Procedura recenzyjna

Redakcja zastrzega sobie prawo recenzowania i dokonywania zmian w nadesłanych materiałach.  Teksty kwalifikuje do druku zespół redakcyjny we współpracy z redaktorem tematycznym i z członkami Rady Naukowej oraz po zasięgnięciu opinii dwóch recenzentów (formuła double-blind review).
Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej 2 recenzentów.
Recenzja ma formę pisemną i kończy się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia do publikacji.
Nazwiska recenzentów podawane są na rewersie strony tytułowej czasopisma.

Jednocześnie przypominamy, wypełniając zalecenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, że „ghostwriting” oraz „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki tego typu praktyk będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
Z „ghostwriting” mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału.
Z „guest authorship” („honorary authorship”) mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
(źródło: https://pbn.nauka.gov.pl/)

***

Mając na uwadze kryteria i tryb oceny czasopism naukowych zgodne ze standardami ministerialnymi oraz przyjętymi w bazach indeksacyjnych (m.in. Web of Science, Scopus itp.), w Studiach z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX wieku obowiązują następujące procedury recenzowania:

– do oceny każdego artykułu powołuje się dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji;

– recenzenci powoływani są przez Kolegium Redakcyjne na podstawie ich aktualnie prowadzonych dyscyplin i pól badawczych;

– recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów (za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste – pokrewieństwo do drugiego stopnia, związki prawne, związek małżeński, relacje podległości zawodowej lub bezpośrednią współpracę naukową w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji);

– recenzja ma formę pisemną i zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta dotyczący dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia;

– recenzenci komunikują się wyłącznie z redaktorem naczelnym i kolegium redakcyjnym, nie wolno im wyjawiać żadnych danych odnoszących się do recenzji, zaś redakcja na zasadzie wyłączności pośredniczy pomiędzy recenzentami i autorami tekstów;

– procedura peer review rozumiana jest jako kontakt i doradzanie odnośnie do konkretnego, nadesłanego tekstu, zachodzące pomiędzy autorem i recenzentami, ekspertami dla pól badawczych, których dotyczy nadesłany tekst;

– nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów opublikowanych w periodyku nie są ujawniane przed zakończeniem procedury recenzyjnej i publikacją tomu czasopisma;

– recenzje nie są publikowane, ich papierowe kopie przechowywane są bezterminowo w archiwum redakcji.