordiality and understanding. The best proof of this are both: the District Museum of Toruń hosting an annual exhibition in cooperation with the Association for International Advancement of Calligraphy Culture (AIACC) and the visits of calligraphers who not only shared their knowledge and skills with workshop participants, but also donated their works to the Museum. From the very beginning, the Secretary General of AIACC, Shinkichi Okada, has played an invaluable role in said actions.

The creation of the Japanese calligraphy collection of the District Museum in Toruń is an example of a comfortable situation for the curator, while creating a collection. Thanks to the regular inflow of acquisitions and the ability to independently select some of the works that complement it, we have been able to create a very diverse collection. It contains works presenting a wide range of calligraphic styles, from traditional to modern, bordering on painting. These works contain slogans, maxims and poetry from the poems of Kakinomoto no Hitomaro (born around 660, died 707–708), after the haiku of Masaka Yūko, a poet born in 1952. Last but not least, this collection is not closed, as cooperation with the AIACC is still ongoing, which gives hope that more works will be added to our collection.

References

FUJIWARA NO TEIKA 2008 – Fujiwara no Teika, Ogura hyakunin isshu, czyli zbiór z Ogura – po jednym wierszu od stu poetów, Poznań 2008.
Google Scholar

Hōen 2011 – 東欧への現代書道展開にはずみ」トルンで破体展 , „Hōen” 2011, t. 111, s. 28–29.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2n7qsj.11

Hōen 2012 – 国際文化交流Vol.2 POLAND書道展 , „Hōen” 2012, t. 118, s. 25.
Google Scholar

Hōen 2014a – 日本の言の葉芸術トルン展会 , „Hōen” 2014, t. 123, s. 25.
Google Scholar

Hōen 2014b – 第55回破体(ヨーロッパ)展トルン展 , „Hōen” 2014, t. 125, s. 14–20.
Google Scholar

Hōen 2014c – コペルニクスの生まれた町トルンで , „Hōen” 2014, t. 126, s. 20–22.
Google Scholar

Hōen 2015 – 第六回トルン市小倉百人一首書道展 , „Hōen” 2015, t. 130, s. 18–21.
Google Scholar

Hōen 2016a – 日本の書道展 開催世界遺産中世都市トルンで2016年10月20日〜11 月6, „Hōen” 2016, t. 132, s. 18–20.
Google Scholar

Hōen 2016b – 本発祥の書体による書道展 〜ポーランド・トルン展〜 , „Hōen” 2016, t. 134, s. 28.
Google Scholar

Hōen 2017 – ポーランド・トルン市第8回「奥の細道を書く」展 , „Hōen” 2017, t. 138, s. 20.
Google Scholar

Hōen 2019 – 第9回トルン市「日本の涼と扇子・団扇」展 , „Hōen” 2019, t. 143, s. 20–21.
Google Scholar

Hōen 2020 – ポーランド・トルンで「壇めく日本の現代書巨匠展, „Hōen” 2020, t. 147, s. 12–16.
Google Scholar

Hōen 2022 – 日本現代の書旅をテーマに , „Hōen” 2022, t. 155, s. 18–21.
Google Scholar

Japonia – Polska 2022 – Japonia – Polska 100-lecie. Wystawa współczesnej kaligrafii japońskiej w Toruniu. Polska. 8 listopada 2019 – 5 stycznia 2020, red. Shinkichi Okada, Tokio 2022.
Google Scholar

KOKOĆ 2021 – Joanna Kokoć, Papier japoński: washi, Kraków 2021.
Google Scholar

KOTAŃSKI 1961 – Wiesław Kotański, Dziesięć tysięcy liści. Antologia literatury japońskiej, Warszawa 1961.
Google Scholar

MATSUO 1994 – Bashō Matsuo, Z podróżnej sakwy z dodaniem Dziennika podróży do Sarashina, Warszawa 1994.
Google Scholar

OLECH/WĄSOWICZ-PEINADO 2020 – Marian Olech, Aleksandra Wąsowicz-Peinado, Pismo w obszarze Sinosfery, [w:] Słowa nie ulotne. Pismo w kulturach świata, red. Dominika Kossowska-Janik, Aleksandra Twardokęs, Warszawa 2020, s. 90–123.
Google Scholar

PACZUSKA 2010 – Katarzyna Paczuska, Hatai – kaligrafia łączonych stylów. Wystawa współczesnej japońskiej kaligrafii artystów z Toyo Calligraphy Art Association w Tokio, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2010, nr 76, s. 7–8.
Google Scholar

PACZUSKA 2011 – Katarzyna Paczuska, Współczesna kaligrafia japońska, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2011, nr 78, s. 11–13.
Google Scholar

PACZUSKA 2012 – Katarzyna Paczuska, Kaligrafia i wachlarz w Japonii, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2012, nr 84, s. 4–5.
Google Scholar

PACZUSKA 2013 – Katarzyna Paczuska, Ekspresja japońskiej poezji w kaligrafii, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2013, nr 88, s. 6.
Google Scholar

PACZUSKA 2014 – Katarzyna Paczuska, Współczesna kaligrafia japońska w stylu hatai. „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2014, nr 92, s. 4–5.
Google Scholar

PACZUSKA 2015 – Katarzyna Paczuska, Po jednym wierszu od stu poetów. Współczesna kaligrafia japońska, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2015, nr 96, s. 6.
Google Scholar

PACZUSKA 2016 – Katarzyna Paczuska, Wpływ zachodniej kultury na współczesna kaligrafię japońską, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2016, nr 100, s. 6–7.
Google Scholar

PACZUSKA 2017 – Katarzyna Paczuska, Haiku Bashō Matsuo (1644–1694) we współczesnej kaligrafii japońskiej, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2017, nr 104, s. 8–9.
Google Scholar

PACZUSKA 2018 – Katarzyna Paczuska, Kaligrafia japońska, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2018, nr 108, s. 4–5.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12968/htup.2018.3.28

PACZUSKA 2019 – Katarzyna Paczuska, 100 prac japońskich kaligrafów na stulecie stosunków dyplomatycznych Polski z Japonią, „Biuletyn Muzeum Okręgowego w Toruniu” 2019, nr 112, s. 8–9.
Google Scholar

SINGER BLAINE 2022 – Ilana Singer Blaine, Calligraphy and Kokuji. The Association for International Advancement of Calligraphic Culture, https://www.tmja.org.il/eng/Exhibitions/733/Calligraphy_and_Kokuji [dostęp: 18.05.2022].
Google Scholar

Sohbi 2013 – 曰本の美. 扇面芸術トルン展 , „Sohbi” 2013, t. 11, s. 102–115.
Google Scholar

ZAKRZEWSKA 2016 – Joanna Zakrzewska, Prze-myśleć piękno. Estetyka kaligrafii japońskiej, Bydgoszcz 2016.
Google Scholar

Published

2023-12-30

How to Cite

Paczuska, K. (2023). Creation of a collection of contemporary Japanese calligraphy in the District Museum in Toruń and prospects for its developments. TECHNE. Seria Nowa, 1(11), 239–257. https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.12

Issue

Section

Articles