Kilka uwag na temat nauczania historii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.110.21

Słowa kluczowe:

nauczanie historii, nauka zdalna, nowe metody, edukacja

Abstrakt

Specyfika młodego pokolenia przesiąkniętego elektroniką, przyzwyczajonego do wartkiego, dynamicznego przekazu stawia przed nauczaniem historii nowe wyzwania. Niechęć do korzystania z podręczników, literatury fachowej jest coraz większa. Tym bardziej, że pojawiła się alternatywa w postaci materiałów publikowanych na portalach społecznościowych, platformach streamingowych. Uczniowie coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązania. To zjawisko będzie eskalować. Nauka przez Internet budzi jednak obawy i kontrowersje. Główne zagrożenie dotyczy braku kontroli nad publikowanymi treściami, co podaje w wątpliwość ich wartości merytoryczne. Można z jednej strony protestować wobec takiego stanu rzeczy, z drugiej można Internet wykorzystać jako klucz do zainteresowania młodzieży szkolnej tematami naukowymi w przystępny sposób. Tym samym sprawić, by uczeń zechciał zgłębić temat. Wymaga to jednak od pedagoga pewnego nakładu pracy, jak i wysiłku związanego z koniecznością zaznajomienia się z terra incognita pod postacią środowiska social mediowego. Celem takiego działania jest możliwość rekomendowania uczniom materiałów godnych uwagi oraz przestrzegania przed publikacjami o wątpliwej wartości poznawczej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Jasitczak

Dr Joanna Jasitczak – absolwentka historii, doktoranckich studiów humanistycznych na Uniwersytecie Łódzkim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Producentka i reżyserka filmów o tematyce historycznej. Zainteresowania naukowe: historia Stanów Zjednoczonych, nowe metody nauki historii, historia i wierzenia słowiańskie.

Bibliografia

Bradbury N.A., Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more?, „Advances in Physiology Education” 2016, vol. XL, issue 4, s. 509–513. https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016

Chomicki G., (rec.) Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, pod red. od red. Lucyny Kudły i Czesława Nowarskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2008, 260 ss., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2010, t. IX, s. 134–139.
Google Scholar

Nowarski C., Język dydaktyki historii u progu XXI wieku, od komunikatywności do niejasności, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 20–26.
Google Scholar

https://mariacki.com/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar

https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar

https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar

https://vod.tvp.pl/kolekcja/szkola-z-tvp,47303176 (dostęp: 12 X 2021).
Google Scholar

https://www.nobelprize.org/prizes/literature/1921/france/biographical/ (dostęp: 9 IX 2021).
Google Scholar

Loveloy B., Most popular social app in 2020 was TikTok, overtaking Facebook, https://9to5mac.com/2021/08/10/tiktok-most-popular-social-app/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-03

Jak cytować

Jasitczak, J. (2022). Kilka uwag na temat nauczania historii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (110), 417–425. https://doi.org/10.18778/0208-6050.110.21