Obraz armii późnorzymskiej w Nowej historii Zosimosa
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.56.05Abstrakt
Artykuł podejmuje próbę zebrania i zestawienia informacji na temat politycznej i społecznej roli oraz oceny armii w IV w. i pierwszym dziesięcioleciu V w., zawartych w dziele pogańskiego historyka z drugiej połowy V w., Zosimosa. Najwięcej miejsca zajmuje przedstawienie roli armii w związku z obwoływaniem i obalaniem cesarzy oraz omówienie motywów działania wojska. Z relacji o wzajemnych stosunkach władców i żołnierzy wyłania się obraz armii jako decydującej siły politycznej w państwie, dbającej przede wszystkim o własne, zwłaszcza finansowe interesy, w niewielkim natomiast stopniu kierującej się racją stanu. Historyk odnotował jednak nasilanie się idei dynastycznych oraz sympatie wojska do niektórych cesarzy. Władca powinien być, według Zosimosa, dobrym wodzem i prowadzić umiejętną politykę wobec armii. Ideałem pogańskiego historyka był z tego punktu widzenia Julian Apostata, natomiast zasłużeni dla chrześcijaństwa cesarze - Konstantyn Wielki i Teodozjusz Wielki - zostali przedstawieni w negatywnym świetle. Mniej miejsca poświęcił Zosimos ocenie wodzów i wartości całej armii, problemowi jej barbaryzacji oraz stosunkowi żołnierzy do ludności cywilnej. Historyk, przedstawiciel cywilnych kręgów inteligencji pogańskiej, postrzegał armię w sposób konwencjonalny i raczej mało zróżnicowany. Nie potrafił zdobyć się na wnikliwą analizę jej roli w państwie, podporządkowywał natomiast swe oceny tezie o upadku Rzymu, będącego rezultatem odejścia od religii pogańskiej i zapanowania chrześcijaństwa. Można sądzić, że jego poglądy były reprezentatywne dla tej warstwy społecznej, której sam był przedstawicielem.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.