(Trzeba) wyjść poza tekst
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.17Słowa kluczowe:
czytanie, rozumienie krytyczne, wiedza, doświadczenieAbstrakt
Czytanie jest złożonym procesem, który jest nieodzowny w skutecznym rozwoju kariery naukowej. Podczas czytania tekstów specjalistycznych zachodzi konieczność przejścia przez poziom dosłowny, domyślny oraz twórczo-oceniający. Dla niedoświadczonego czytelnika, który już zapoznał się z podstawową terminologią z danej dziedziny, specjalistyczne teksty mogą stanowić trudność, ponieważ potrzebne jest mu również krytyczne podejście. To oznacza wykorzystanie doświadczenia i wiedzy, które są poza tekstem, oraz umiejętność zadania odpowiednich pytań. Wyjście poza tekst daje czytelnikowi szansę lepszego zrozumienia zagadnienia. Dwa przykłady wykorzystane podczas warsztatów dają przykład, jak nauczyciele mogą przygotować studentów do czytania tekstów specjalistycznych.
Bibliografia
Akin F., Koray Ö., Tavukçu K., 2014, How Effective Is Critical Reading in the Understanding of Scientific Texts? Procedia − Social and Behavioral Sciences”, 174 (2015), pp. 2444–2451.
Google Scholar
Andrychowicz-Trojanowska A., 2010, Język specjalistyczny – Terminologia – Tekst, In: Roman Hajczuk (ed.), Linguodidactica XIV, Białystok, pp. 7−26.
Google Scholar
Aşılıoğlu B., 2008, Importance and Means of Improving Critical Reading for Cognitive Learning, “Journal of D.U. Ziya Gökalp”, Faculty of Education, 10, pp. 1−11.
Google Scholar
Cummins J. 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, In: Brian. Street & Nancy H, Hornberger (red.), Encyclopedia of and Education, 2nd Edition, Vol. 2 Literacy, Springer Science +Business Media LLC, New York, pp. 71−83.
Google Scholar
Daunis S., Iams M. C., 2007, Text Savvy. Using a Shared Reading Framework to Build Comprehension, Portsmouth.
Google Scholar
Fisher D., and Frey N., 2012, Close Reading in Elementary Schools, “The Reading Teacher”, 66 (3), pp. 179–188.
Google Scholar
Gumowskaya G., 2010, Lingual systems o communication: LSP vs. LGP, In: Sambor Grucza, Adam Marchwiński, Monika Płużyczka (ed.), Studi@ Naukowe 7, Translatoryka. Koncepcja−Modele−Analizy, pp. 68–73.
Google Scholar
Kolić-Vehovec S., Bajšanski I., Rončević Zubković B., Reading Strategies, Text Comprehension and GPA, “Review of Psychology”, 2011, Vol. 18, No. 2, pp. 81−89.
Google Scholar
Griffin L., 2005, Strategic Questioning for Sound Literacy Instruction, In: Scott Alan Hutchens (ed.), Special Edition Devoted to Reading Issue, Cleveland, MS, pp. 15−23.
Google Scholar
Lapp D., Grant M., Moss B., Johnson K., 2013, Close Reading of Science Texts. What’s Now? What’s Next? “The Reading Teacher”, Vol. 67, Issue 2, pp. 109–119.
Google Scholar
Nation K., 2008, Children’s Reading Comprehension Difficulties, In: Margaret J. Snowling and Charles Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, Oxford, pp. 248−265.
Google Scholar
Norozi S. A., 2007, Reading beyond the lines, Dawn. [online] http://ecommons.aku.edu/pakistan_ied_pdck/56 (18.08.2016).
Google Scholar
Perfetti C. A., 2001, Reading Skills, In: N. J. Smelser and P. B. Baltes (eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Oxford, (pp. 12800−12805).
Google Scholar
Perfetti C. A., 2007, Reading Ability: Lexical Quality to Comprehension, “Scientific Studies of Reading”, 11 (4), pp. 357−383.
Google Scholar
Plenkiewicz M. L., 1994, Z zagadnień krytycznego czytania w klasach początkowych. Próba diagnozy umiejętności krytycznego czytania uczniów klas trzecich szkół wiejskich, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, z. 29, s. 71−83.
Google Scholar
Queensland Curriculum and Assessment Authority (QCAA), 2015, Beyond NAPLAN. How to Read Challenging Texts. [online] https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/p_10/naplan_read_challenging_texts.pdf (20.08.2016).
Google Scholar
Richards, I. A., 1929, Practical Criticism, London,England.
Google Scholar
Sawicka A., 2009, Short Characteristic of Languages for Special Purposes, In: Stanisław Szadyko (ed.) Komunikacja specjalistyczna, t. II Specyfika języków specjalistycznych, Warszawa, pp. 188−198.
Google Scholar
Scott A. H., 2005, Reading comprehension: a cognitive perspective, In: Alan Hutchens Scott (ed.), Delta Education Journal. Special Edition Devoted to Reading Issues, Delta state University, Cleveland MS, pp. 37−50.
Google Scholar
Scull J., 2010, Embedding comprehension within reading acquisition processes, „Australian Journal of Language and Literacy”, Vol. 33, No. 2, 2010, pp. 87–107.
Google Scholar
Snow C., 2002, Toward an R&D program in reading comprehension, RAND; [online] www.rand.org (17.08.2016).
Google Scholar