(Post)Modern Apocrypha as an Epiphany of Sense (on the Basis of Bulgarian Literary Biblical Paraphrases)

Authors

  • Ewelina Drzewiecka Polish Academy of Sciences, Institute of Slavic Studies

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-140X.04.03

Keywords:

apocrypha, modernity, postmodernity, Bible, Bulgarian literature

Abstract

The paper is devoted to the author’s concept of modern apocrypha in the context of the two main tendencies of (Post)modernity: unmasking and paraphrasing. On the basis of the literary paraphrases of the Evangelical story, found in the Bulgarian (Post)Modern literary, there is shown a hermeneutic passage from “apocrypha as a literary mystification” (“literary apocrypha”), i.e. a concept often applied in literary studies, to “apocrypha as an epiphany of sense”, i.e. a concept which can be useful in cultural studies and in history of ideas. It is suggested that in the light of the postsecular thought, being an individual interpretation of the canon, the (Post)Modern apocrypha has a great epiphanic potential, which means that hiding minority truths, it reveals in fact some crucial, and crypto-theological, problems of the present. Drawing the axiological difference between “the unmasking apocrypha” (pseudo-gospel) and “the paraphrasing apocrypha” (epiphany of sense), the author claims that only the last one does actually incarnate Charles Taylor’s ideal of the authentic (and poetic) expression (of will), which helps in establishing an individual sense-making horizon as a positive response to the “heretical imperative” of (Post)Modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamczyk M., Apokryf, [in:] Słownik literatury staropolskiej, ed. T. Michałowska, Wrocław 2002, p. 46–55.
Google Scholar

Arendt H., The Life of the Mind. Volume One. Thinking, Orlando 1978.
Google Scholar

Balbus S., Między stylami, Kraków 1996.
Google Scholar

Bauman Z., Postmodern Ethics, Cambridge 1993.
Google Scholar

Bednarek B., „Apokryf”. Próba kategoryzacji pojęcia, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 35–40.
Google Scholar

Benjamin W., Theses on the philosophy of history, [in:] idem, Illuminations, ed. H. Arendt, trans. H. Zohn, New York 1968.
Google Scholar

Berger P., Modernity as the Universalization of Heresy, [in:] idem, The Heretical Imperative. Contemporary Possibilities of Religious Affirmation, Garden City 1979, p. 1–31.
Google Scholar

Berger P., Religion: Experience, Tradition, Reflection, [in:] idem, The Heretical Imperative. Contemporary Possibilities of Religious Affirmation, Garden City 1979, p. 31–60.
Google Scholar

Bielik-Robson A., Czy duchowość ponowoczesna jest możliwa? [in:] eadem, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000, p 265–268.
Google Scholar

Bielik-Robson A., Romantyczne dopełnienie: komentarz do epifanii nowoczesnej Charlesa Taylora, [in:] eadem, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000, p. 296–330.
Google Scholar

Bielik-Robson A., „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków 2008.
Google Scholar

Димова T., Георгиева A., Човекът не може сам, без църквата, да се справя с вярата си, Нови 6.05.2010.
Google Scholar

Димова T., Николов T., Вярата предполага и изисква нашата свобода, „Xристиянство и култура” 2011, 10, p. 5–9.
Google Scholar

Dorosz K., Zerwana więź, [in:] eadem, Bóg i terror historii, Warszawa 2010.
Google Scholar

Drzewiecka E., Bluźnierstwo w kulturze popularnej. Wizerunki postaci biblijnych w wybranych powieściach bułgarskich XXI wieku, [in:] Tabu w oku szeroko otwartym, ed. N. Długosz, Poznań 2012, p. 203–212.
Google Scholar

Drzewiecka E., (Od)nowa chrześcijańska? Apologia według powieści Filipa Dimitrowa „Светлина на човеци”, „Pamiętnik Słowiański” 2012, 1–2, p. 123–136.
Google Scholar

Джевиецка E., Модернистичните парафрази на библейския сюжет като извор за българската история на идеите (2013), http://bgmodernism.com/our_modernism/Ewelina_Drzewiecka [17 X 2014].
Google Scholar

Drzewiecka E., Metamorfozy Judasza. Autorskie parafrazy biblijne jako świadectwo przemian kulturowych (na przykładzie literatury bułgarskiej), „Prace filologiczne. Literaturoznawstwo” 3(6), 2013, p. 143–163.
Google Scholar

Drzewiecka E., Ewangelia o końcu świata? O bułgarskich parafrazach biblijnych po 1989 roku, [in:] Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, ed. J.C. Kałużny, A. Żywiołek, Częstochowa 2013, p. 165–185.
Google Scholar

Drzewiecka E., Pseudo-Ewangelie Judasza, czyli o (po)nowoczesnych apokryfach bułgarskich, [in:] Slovanský svět: známý či neznámý?, ed. K. Kedron, M. Příhoda, Praha 2013, p. 73–82.
Google Scholar

Drzewiecka E., Koniec eschatologii? Poszukiwania modus existendi w świetle (po)nowoczesnych apokryfów bułgarskich, „Slavia Meridionalis” 14, 2014, p. 351-384.
Google Scholar

Gadamer H.-G., Truth and Method, trans. J. Weinsheimer, D. G. Marshall, New York 2004.
Google Scholar

Gecheva K., Bibliography on the Pseudepigrapha Studies in Bulgaria, http://www.marquette.edu/maqom/gecheva.html [17 X 2014].
Google Scholar

Głowiński M., Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998.
Google Scholar

Hutcheon L., A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, London–New York 1985.
Google Scholar

Jameson F., Postmodernism: The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham 1991.
Google Scholar

Krzyżaniak B., Biblia i antropologia. Spotkania niedokończone, Poznań 2004.
Google Scholar

Lubańska M., Postchrześcijaństwo i postjudaizm w teorii kultury Philipa Rieffa, „Slavia Meridionalis” 8, 2008.
Google Scholar

Michalski M., Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej, Gdańsk 2003
Google Scholar

Д. Наков, Съвременните апокрифи – „Между пустинята и живота” и „Последното изкушение” – привличания и оттласквания, „Литература” 7, 2010, p. 432–447.
Google Scholar

Naumow A., Apokryfy w systemie literatury cerkiewnosłowiańskiej, Wrocław 1976.
Google Scholar

Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, [in:] idem, Tekstowy świat, Kraków 2000, p. 79–109.
Google Scholar

Picard M., Die Flucht vor Gott, Erlenbach–Zurich 1951.
Google Scholar

Ricoeur P., The Conflict of Interpretations. Essays in Hermeneutics, ed. D. Ihde, trans. W. Domingo et al., Evanston 1974.
Google Scholar

Rieff Ph., My Life among the Deathworks. Illustration of the Aesthetics of Authority, Charlottesville 2006.
Google Scholar

Rubinkiewicz R., Wprowadzenie do apokryfów Starego Testamentu, Lublin 1987.
Google Scholar

Scheler M., Ressentiment, ed. L.A. Coser, trans. W.W. Holdheim. New York 1972.
Google Scholar

Sławiński J., Parafraza, [in:] Słownik terminów literackich, ed. idem, Wrocław 2000.
Google Scholar

Starowieyski M., Wstęp, [in:] Apokryfy Nowego Testamentu, vol. I.1, Ewangelie apokryficzne, ed. M. Starowieyski, Kraków 2003, p. 19–84.
Google Scholar

Szajnert D., Mutacje apokryfu, [in:] Genologia dzisiaj, ed. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000, p. 137–159.
Google Scholar

Taylor Ch., Sources of the Self. The Making of the Modern Identity, Cambridge 2001.
Google Scholar

Taylor C., The Ethics of Authenticity, Cambridge 2003.
Google Scholar

Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1993.
Google Scholar

Voegelin E., Science Politics, and Gnosticism, Chicago 1968.
Google Scholar

Zeidler-Janiszewska A., „Druga moderna”. O jednej z prób uporządkowania krajobrazu po postmodernizm, [in:] Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, ed. T. Kostyrko, G. Dziamski, J. Zydorowicz, Poznań 2004, p. 111–121.
Google Scholar

Zowczak M., Apokryf jako próba wiary, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 45–75.
Google Scholar

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Drzewiecka, E. (2014). (Post)Modern Apocrypha as an Epiphany of Sense (on the Basis of Bulgarian Literary Biblical Paraphrases). Studia Ceranea, 4, 35–48. https://doi.org/10.18778/2084-140X.04.03

Issue

Section

Articles