Dostępność strony internetowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w świetle badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.36.05Słowa kluczowe:
dostępność, badania dostępności stron internetowych, Wydział Filologiczny UŁ, Uniwersytet ŁódzkiAbstrakt
Tematyka dostępności stron internetowych cieszy się coraz większą popularnością wśród specjalistów w dziedzinie produktów cyfrowych. Na przestrzeni lat świadomość społeczna dotycząca potrzeb osób zmagających się z niepełnosprawnościami i innymi utrudnieniami znacznie wzrosła, co przekłada się na chęć tworzenia rozwiązań odpowiadających tymże potrzebom. Celem artykułu było zbadanie stopnia dostępności cyfrowej strony internetowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Posłużono się metodą techniczną. Przeprowadzone badania wykazały, że analizowana strona jest dostępna cyfrowo w średnim stopniu. Pomimo spełniania wielu podstawowych kryteriów, brakuje na niej wielu ważnych rozwiązań ułatwiających korzystanie osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom.
Pobrania
Bibliografia
Accessibility (2022). W: Cambridge Dictionary [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/accessibility
Google Scholar
Acosta-Vargas, Patricia, Salvador-Ullauri, Luis A. & Lujan-Mora, Sergio (2019). A Heuristic Method to Evaluate Web Accessibility for Users With Low Vision [online]. IEEE Access, 7, 125634–125648. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2939068
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2939068
Apanowicz, Jerzy (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo „BERNARDIUM”. ISBN 83-910869-9-3.
Google Scholar
Bednarczyk, Dorota (2012). Podstawowe reguły dostępności serwisów internetowych dla niepełnosprawnych użytkowników [online]. Niepełnosprawni w bibliotekach – usługi i oferta, 5(132). Pobrano 29 listopada 2022 r., z: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/536/568
Google Scholar
Buczek, Agnieszka & Sikorski, Jacek (2018). Dostępność stron internetowych wybranych instytucji użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnością [online]. Niepełnosprawność, 30. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.ejournals.eu/pliki/art/12264/pl
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.031.9869
Campoverde-Molina, Milton, Lujan-Mora, Sergio & Garcia, Lorenc V. (2020). Empirical Studies on Web Accessibility of Educational Websites: A Systematic Literature Review [online]. IEEE Access, 8, 91676–91700. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994288
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994288
Co to jest dostępność cyfrowa? W: LepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.pl/co-to-jest-dostepnosc?fbclid=IwAR1oJn7MFo0f0wLLpzSktsrbJqFe46AnGsjewLNm0w6wPenXf_GkF0ZqJH0
Google Scholar
Dostępność (2022). W: Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/dostepnosc;5422356.html
Google Scholar
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego. W: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 327/1 [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L2102
Google Scholar
Gartland, Sara et al. (2022). The State of Web Accessibility for People with Cognitive Disabilities: A Rapid Evidence Assessment [online]. Behavioral Sciences, 12(2). https://doi.org/10.3390/bs12020026
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/bs12020026
Georgieva-Tsaneva & Galya, Subev, Negoslav (2018). Technologies, Standards, and Approaches to Ensure Web Accessibility for Visually Impaired People [online]. Digital Presentation and Preservation of Cultural and Scientific Heritage , (VIII), 143–150. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edscee&AN=edscee.701548&lang=pl &site=eds-live
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.55630/dipp.2018.8.12
Introduction to Web Accessibility (2022). W: World Wide Web Consortium [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro/
Google Scholar
Ismail, Abid & Kuppusamy, K.S. (2022). Web accessibility investigation and identification of major issues of higher education websites with statistical measures: A case study of college websites [online]. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, 34(3), 901–911. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.03.011
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2019.03.011
Jatkiewicz, Przemysław (2021). Dostępność stron internetowych – wymóg czy powinność [online]. E-mentor, 8(4), 85–94. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.15219/em91.1535
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15219/em91.1535
Kennedy, Helen (2016). Going the Extra Mile: Web Accessibility for People with Intellectual Disabilities [online]. Wielka Brytania: Macmillan. ISBN 9780230231405. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://search-1ebscohost-1com-100000enq17d8.han3.lib.uni.lodz.pl/login.aspx?direct=true&db=edsair&AN=edsair.doi...........5af147a1d5f551aa470c07f2670ee604&site=eds-live
Google Scholar
Kennedy, Helen, Evans, Simon & Thomas, Siobhan (2011). Can the Web Be Made Accessible for People with Intellectual Disabilities? [online]. The Information Society, 27(1), 29–39. https://doi.org/10.1080/01972243.2011.534365
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01972243.2011.534365
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W: Warszawa: Biuletyn Informacji Publicznej [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konwencjaonz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych
Google Scholar
Kuppusamy, K.S. & Balaji, Venkatesan (2021). Evaluating web accessibility of educational institutions websites using a variable magnitude approach [online]. Universal Access in the Information Society: International Journal, 1–10. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00812-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-021-00812-4
LepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.pl
Google Scholar
Pereira, Leticia S., Ferreira, Simone B. L., Braga, Helio, Cardoso De Castro Salgado, Luciana & Nunes, Ricardo R. (2014). Using Cultural Viewpoint Metaphors to Provide Web Accessibility for the Visually Impaired Users [online]. Procedia Computer Science, 27, 186–196, https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.02.022
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.02.022
Pereira, Leticia S., Ferreira, Simone B. L. & Archambault, Dominique (2015). Preliminary Web Accessibility Evaluation Method through the Identification of Critical Items with the Participation of Visually Impaired Users [online]. Procedia Computer Science, 67, 77–86. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.09.251
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.09.251
Raport dostępności cyfrowej uczelni wyższych w Polsce. W: Kinaole Solutions [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.kinaole.co/dostepnosc/#raport
Google Scholar
Raufi, Bujar, Ferati, Mexhid, Zenuni, Xhemal, Ajdari, Jaumin & Ismaili, Florije (2015). Methods and Techniques of Adaptive Web Accessibility for the Blind and Visually Impaired, Procedia – Social and Behavioral Sciences [online]. 195, 1999–2007. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.214
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.214
Stasiak, Wojciech & Dzieńkowski, Mariusz (2021). Ocena dostępności wybranych serwisów uczelni wyższych [online]. Journal of Computer Sciences Institute , 19, 81–88. https://bibliotekanauki.pl/articles/2055116.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35784/jcsi.2462
Szeroczyńska, Małgorzata (2021). Dostępność cyfrowa stron internetowych podmiotów publicznych dla osób z niepełnosprawnościami. [online]. Szkoła Specjalna, 82(3), 223–236. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.9548
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.9548
Teksty alternatywne obrazów. W: LepszyWeb.pl [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://testy.lepszyweb.pl/02-P-odpowiedniki-tekstowe-obrazow
Google Scholar
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W: Internetowy System Aktów Prawnych [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33226/0032-6186.2022.12.4
Vigo, Markel & Brajnik, Giorgio (2015). Automatic web accessibility metrics: Where we are and where we can go [online]. Interacting with Computers, 23(2), 137–155. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2011.01.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.intcom.2011.01.001
Vollenwyder, Beat et al. (2023). How compliance with web accessibility standards shapes the experiences of users with and without disabilities [online]. International Journal of Human Computer Studies, 170. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102956
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102956
Wayback Machine [online] [przeglądany: 26 stycznia 2023 r.]. Dostępny w: https://archive.org/web/
Google Scholar
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2. W: World Wide Web Consortium [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.w3.org/TR/WCAG22/
Google Scholar
Woźniak-Zapór, Marta & Sorkowska-Cieślak, Kinga (2018). Użyteczność, funkcjonalność i dostępność stron internetowych muzeów i instytucji kultury [online]. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. ISBN 978-83-66007-15-4. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://repozytorium.ka.edu.pl/handle/11315/23899
Google Scholar
Wynik badania prędkości połączenia internetowego. W: SpeedTest [online]. Pobrano 29 listopada 2022 r., z: https://www.speedtest.net/pl/result/14662499101
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.