Mechanizmy działania fake influencerów w mediach społecznościowych na przykładzie Natalii Janoszek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.02

Słowa kluczowe:

influencing, fake influencing, media społecznościowe, manipulacja, Natalia Janoszek

Abstrakt

Wzrost roli influencerów w mediach społecznościowych i ich wpływu na opinię publiczną doprowadził do wykształcenia się fake influencingu – poważnego problemu, wartego scharakteryzowania. Celem artykułu jest zaprezentowanie mechanizmów i technik wykorzystywanych w działalności fake influencerów; teoretyczne rozważania poparte są analizą przypadku Natalii Janoszek, oskarżonej o takie właśnie działania. W artykule udzielono odpowiedzi na następujące pytania badawcze: jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fałszywych influencerów do budowania wizerunku w mediach społecznościowych? Na czym polega zjawisko influencingu i fake influencingu? Jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fake influencerów? Które z tych mechanizmów i technik wykorzystała Natalia Janoszek? W celu udzielenia odpowiedzi, wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, metodę indywidualnych przypadków oraz analizę materiałów internetowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Anna Sorokin. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Anna_Sorokin
Google Scholar

Bakker, Diederich (2018). Conceptualising Influencer Marketing. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1, 79–87.
Google Scholar

Barczuk, Aleksandra (2021). Internetowe neologizmy i ich droga do słowników (Bachelor’s Thesis) [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://www.researchgate.net/publication/355916725_INTERNETOWE_NEOLOGIZMY_I_ICH_DROGA_DO_SLOWNIKOW_Bachelor%27s_Thesis
Google Scholar

Batorowska, Hanna, Wasiuta, Olga & Klepka, Rafał (2019). Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar

Bednarz, Ewa (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8 (1), 54–58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/tutg.2023.1.06

Biela, Bogdan (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. Studia Pastoralne, 12, 286–311.
Google Scholar

Bollywood. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bollywood
Google Scholar

Bos, Dominik (2023). Telewizja vs Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 16 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=9VUloLIXunU&ab_channel=DominikBos
Google Scholar

Brusik, Tomasz (2023). Natalia Janoszek – fake influencer? W: RysujeFejsbuki.pl [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://rysujefejsbuki.pl/news/natalia-janoszek-fake-influencer/
Google Scholar

Chicken Curry Law. W: IMDB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt7189494/
Google Scholar

Cialdini, Roberto (2011). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Helion S.A.
Google Scholar

Czesław Śliwa. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_%C5%9Aliwa
Google Scholar

Doda o Janoszek i Stanowskim. W: YouTube [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=5WycvsTWuYQ&ab_channel=Plotek.pl
Google Scholar

Gdyby jutra nie było. W: IMDB [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt0347304/?ref_=fn_al_tt_1
Google Scholar

Glenister, Gordon (2021). Influencer Marketing Strategy: How to Create Successful Influencer Marketing. Londyn: Kogan Page Ltd.
Google Scholar

Grzesiak, Mateusz (2018). Personal Brand Creation in the Digital Age. Theory, Research and Practice. Warszawa: Palgrave Macmillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69697-3

Iłowiecki, Maciej (2003). Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM.
Google Scholar

Influencer. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Influencer
Google Scholar

Janoszek, Natalia (2017). Za kulisami Bollywood. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar

Johansen, Ida Kristin & Guldvik, Camilla Sveberg (2017). Influencer Marketing and Purchase Intentions. How does influencer marketing affect purchase intentions?, Bergen: Norwegian School of Economics [online]. Pobrano 10 grudnia 2023 r. z: https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2453218/masterthesis.PDF?sequence=1
Google Scholar

Kto znalazł się w TOP 100 polskich Instagramerów? W: DDOB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://ddob.com/ranking/instagram
Google Scholar

Lepa, Adam (2000). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar

Maciołek, Daria & Poleszak, Dariusz (2014). Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 19(4), 45–59.
Google Scholar

Maszkiewicz, Monika (2023). Natalia Janoszek odpowiada STANOWSKIEMU! Pierwszy wywiad Janoszek po aferze. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=_i9I3Zx0fSs&ab_channel=%C5%9AwiatGwiazd
Google Scholar

Motylewska, Karolina (2023). Qczaj szczerze o programie z Natalią Janoszek: „Jeśli chcemy promować ściemę, super”. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=vP1-bjrqAqQ&ab_channel=JastrzabPost
Google Scholar

Natalia Janoszek. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 17 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Natalia_Janoszek
Google Scholar

Natalia Janoszek: Historia i autorzy. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Natalia_Janoszek&action=history
Google Scholar

nataliajanoszek. W: Instagram [online]. Pobrano 21 maja 2024 r., z: https://www.instagram.com/nataliajanoszek/
Google Scholar

Rodríguez Domínguez, Ana (2021). Can we trust social media influencers?: Persuasion and manipulation strategies of social media influencers [online]. Pobrano 24 kwietnia 2024 r. z: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/25373/Perusasion%20and%20Manipulation%20in%20Social%20Media%20TFG%20-%20Ana%20Rodr%c3%adguez%20Dom%c3%adnguez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023a). Dziennikarskie Zero – jak zmyślić karierę i trafić na szczyt? Natalia Janoszek vs TVN, Polsat i TVP. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=YmxhF52aT3w&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023b). Dziennikarskie Zero: proces z Natalią Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=m5Qs9PSQeb8&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023c). Bollywoodzkie Zero: Natalia Janoszek. The end. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=oKYBBVQa8NY&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Volkoff, Vladimir (1991). Dezinformacja – oręż wojny. Warszawa: Delikon.
Google Scholar

Wjazd na szczyt: Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=n2QQx0GCHsc&ab_channel=bielskotv
Google Scholar

Zhou, Liying, Jin, Fei, Wu, Banggang, Chen, Zhi & Wang, Cheng Lu (2023). Do fake followers mitigate influencers’ perceived influencing power on social media platforms? The mere number effect and boundary conditions. Journal of Business Research, 158 [online]. Pobrano 7 lutego 2025 r. z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322010542
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113589

Zietek, Nathalie (2016). Influencer Marketing – the characteristics and components of Fashion Influencer Marketing. Thesis for One-Year-Master. The Swedish School of Textiles, University of Borås [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A972106&dswid=-8404
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-05-08

Jak cytować

Lewandowska, K. (2025). Mechanizmy działania fake influencerów w mediach społecznościowych na przykładzie Natalii Janoszek. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(39), 37–58. https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.02

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora