(Trzeba) wyjść poza tekst

Autor

  • Urszula Swoboda-Rydz Uniwersytet Warszawski, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”; Warszawski Uniwersytet Medyczny, Studium Języków Obcych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.17

Słowa kluczowe:

czytanie, rozumienie krytyczne, wiedza, doświadczenie

Abstrakt

Czytanie jest złożonym procesem, który jest nieodzowny w skutecznym rozwoju kariery naukowej. Podczas czytania tekstów specjalistycznych zachodzi konieczność przejścia przez poziom dosłowny, domyślny oraz twórczo-oceniający. Dla niedoświadczonego czytelnika, który już zapoznał się z podstawową terminologią z danej dziedziny, specjalistyczne teksty mogą stanowić trudność, ponieważ potrzebne jest mu również krytyczne podejście. To oznacza wykorzystanie doświadczenia i wiedzy, które są poza tekstem, oraz umiejętność zadania odpowiednich pytań. Wyjście poza tekst daje czytelnikowi szansę lepszego zrozumienia zagadnienia. Dwa przykłady wykorzystane podczas warsztatów dają przykład, jak nauczyciele mogą przygotować studentów do czytania tekstów specjalistycznych.

Bibliografia

Akin F., Koray Ö., Tavukçu K., 2014, How Effective Is Critical Reading in the Understanding of Scientific Texts? Procedia − Social and Behavioral Sciences”, 174 (2015), pp. 2444–2451.
Google Scholar

Andrychowicz-Trojanowska A., 2010, Język specjalistyczny – Terminologia – Tekst, In: Roman Hajczuk (ed.), Linguodidactica XIV, Białystok, pp. 7−26.
Google Scholar

Aşılıoğlu B., 2008, Importance and Means of Improving Critical Reading for Cognitive Learning, “Journal of D.U. Ziya Gökalp”, Faculty of Education, 10, pp. 1−11.
Google Scholar

Cummins J. 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, In: Brian. Street & Nancy H, Hornberger (red.), Encyclopedia of and Education, 2nd Edition, Vol. 2 Literacy, Springer Science +Business Media LLC, New York, pp. 71−83.
Google Scholar

Daunis S., Iams M. C., 2007, Text Savvy. Using a Shared Reading Framework to Build Comprehension, Portsmouth.
Google Scholar

Fisher D., and Frey N., 2012, Close Reading in Elementary Schools, “The Reading Teacher”, 66 (3), pp. 179–188.
Google Scholar

Gumowskaya G., 2010, Lingual systems o communication: LSP vs. LGP, In: Sambor Grucza, Adam Marchwiński, Monika Płużyczka (ed.), Studi@ Naukowe 7, Translatoryka. Koncepcja−Modele−Analizy, pp. 68–73.
Google Scholar

Kolić-Vehovec S., Bajšanski I., Rončević Zubković B., Reading Strategies, Text Comprehension and GPA, “Review of Psychology”, 2011, Vol. 18, No. 2, pp. 81−89.
Google Scholar

Griffin L., 2005, Strategic Questioning for Sound Literacy Instruction, In: Scott Alan Hutchens (ed.), Special Edition Devoted to Reading Issue, Cleveland, MS, pp. 15−23.
Google Scholar

Lapp D., Grant M., Moss B., Johnson K., 2013, Close Reading of Science Texts. What’s Now? What’s Next? “The Reading Teacher”, Vol. 67, Issue 2, pp. 109–119.
Google Scholar

Nation K., 2008, Children’s Reading Comprehension Difficulties, In: Margaret J. Snowling and Charles Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, Oxford, pp. 248−265.
Google Scholar

Norozi S. A., 2007, Reading beyond the lines, Dawn. [online] http://ecommons.aku.edu/pakistan_ied_pdck/56 (18.08.2016).
Google Scholar

Perfetti C. A., 2001, Reading Skills, In: N. J. Smelser and P. B. Baltes (eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Oxford, (pp. 12800−12805).
Google Scholar

Perfetti C. A., 2007, Reading Ability: Lexical Quality to Comprehension, “Scientific Studies of Reading”, 11 (4), pp. 357−383.
Google Scholar

Plenkiewicz M. L., 1994, Z zagadnień krytycznego czytania w klasach początkowych. Próba diagnozy umiejętności krytycznego czytania uczniów klas trzecich szkół wiejskich, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, z. 29, s. 71−83.
Google Scholar

Queensland Curriculum and Assessment Authority (QCAA), 2015, Beyond NAPLAN. How to Read Challenging Texts. [online] https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/p_10/naplan_read_challenging_texts.pdf (20.08.2016).
Google Scholar

Richards, I. A., 1929, Practical Criticism, London,England.
Google Scholar

Sawicka A., 2009, Short Characteristic of Languages for Special Purposes, In: Stanisław Szadyko (ed.) Komunikacja specjalistyczna, t. II Specyfika języków specjalistycznych, Warszawa, pp. 188−198.
Google Scholar

Scott A. H., 2005, Reading comprehension: a cognitive perspective, In: Alan Hutchens Scott (ed.), Delta Education Journal. Special Edition Devoted to Reading Issues, Delta state University, Cleveland MS, pp. 37−50.
Google Scholar

Scull J., 2010, Embedding comprehension within reading acquisition processes, „Australian Journal of Language and Literacy”, Vol. 33, No. 2, 2010, pp. 87–107.
Google Scholar

Snow C., 2002, Toward an R&D program in reading comprehension, RAND; [online] www.rand.org (17.08.2016).
Google Scholar

Opublikowane

2017-12-08

Jak cytować

Swoboda-Rydz, U. (2017). (Trzeba) wyjść poza tekst. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 229–241. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.17