Mechanisms of action of fake influencers in social media on the example of Natalia Janoszek
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.02Keywords:
influencing, fake influencing, social media, manipulation, Natalia JanoszekAbstract
The growing role of influencers in social media and their influence on public opinion has led to the development of fake influencing – a serious problem worth characterizing. The aim of the article is to present the mechanisms and techniques used in the activities of fake influencers; theoretical considerations are supported by an analysis of the case of Natalia Janoszek, accused of such activities. The article answers the following research questions: what mechanisms and techniques are used by fake influencers to build an image in social media? What is the phenomenon of influencing and fake influencing? What mechanisms and techniques are used by fake influencers? Which of these mechanisms and techniques did Natalia Janoszek use? In order to provide answers, the method of analysis and criticism of literature, the method of individual cases and analysis of Internet materials were used.
Downloads
References
Anna Sorokin. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Anna_Sorokin
Google Scholar
Bakker, Diederich (2018). Conceptualising Influencer Marketing. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1, 79–87.
Google Scholar
Barczuk, Aleksandra (2021). Internetowe neologizmy i ich droga do słowników (Bachelor’s Thesis) [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://www.researchgate.net/publication/355916725_INTERNETOWE_NEOLOGIZMY_I_ICH_DROGA_DO_SLOWNIKOW_Bachelor%27s_Thesis
Google Scholar
Batorowska, Hanna, Wasiuta, Olga & Klepka, Rafał (2019). Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar
Bednarz, Ewa (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8 (1), 54–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26881/tutg.2023.1.06
Biela, Bogdan (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. Studia Pastoralne, 12, 286–311.
Google Scholar
Bollywood. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bollywood
Google Scholar
Bos, Dominik (2023). Telewizja vs Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 16 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=9VUloLIXunU&ab_channel=DominikBos
Google Scholar
Brusik, Tomasz (2023). Natalia Janoszek – fake influencer? W: RysujeFejsbuki.pl [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://rysujefejsbuki.pl/news/natalia-janoszek-fake-influencer/
Google Scholar
Chicken Curry Law. W: IMDB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt7189494/
Google Scholar
Cialdini, Roberto (2011). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Helion S.A.
Google Scholar
Czesław Śliwa. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_%C5%9Aliwa
Google Scholar
Doda o Janoszek i Stanowskim. W: YouTube [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=5WycvsTWuYQ&ab_channel=Plotek.pl
Google Scholar
Gdyby jutra nie było. W: IMDB [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt0347304/?ref_=fn_al_tt_1
Google Scholar
Glenister, Gordon (2021). Influencer Marketing Strategy: How to Create Successful Influencer Marketing. Londyn: Kogan Page Ltd.
Google Scholar
Grzesiak, Mateusz (2018). Personal Brand Creation in the Digital Age. Theory, Research and Practice. Warszawa: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69697-3
Iłowiecki, Maciej (2003). Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM.
Google Scholar
Influencer. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Influencer
Google Scholar
Janoszek, Natalia (2017). Za kulisami Bollywood. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar
Johansen, Ida Kristin & Guldvik, Camilla Sveberg (2017). Influencer Marketing and Purchase Intentions. How does influencer marketing affect purchase intentions?, Bergen: Norwegian School of Economics [online]. Pobrano 10 grudnia 2023 r. z: https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2453218/masterthesis.PDF?sequence=1
Google Scholar
Kto znalazł się w TOP 100 polskich Instagramerów? W: DDOB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://ddob.com/ranking/instagram
Google Scholar
Lepa, Adam (2000). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar
Maciołek, Daria & Poleszak, Dariusz (2014). Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 19(4), 45–59.
Google Scholar
Maszkiewicz, Monika (2023). Natalia Janoszek odpowiada STANOWSKIEMU! Pierwszy wywiad Janoszek po aferze. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=_i9I3Zx0fSs&ab_channel=%C5%9AwiatGwiazd
Google Scholar
Motylewska, Karolina (2023). Qczaj szczerze o programie z Natalią Janoszek: „Jeśli chcemy promować ściemę, super”. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=vP1-bjrqAqQ&ab_channel=JastrzabPost
Google Scholar
Natalia Janoszek. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 17 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Natalia_Janoszek
Google Scholar
Natalia Janoszek: Historia i autorzy. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Natalia_Janoszek&action=history
Google Scholar
nataliajanoszek. W: Instagram [online]. Pobrano 21 maja 2024 r., z: https://www.instagram.com/nataliajanoszek/
Google Scholar
Rodríguez Domínguez, Ana (2021). Can we trust social media influencers?: Persuasion and manipulation strategies of social media influencers [online]. Pobrano 24 kwietnia 2024 r. z: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/25373/Perusasion%20and%20Manipulation%20in%20Social%20Media%20TFG%20-%20Ana%20Rodr%c3%adguez%20Dom%c3%adnguez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar
Stanowski, Krzysztof (2023a). Dziennikarskie Zero – jak zmyślić karierę i trafić na szczyt? Natalia Janoszek vs TVN, Polsat i TVP. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=YmxhF52aT3w&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar
Stanowski, Krzysztof (2023b). Dziennikarskie Zero: proces z Natalią Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=m5Qs9PSQeb8&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar
Stanowski, Krzysztof (2023c). Bollywoodzkie Zero: Natalia Janoszek. The end. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=oKYBBVQa8NY&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar
Volkoff, Vladimir (1991). Dezinformacja – oręż wojny. Warszawa: Delikon.
Google Scholar
Wjazd na szczyt: Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=n2QQx0GCHsc&ab_channel=bielskotv
Google Scholar
Zhou, Liying, Jin, Fei, Wu, Banggang, Chen, Zhi & Wang, Cheng Lu (2023). Do fake followers mitigate influencers’ perceived influencing power on social media platforms? The mere number effect and boundary conditions. Journal of Business Research, 158 [online]. Pobrano 7 lutego 2025 r. z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322010542
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113589
Zietek, Nathalie (2016). Influencer Marketing – the characteristics and components of Fashion Influencer Marketing. Thesis for One-Year-Master. The Swedish School of Textiles, University of Borås [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A972106&dswid=-8404
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

