Nowe metody promocji czytelnictwa w przestrzeni miejskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.02Słowa kluczowe:
promocja czytelnictwa, przestrzeń miejska, reklama ambientowaAbstrakt
Przedmiot artykułu stanowią nowe metody promocji czytelnictwa realizowane poza biblioteką, w przestrzeni miejskiej, często z inicjatywy bibliotekarzy lub we współpracy z nimi. Celem jest dokonanie systematycznego przeglądu nowych form promocji, takich jak: street art, flash mob, performance, gry terenowe i inne. Zwrócono szczególną uwagę na koncepcję reklamy ambientowej, przywołując przykłady jej stosowania w promocji filmów i gier video oraz prezentując potencjał dla promocji czytelnictwa. Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz analizę stron WWW. Pod uwagę wzięto prace opublikowane w języku polskim i angielskim w latach 2010–2015 w kluczowych czasopismach bibliotekarskich. Uzupełniająco przeszukano również zasoby sieciowe — strony największych polskich i zagranicznych bibliotek publicznych oraz blogi bibliotekarzy. W rezultacie zaprezentowano nowe metody promocji czytelnictwa wykorzystujące potencjał przestrzeni publicznej oraz dokonano ich typologii według przyjętych kryteriów.Pobrania
Bibliografia
Belcer, Agnieszka. (2015). Promowanie czytelnictwa i bibliotek z pomysłem: przegląd wybranych akcji czytelniczych. Podkarpackie Studia Biblioteczne, 4. Pobrane 2 marca 2016, z: http://psb.ur.edu.pl/sites/default/files/pdf/promowanie_czytelnictwa_i_bibliotek_z_pomyslem.pdf
Google Scholar
Bibliotekarze z Gliwic wcielili się w bohaterów ulubionych książek. (2015). Pobrane 3 marca 2016, z: http://booklips.pl/newsy/bibliotekarze-z-gliwic-wcieli-sie-wbohaterow-ulubionych-ksiazek/
Google Scholar
Catch a Book. (2010). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.publicartarchive.org/work/catch-book
Google Scholar
Czytelniczy flash mob – Sobotnie południe: czytanie czy pranie? (2015). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.wbpg.org.pl/aktualnosc/czytelniczy-flash-mobsobotnie-po%C5%82udnie-czytanie-czy-pranie
Google Scholar
Dunin-Wilczyńska, Ewa. (2015). Bookcrosing, czyli zielonkowskie uwalnianie książek. Poradnik Bibliotekarza, 1, 36.
Google Scholar
Eidenbenz, Raphael & Wattenhofer, Roger & Li, Yu. (2013). Reading up on bookcrossing. International Journal of the Book, 10/2, 11–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18848/1447-9516/CGP/v10i02/36978
Gra miejska „Czarodzieje w świecie Mugoli”. (2015). Pobrane 5 marca 2016, z: http://www.olsztynek.pl/aktualnosc-5-1586-gra_miejska_czarodzieje_w_swiecie_mugoli.html
Google Scholar
Gromow, Natalia. ([2014]). Biblioteka na plaży. Pobrane 2 marca 2016, z: https://labib.pl/inspiracja/pokaz/724/
Google Scholar
Inklebarger, Timothy. (2015). Digital books are up in the air: library branches take flight in airports. American Libraries, 46, 1/2. Pobrane 3 marca 2016, z: http://americanlibrariesmagazine.org/2015/02/11/digital-books-are-up-inthe-air/
Google Scholar
Kokosińska, Magdalena. (2013). Książki poza domem i biblioteką, czyli co, gdzie i dlaczego czytamy w przestrzeni publicznej. Bibliotekarz, 7/8, 23.
Google Scholar
Kosik, Edyta. (2015). Odjazdowy Bibliotekarz: akcja łącząca promocję czytelnictwa z promocją aktywności fizycznej. Poradnik Bibliotekarza, 6, 30–32.
Google Scholar
Leszczyński, Grzegorz & Zając, Michał. (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi: studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar
Lotna czytelnia. (2015). Pobrane 7 marca 2016, z: http://www.rajska.info/oferta/projekty/56-lotna-czytelnia.html
Google Scholar
Majewska, Paulina. (2011). Odjazdowi bibliotekarze „zrowerowali” Polskę. Poradnik Bibliotekarza, 7–8, 43–44.
Google Scholar
Milewska, Paulina. (2013). Czytelnicze happeningi, KsięgoZbiór od zaplecza i tramwajowa jazda. Pobrane 12 lutego 2016, z: http://paula.bibliosfera.net/2013/01/czytelnicze--happeningi-ksiegozbior-od-zaplecza-i-tramwajowa-jazda/
Google Scholar
Mistrz Promocji Czytelnictwa 2013. (2013). Pobrane 3 lutego 2016, z: http://www.sbp.pl//konkurs/nagrodzeni?konkurs_id=10543
Google Scholar
Młynarczyk, Magdalena. (2012). Bookcrossing. Pobrane 7 marca 2016, z: http://www.biblioteka.koszalin.pl/bookcrossing/1447–1040-bookcrossing-w-kbp
Google Scholar
Morawiec, Barbara Maria. (2012). Mikrobiblioteki po drodze do domu. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2012/06/mikrobiblioteki-po-drodzedo-domu.html
Google Scholar
Morawiec, Barbara Maria. (2013). 3D Street Art – książki na ulicach. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2013/08/3d-street-art-ksiazki-naulicach.html
Google Scholar
Morawiec, Barbara Maria. (2014). Czytanie wyzwala kreatywność: 100+ kreatywnych pomysłów na promocję czytelnictwa. Pobrane 10 czerwca 2016, z: http://www.slideshare.net/lustrobiblioteki/100-kreatywnych-pomysw-na-promocjczytelnictwa-czytanie-wyzwala-kreatywno-autorka-barbra-maria-morawieclustro-biblioteki
Google Scholar
Morawiec, Barbara Maria. (2015). 6 fantastycznych: Mikrobibliotek. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2015/01/6-fantastycznych-mikrobibliotek.html
Google Scholar
Odjazdowy Bibliotekarz 2015. (2015). Pobrane 2 marca 2016, z: http://bibliosfera.net//odjazdowy-bibliotekarz/
Google Scholar
Paleczna, Dominika. (2013). Gdzie Polacy wymienią się książkami? Pobrane 4 marca 2016, z: http://dominika.bibliosfera.net/2013/04/gdzie-polacy-wymienia-sieksiazkami/
Google Scholar
Program Rozwoju Bibliotek. (2014). Pobrane 10 czerwca 2016, z: http://frsi.org.pl/projekt/program-rozwoju-bibliotek/
Google Scholar
Rieland, Randy. (2012). Augmented Reality Livens up Museums. Pobrane 6 lutego 2016, z: http://www.smithsonianmag.com/innovation/augmented-reality-livensup-museums-22323417/?no-ist
Google Scholar
Roosevelt Elementary School – Gotta Keep Reading – Entire School Flash Mob! (2011). Pobrane 8 lutego 2016, z: https://www.youtube.com/ watch?v=xmuciMVlnbg
Google Scholar
Staniów, Bogumiła. (2012). Biblioteka szkolna dzisiaj. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar
Szul, Elżbieta. (2011). Reklama ambientowa, jak niestandardowa forma komunikacji formy z klientem. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t050_pszw_2011_szul_reklama_ambientowa_jako_niestandardowa_forma_komunikacji_firmy_z_klientem.pdf
Google Scholar
Unlock the 007 in you. You have 70 seconds! (2012). Pobrane 8 marca 2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajNU
Google Scholar
Werbung, Gute. (2014a). Into The Storm Augmented Reality Stunt. Pobrane 2 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/into-the-storm-augmented-reality-stunt/
Google Scholar
Werbung, Gute. (2014b). Edel Books: Marilyn Monroe Book Promotion. Pobrane 3 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/edel-books-marilyn-monroebook-promotion/
Google Scholar
Wojciechowski, Jacek. (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar
Wojciechowski, Łukasz. (2014). Ambient jako nowy język marketingowej komunikacji i oryginalne wykorzystanie przestrzeni miejskiej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Poetica II, 169, 134–146.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.