Owalne tempietta w małej architekturze sakralnej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.05.07Słowa kluczowe:
Bernini Gianlorenzo, sztuka sepulkralna, Pozzo Andrea, tempietto, XVIII wiekAbstrakt
The most commonly applied compositional motif in Polish Baroque altarsis an aedicula, variously transformed – in the Berninian spirit – with an intermittent or curved finial, and multiple side pillars. I believe that it would be advisable to distinguish a set of solutions that stem from the idea Francesco Borromini applied while designing the bays within the pillars of the nave in the Archbasilica of St. John [in] Lateran in Rome. This composition refers to the concept of tempiettoson a circular plan, and the modification there lies in its extensive transformation: lowering the frontal pillars, and giving it an oval plan with an intermittent finial. Thus, what we have there is an attempt to design a pillared canopy that opens towards the interior of the church and which contains either sculptures or a painting composition.
Bibliografia
POZZO 1693 – Prospettiva de pittori e architetti d’Andrea Pozzo della compagnia di Gesu. Parte prima, Roma 1693.
Google Scholar
POZZO 1700 – Perspectiva pictorum et architectorum Andreae Putei e Societate Jesu. Pars secunda, Roma 1700.
Google Scholar
GUMIŃSKI 1972 – Samuel Gumiński, Domus Sapientiae Svidnicensis, [w:] Funkcja dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historykow Sztuki, Szczecin, listopad 1970, Warszawa 1972, s. 243-260.
Google Scholar
GUMIŃSKI 1985 – Samuel Gumiński, O ideowej koncepcji poźnobarokowego ołtarza głownego w toruńskim kościele NP Marii, „Biuletyn Historii Sztuki” 1985 (47), nr 1-2, s. 15-44.
Google Scholar
KALINOWSKI 1986 – Konstanty Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986.
Google Scholar
KARPOWICZ 1986 – Mariusz Karpowicz, Piękne nieznajome. Warszawskie zabytki XVII i XVIII wieku, Warszawa 1986 (rozdział: Wieczyste teatrum, s. 147-170).
Google Scholar
KZSwP 2015 – Katalog Zabytkow Sztuki w Polsce. Wojewodztwo podlaskie (białostockie). Miasto Białystok, pod red. Marcina Zglińskiego i Anny Oleńskiej, opracowanie autorskie: Katarzyna Kolendo-Korczak, Zbigniew Michalczyk, Anna Oleńska, Dorota Piramidowicz, Katarzyna Uchowicz, Marcin Zgliński, Warszawa 2015.
Google Scholar
KOWALCZYK 1975 – Jerzy Kowalczyk, Andrea Pozzo a poźny barok w Polsce. Cz. I. Traktat i ołtarze, „Biuletyn Historii Sztuki” 1975 (37), nr 2, s. 162-178.
Google Scholar
KOWALCZYKOWA 1975 – Elżbieta Kowalczykowa, Kościoł Św. Krzyża, Warszawa 1975.
Google Scholar
MITKOWSKA 1984 – Anna Mitkowska, Wambierzyce, Wrocław-Warszawa-Krakow-Gdańsk-Łodź 1984.
Google Scholar
MOSSAKOWSKI 1962 – Stanisław Mossakowski, Kaplica elektorska przy katedrze we Wrocławiu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1962, z. 45, „Prace z Historii Sztuki”, z. 1, s. 195-221.
Google Scholar
MOSSAKOWSKI 1973 – Stanisław Mossakowski, Tylman z Gameren. Architekt polskiego baroku, Wrocław-Warszawa-Krakow-Gdańsk 1973.
Google Scholar
RASPE 1994 – Martin Raspe, Das Architektursystem Borrominis, Munchen-Berlin 1994.
Google Scholar
SITO 2010 – Jakub Sito, Nagrobek kardynała Michała Stefana Radziejowskiego (1645 – 1722) około 1719-1722, [w:] Serce miasta. Kościoł Świętego Krzyża w Warszawie, red. Kazimierz Starbałło, Michał Wardzyński, Warszawa 2010, s. 222-225.
Google Scholar
SITO 2013 – Jakub Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej: modele kariery, formacja artystyczna, organizacja produkcji, Warszawa 2013.
Google Scholar
THIEME-BECKER 32 – Allgemeines Lexikon der bildenden Kunstler von der Antike bis zur Gegenwart. Begrundet von Ulrich Thiemeund Felix Becker, t. 32, Lipsk 1938.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.