No Calm After the Storm. A Decade of "The Tempest" in Polish Theatres (2012–2021)
DOI:
https://doi.org/10.18778/2083-8530.28.11Słowa kluczowe:
Shakespeare, 'The Tempest', Polish theatre, adaptation, theatre seasons 2012–2021Abstrakt
The article discusses twelve productions based on The Tempest shown in Polish theatres in the years 2012-21, a decade whose challenges included escalation of the migration crisis, increasing climate change, social and political unrest around much of the globe, and the covid pandemic, but which was also marked by important Shakespearean anniversaries. In order to inspect the play’s significance for contemporary Polish audiences the productions are scrutinised in relation to four categories of interrelated issues: modification of characters, depiction of suspended reality connected with sleep, dreaming, memory and recollection, references to current social and political challenges, and employment of the play’s meta-artistic potential. The productions’ interpretative tendencies reveal a number of common denominators which are analysed with an aim of explaining why, in today’s Poland, the possibility of reconciliation and return to some form of re-established order that the playwright contemplates is seen as very difficult, if not impossible.
Pobrania
Bibliografia
Auden, Wystan Hugh. Lectures on Shakespeare. Ed. Arthur Kirsch. Princeton and Oxford. Princeton UP, 2002.
Google Scholar
Bryś, Marta. “Der Szturem. Cwiszyn / Burza. Pomiędzy.” Plays to See International Theatre Reviews. 8.10 (2020). https://playstosee.com/der-szturem-cwiszyn-the-tempest/ Accessed 27 August 2023.
Google Scholar
Cieślak, Jacek. “Maja Kleczewska przeraziła wilczura.” Rzeczpospolita online 30.6 (Feb. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/132398/ Accessed 12 July 2023.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2011.30.27
Czajkowska, Anna. “W mocy filozofa i demiurga.” Teatr dla Was 13 (Sept. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/146049/w-mocy-filozofa-i-demiurga Accessed 13 July 2023.
Google Scholar
Domagała, Tomasz. “Ariel władający jidysz, w teatrze czyli nigdzie.” https://domagalasiekultury.pl/2021/05/23/domagalasiekontaktu2021-oficjalny-dziennik-festiwalowy/?fbclid=IwAR0CB2oghukaK7ElS3RylLJsCkXAMfcj9u-xfANHIG97T4Tr8RONrRJAsGg Accessed 2 September 2023.
Google Scholar
Feliksik, Paulina. “Współczesna i XX-wieczna burza.” Shakespeare Daily Gazeta Festiwalowa 4.26 (Nov. 2020): 5.
Google Scholar
Greenblatt, Stephen. Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare, London: Pimlico, 2005.
Google Scholar
Grzegorzewska, Małgorzata. “Wyspa pełna wrzasku.” Teatr 2 (2013): 54-55.
Google Scholar
Katafiasz, Olga. “On nas wymyślił.” Tygodnik Powszechny 21 (2014): 12-14.
Google Scholar
Katafiasz, Olga. “Zabawy w otchłani.” Didaskalia 126 (2015): 110-112.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0015587X.2014.997475
Kowalska, Jolanta. „Smutek kapuścianych pól.” Teatr 6 (2016): 56-58.
Google Scholar
Kowalska, Jolanta. “Jestem irytująca. Z Agatą Dudą-Gracz rozmawia Jolanta Kowalska.” Teatr 12 (2016): 14-20.
Google Scholar
Lebiedzińska, Ksenia. “Nowy wspaniały świat legł w gruzach.” Teatr dla Was 6 (Dec. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/151795/nowy-wspanialy-swiat-legl-w-gruzach Accessed 12 July 2023.
Google Scholar
Liskowacki, Artur. “Cisza po burzy.” Teatr 5 (2016): 52-53.
Google Scholar
Mrozek, Witold. “Burza we Wrocławiu: Szekspir psychodeliczny.” Gazeta Wyborcza online 12 (Feb. 2015). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/196990/szekspir-psychodeliczny Accessed 15 July 2023.
Google Scholar
Nowak, Anita. “Prospero wyśniony na dziś.” Teatr dla Was 6 (Feb. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/132390/prospero-wysniony-na-dzis Accessed 30 August 2023.
Google Scholar
Ostrowska, Joanna. “Panowanie nad Burzą.” Teatralny.pl. https://teatralny.pl/recenzje/panowanie-nad-burza,1504.html Accessed 4 September 2023.
Google Scholar
Pawlicka, Kama. “Marionetki w rękach Prospera.” Teatr dla Was 1 (Dec. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/151463/marionetki-w-rekach-prospera Accessed 17 July 2023.
Google Scholar
Palfrey, Simon. Late Shakespeare. A New World of Words. Oxford: Clarendon Press, 1999.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198186892.001.0001
Romanowska, Agnieszka. “Images of Death in Agata Duda-Gracz’s Version of The Tempest.” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 12.3 (2017): 235-244.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20843933ST.17.019.7585
Shakespeare, William. The Tempest. Ed. Frank Kermode, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1958.
Google Scholar
Spiechowicz, Anna. “Czy pamiętasz/ Cokolwiek z czasów przed naszym przybyciem/ W progi tej chaty?” Shakespeare Daily Gazeta Festiwalowa 4.26 (Nov. 2020): 3.
Google Scholar
Wakar, Jacek. “Niezidentyfikowane obiekty ludzkie.” Przekrój 7.13 (Feb. 2012): 47.
Google Scholar
Wakar, Jacek. “Próba eseju. Wokół ‘Burzy Williama Szekspira’ w Teatrze Narodowym.” Kultura Liberalna 518.50 (2018). https://kulturaliberalna.pl/2018/12/12/miskiewicz-burza-szekspir-recenzja-wakar-teatr-narodowy/ Accessed 1 July 2023.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.