Kilka uwag na temat nauczania historii
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.110.21Słowa kluczowe:
nauczanie historii, nauka zdalna, nowe metody, edukacjaAbstrakt
Specyfika młodego pokolenia przesiąkniętego elektroniką, przyzwyczajonego do wartkiego, dynamicznego przekazu stawia przed nauczaniem historii nowe wyzwania. Niechęć do korzystania z podręczników, literatury fachowej jest coraz większa. Tym bardziej, że pojawiła się alternatywa w postaci materiałów publikowanych na portalach społecznościowych, platformach streamingowych. Uczniowie coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązania. To zjawisko będzie eskalować. Nauka przez Internet budzi jednak obawy i kontrowersje. Główne zagrożenie dotyczy braku kontroli nad publikowanymi treściami, co podaje w wątpliwość ich wartości merytoryczne. Można z jednej strony protestować wobec takiego stanu rzeczy, z drugiej można Internet wykorzystać jako klucz do zainteresowania młodzieży szkolnej tematami naukowymi w przystępny sposób. Tym samym sprawić, by uczeń zechciał zgłębić temat. Wymaga to jednak od pedagoga pewnego nakładu pracy, jak i wysiłku związanego z koniecznością zaznajomienia się z terra incognita pod postacią środowiska social mediowego. Celem takiego działania jest możliwość rekomendowania uczniom materiałów godnych uwagi oraz przestrzegania przed publikacjami o wątpliwej wartości poznawczej.
Pobrania
Bibliografia
Bradbury N.A., Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more?, „Advances in Physiology Education” 2016, vol. XL, issue 4, s. 509–513. https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00109.2016
Chomicki G., (rec.) Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, pod red. od red. Lucyny Kudły i Czesława Nowarskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2008, 260 ss., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica” 2010, t. IX, s. 134–139.
Google Scholar
Nowarski C., Język dydaktyki historii u progu XXI wieku, od komunikatywności do niejasności, [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań współczesności, red. L. Kudła, C. Nowarski, Kraków 2008, s. 20–26.
Google Scholar
https://mariacki.com/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar
https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Historia (dostęp: 8 VI 2022).
Google Scholar
https://vod.tvp.pl/kolekcja/szkola-z-tvp,47303176 (dostęp: 12 X 2021).
Google Scholar
https://www.nobelprize.org/prizes/literature/1921/france/biographical/ (dostęp: 9 IX 2021).
Google Scholar
Loveloy B., Most popular social app in 2020 was TikTok, overtaking Facebook, https://9to5mac.com/2021/08/10/tiktok-most-popular-social-app/ (dostęp: 10 X 2021).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.