Obraz wojny w twórczości Stanisława Rembeka
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.08Słowa kluczowe:
Stanisław Rembek, wojna, tradycje artystyczne, naturalizm, ekspresjonizmAbstrakt
Stanisław Rembek był zarówno historykiem, zajmującym się materią przeszłości w kontekście naukowym, jak i pisarzem, tworzącym utwory literackie, których tworzywo stanowiły wydarzenia historyczne – te z odległej nieraz przeszłości i te, których autor był naocznym świadkiem i uczestnikiem. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie sposobu, w jaki w swojej twórczości pisarz ukazywał wojnę, pokazując grozę żołnierskich doświadczeń. W swoich utworach kreślił on obrazy okopowej codzienności, zmagań z głodem, uciążliwym zimnem, strachem, walki do kresu wytrzymałości. Zauważał, jak zapał żołnierzy i chęć do walki pod wpływem przedłużającej się wojny stopniowo przeradzały się w zmęczenie, zobojętnienie i gorycz. Nieodłączny element brutalnych opisów wojennej rzeczywistości, obecnych w utworach Rembeka, stanowiła śmierć. Nie była ona jednak wzniosła i patetyczna – pisarz ukazywał ją w sposób naturalistyczny, nie unikając drastycznych opisów krajobrazu po bitwie. Jego bohaterowie odczuwali dysonans pomiędzy własnymi wyobrażeniami o swojej bohaterskiej śmierci a obrazami, których na co dzień byli świadkami. W obrazach wojny, będących świadectwem własnych doświadczeń z okresu wojny polsko-bolszewickiej (utrwalonych w dzienniku wojennym), Rembek nawiązywał do naturalistycznej techniki obrazowania Stefana Żeromskiego, a także do tradycji Sienkiewiczowskiej, ekspresjonizmu oraz koncepcji Ernsta Jüngera. Spotykał się z zarzutem, iż pokazuje „brudny realizm wojny”, co dla niektórych krytyków stanowiło wadę jego twórczości, dla innych zaś wielką jej wartość. Sam natomiast mówił: „Moja wojna jest taka, jaka jest rzeczywiście”.
Pobrania
Bibliografia
Baczyński K. K., Poezje, Lublin 1998.
Google Scholar
Rembek S., Adam Haniewicz, mps.
Google Scholar
Rembek S., Cygaro Churchilla, Warszawa 2004.
Google Scholar
Rembek S., Dzienniki. Rok 1920 i okolice, Warszawa 1997.
Google Scholar
Rembek S., Nagan, Warszawa 2007.
Google Scholar
Rembek S., W polu, Warszawa 1993.
Google Scholar
Słowacki J., Anhelli, Warszawa 1987.
Google Scholar
Stasiuk A., Tekturowy samolot, Wołowiec 2000.
Google Scholar
Gosk H., Estetyczny wymiar etyki w literackich obrazach Wielkiej Wojny (Jaroslav Hašek, Erich M. Remarque, Stanisław Rembek), [w:] Zamiast końca historii. Rozumienie oraz prezentacja procesu historycznego w polskiej prozie XX i XXI wieku podejmującej tematy współczesne, red. H. Gosk, Warszawa 2005, s. 72–88.
Google Scholar
Jarzębski J., Społeczeństwo na polu bitwy, „Teksty Drugie” 1991, nr 1/2, s. 162–168.
Google Scholar
Kołaczkowski S., Wojna jako mistrzyni, „Prosto z mostu” 1939, nr 26, s. 2–3.
Google Scholar
Kołaczkowski S., Wojna jako mistrzyni, „Prosto z mostu” 1939, nr 27, s. 4–5.
Google Scholar
Lalak M., Między historią a biografią. O prozie Stanisława Rembeka, Szczecin 1991.
Google Scholar
Lalak M., Niepokojąca reszta. Szkice krytyczne, Szczecin 2004.
Google Scholar
Ludorowski L., O postawie epickiej w Trylogii Henryka Sienkiewicza, Warszawa 1970.
Google Scholar
Moskalska G., Stanisław Rembek (1901–1985), „Miesięcznik Prowincjonalny” 2008, nr 1, s. 31–36.
Google Scholar
Pluta J. J., Obraz wojny w międzywojennej prozie Rembeka (na podstawie powieści „Nagan” i „W polu”), „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Prace Historyczno-Literackie VII” 1978, s. 159–178.
Google Scholar
„Trylogia” Henryka Sienkiewicza. Studia, szkice, polemiki, oprac. T. Jodełka, Warszawa 1962.
Google Scholar
Urbanowski M., Wojna jako mistrzyni? Ernst Jünger i Stanisław Rembek, [w:] Ernst Jünger (1895–1998): bojownik, robotnik, anarcha, red. W. Chołostiakow, J. Michalczenia, Olsztyn 2013, s. 63–87.
Google Scholar
Masłoń K., Babel po polsku, https://www.historia.uwazamrze.pl/artykul/972335/babel-po-polsku (dostęp: 19 IV 2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.