A few remarks on teaching history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.110.21

Keywords:

history teaching online, distance learning, new methods, education

Abstract

Young generation’s immersion in electronics, while being accustomed to fast, dynamic communication, creates new challenges for history teaching. Young people’s reluctance to use textbooks and professional literature is growing. Even more so, because an alternative has emerged in the form of materials published on social networks and streaming platforms. Students are more and more willing to use this type of solution. This phenomenon will only grow. Online learning, however, is of concern and controversy. The main risk is the lack of control over the published content, which calls into question its substantive value. On the one hand, one can protest against such a state of affairs, but on the other hand, the Internet can be used as a key to attracting school students to scientific topics in an accessible way. Thus, make the student want to explore the topic. However, this requires a certain amount of work from the educator and effort related to the need to become familiar with terra incognita in the form of the social media environment. The aim of this activity is to be able to recommend materials worthy of attention to students and to warn them of publications of questionable scholarly value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joanna Jasitczak

Dr Joanna Jasitczak – absolwentka historii, doktoranckich studiów humanistycznych na Uniwersytecie Łódzkim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Producentka i reżyserka filmów o tematyce historycznej. Zainteresowania naukowe: historia Stanów Zjednoczonych, nowe metody nauki historii, historia i wierzenia słowiańskie.

References

Bradbury N.A., Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more?, „Advances in Physiology Education” 2016, vol. XL, issue 4, s. 509–513. https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016

Chomicki G., (rec.) Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, pod red. od red. Lucyny Kudły i Czesława Nowarskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2008, 260 ss., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2010, t. IX, s. 134–139.
Google Scholar

Nowarski C., Język dydaktyki historii u progu XXI wieku, od komunikatywności do niejasności, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 20–26.
Google Scholar

https://mariacki.com/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar

https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar

https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar

https://vod.tvp.pl/kolekcja/szkola-z-tvp,47303176 (dostęp: 12 X 2021).
Google Scholar

https://www.nobelprize.org/prizes/literature/1921/france/biographical/ (dostęp: 9 IX 2021).
Google Scholar

Loveloy B., Most popular social app in 2020 was TikTok, overtaking Facebook, https://9to5mac.com/2021/08/10/tiktok-most-popular-social-app/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar

Published

2022-12-03

How to Cite

Jasitczak, J. (2022). A few remarks on teaching history. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (110), 417–425. https://doi.org/10.18778/0208-6050.110.21