Kreowanie wizerunku medialnego sportowca w mediach społecznościowych. Analiza porównawcza profili Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa na Instagramie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.37.03

Słowa kluczowe:

wizerunek, wizerunek medialny, marka osobista, media społecznościowe, sport, koszykówka

Abstrakt

Celem pracy była ocena wizerunku kreowanego przez sportowców w mediach społecznościowych na przykładzie kont Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W artykule posłużono się metodą analizy mediów oraz metodą dedukcyjną.

Artykuł rozpoczęto od zagadnień teoretycznych będących podstawą do analizy badanego zagadnienia. Zdefiniowano pojęcia wizerunku, wizerunku medialnego i marki osobistej. Scharakteryzowano sylwetki i kariery koszykarskie Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W celu oceny kreowanego przez sportowców wizerunku zastosowano analizę porównawczą profili Curry’ego i Jamesa na Instagramie. Ustalono częstotliwość udostępnianych treści oraz ich rodzaje. Następnie oceniono skuteczność działań prowadzonych przez obydwu koszykarzy w serwisie społecznościowym.

Najważniejszym wnioskiem było stwierdzenie, że treści udostępniane przez zawodników pozytywnie wpływają na ich wizerunek. W toku badań ustalono, że Lebron James jest sportowcem, który skuteczniej buduje zaangażowanie z użytkownikami portalu społecznościowego Instagram.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Czaplińska, Paulina (2015). Strategia budowania wizerunku osób znanych. W: Grzegorczyk, A. (red.) Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych (s. 8–38) [online]. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Businessu. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://docplayer.pl/19388910-Strategia-budowania-wizerunku-osob-znanych.html
Google Scholar

Dąbrowski, Tomasz (2013). Rola mediów w kształtowanie wizerunku. Marketing i Rynek, 9, 10–15.
Google Scholar

Dubisz, Stanisław (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Fundacja Lebrona Jamesa. W: lebronjamesfamilyfoundation.org. [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://www.lebronjamesfamilyfoundation.org/
Google Scholar

Fundacja Stephena Curry’ego. W: eatlearnplay.org. [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://www.eatlearnplay.org/
Google Scholar

Lebron James. W: Biografia24.pl. [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://biografia24.pl/lebron-james/
Google Scholar

Lebron James. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia. [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/LeBron_James
Google Scholar

Malinowski, Mateusz (2021). NBA: Znamy pełną listę 75 najlepszych koszykarzy w historii ligi! [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://probasket.pl/nba-znamy-pelna-liste-75-najlepszych-koszykarzy-w-historii-ligi/
Google Scholar

Nowakowska, Gabriela (2019). Budowanie marki osobistej na przykładzie marki Macieja Bodnara. Marketing i Rynek / Journal of Marketing and Market Studies, 8, 25–37.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2019.8.3

Peters, Tom (1997). The Brand Called You. Fast Company. 10, 83–90.
Google Scholar

Pisarek, Walery (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Google Scholar

Schawbel, Dan (2012). Personal branding 2.0. Gliwice: Wyd. Helion.
Google Scholar

Stephen Curry. W: espn.com [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://www.espn.com/nba/player/bio/_/id/3975/stephen-curryurry
Google Scholar

Stephen Curry. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Curry
Google Scholar

Steph Curry rekordy. W: zkrainynba.com [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://zkrainynba.com/zawodnicy/stephen-curry/
Google Scholar

Thompson II, Marcus (2017). Stephen Curry. Potrójne oblicze. Kraków: Wydawnictwo SQN.
Google Scholar

Wizerunek. W: Słownik Języka Polskiego PWN [online]. Pobrano 7 listopada 2022 r., z: https://sjp.pwn.pl/sjp/;2579940
Google Scholar

Z krainy NBA. W: zkrainynba.com [online]. Pobrano 22 listopada 2022 r., z: https://zkrainynba.com/
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Kaźmierczak, P. (2023). Kreowanie wizerunku medialnego sportowca w mediach społecznościowych. Analiza porównawcza profili Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa na Instagramie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(37), 53–71. https://doi.org/10.18778/0860-7435.37.03

Numer

Dział

Articles