Bauhaus – portret wielokrotny z polskimi epizodami
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.07Słowa kluczowe:
Bauhaus, awangarda, dizajnAbstrakt
Bauhaus był jedyną szkołą artystyczną wywodzącą się z szerokiego dorobku awangardy pierwszej połowy dwudziestego wieku, która zyskała status samodzielnego ruchu artystycznego. Przywołany w tekście Deyan Sudijc, historyk dizajnu zwraca uwagę, że zarówno w drugiej połowie dwudziestego wieku, aż po czasy współczesne każda kolejna nowa grupa artystów-reformatorów odkrywa na nowo Bauhaus. Tym samym działająca ledwie trzynaście lat niemiecka szkoła, stworzyła coś więcej niż styl, bowiem pokazała na czym polega wręcz filozofia kreacji obiektów, które są i artystyczne, i użyteczne. Artykuł próbuje opisać fenomen szkoły, poprzez przywołanie polskich krytyków, którzy jak Tadeusz Peiper odwiedzali Waltera Gropiusa i opisywali zarówno dyrektora, jak i proponowany system kształcenia. Autorka szczególnie skupia się też na omówieniu teatralnego dorobku Bauhausu w kontekście postaci Oskara Schlemmera. Niemiecki twórca Baletu triadycznego, po opuszczeniu nowatorskiej uczelni przyjechał do Breslau czyli dzisiejszego Wrocławia by wykładać w miejscowej szkole i realizować w teatrze nowatorskie od strony scenograficznej widowiska. Jest to ciekawy i nieco zapomniany epizod w jego twórczości.
Historia Bauhausu nie jest tylko opowieścią o awangardowej szkole, autorka dotyka również nieco wstydliwego aspektu spuścizny. Uczelnia założona przez Gropiusa niestety nie przetrwała dyktatury nazistowskiej w Niemczech. Została rozwiązana praktycznie na początku rządów Hitlera. Jednakże propaganda faszystowska, w niektórych sferach swojego funkcjonowania posługiwała się stylistyką Bauhausu. Zatem szkoła, która stała się oddzielnym nurtem awangardy była też w sposób trudny uwikłana w historię polityczną dwudziestego wieku, co jest i paradoksem i przestrogą dla historyków oceniających prace artystów przeważnie pod kątem ich estetycznych walorów.
Bibliografia
CARDULLO/KNOPF 2001 – Bert Cardullo i Robert Knopf, Theater of the Avant-Garde. 1890–1950, New Haven–London, 2001, s. 169–186.
Google Scholar
GROPIUS 1961 – Walter Gropius, Introduction, [w:] Oskar Schlemmer, Laszlo Moholy-Nagy, Farkas Molnar, The theater of the Bauhaus, red. Walter Gropius, Artur S. Wensinger, London 1961, s. 7–14.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3186802
JAEGGI 2009 – Annemarie Jaeggi, Bauhaus: a Conceptual Model, [w:] Bauhaus a conceptual model, Berlin 2009, s. 13–20.
Google Scholar
LEYKO 1995 – Małgorzata Leyko, Przestrzeń sceniczna jako funkcja formy, barwy i ruchu. „Balet triadyczny” na tle koncepcji teatru Oskara Schlemmera, „Acta Universitatis Lodziensis. W kręgu zagadnień awangardy”, red. G. Gazda i M. Leyko, Łódź 1995, s. 103–111.
Google Scholar
LEYKO 2012 – Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii, Gdańsk 2012.
Google Scholar
ŁARIONOW 2015 – Dominika Łarionow, „Wystarczy tylko otworzyć drzwi…” Przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora, Łódź 2015.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-507-2
MCKINNEY/BUTTERWORTH 2009 – Joslin McKinney i Philip Butterworth, The Cambridge Introduction to Scenography, Cambridge 2009.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816963
NAYOR 1977 – Gillian Nayor, Bauhaus, tłum. Ewa M. Biegańska, Warszawa 1977.
Google Scholar
NOWICKA 2007 – Anna Nowicka, Bauhausbüne eksperyment teatralny, „Didaskalia” 2007, nr 82, s. 44–54.
Google Scholar
PEIPER 1972 – Tadeusz Peiper, W Bauhausie, [w:] Tadeusz Peiper, Tędy. Nowe usta, Kraków 1972, s. 164–171.
Google Scholar
PLASSARD 1992 – Didier Plassard, L’Acteur en effigie. Figure de l’homme artificiel dans le théâter des avant-gardes historiques. Allemagne, France, Italie, Geneve 1992.
Google Scholar
PRZYBYSZ/ZAJDER-JANISZEWSKA/MORAWSKI 2007 – Piotr J. Przybysz, Anna Zajdler-Janiszewska, Stefan Morawski – wstępny szkic do portretu, [w:] Stefan Morawski, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 7–53.
Google Scholar
SCHLEMER 1996 – Oskar Schlemmer, Theater (Bühne), [w:] The theater of the Bauhaus, Baltimore– London 1996, s. 80–102.
Google Scholar
SCHLEMMER/MOHOLY-NAGY/MOLNAR 1961 – Oskar Schlemmer, Laszlo Moholy-Nagy, Farkas Molnar, The theater of the Bauhaus, red. Walter Gropius, Artur S. Wensinger, London 1961.
Google Scholar
SCHMID 2007 – Herta Schmid, Tadeusz Kantor i niemiecki Bauhaus. Od utopii technologicznej do metafizycznej, [w:] Sztuka jest przestępstwem. Tadeusz Kantor a Niemcy i Szwajcaria, red. Uta Schorlemmer, Nürnberg–Kraków, 2007, s. 99–119
Google Scholar
STRZEMIŃSKI 1975 – Władysław Strzemiński, Sztuka nowoczesna a szkoły artystyczne, [w:] Władysław Strzemiński, Pisma, Warszawa 1975, s. 147–164.
Google Scholar
SUDJIC 2014 – Deyan Sudjic, B jak Bauhaus, tłum. Anna Sak, Kraków 2014.
Google Scholar
TONECKI 1927 – Zygmunt Tonecki, Technika w nowoczesnej inscenizacji teatralnej, „Praesens” 1930, nr 2, s. 153–156.
Google Scholar
TONECKI 1930 – Zygmunt Tonecki, Aliterackie próby teatralne. Oskar Schlemmer i Enrico Prampolini, „Wiadomości Literackie” 1930, nr 31/344, s. 2.
Google Scholar
VON MAUR 2002 – Karin von Maur, Oskar Schlemmer – od Bauhausu do wrocławskiej Akademii, [w:] Od Otto Muellera do Oskara Schlemmera. Artyści wrocławskiej Akademii. Eksperyment. Praktyka. Przypomnienie, katalog wystawy, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2002, s. 176–183.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.