Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego – uwagi o ich wdrażaniu w jednostkach samorządu terytorialnego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.355.04Słowa kluczowe:
audyt, standardy audytu, jednostka samorządu terytorialnegoAbstrakt
Celem artykułu jest ocena stosowania Międzynarodowych standardów praktyki zawodowej audytu wewnętrznego w procesie organizacji i czynnościach audytowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Analizę przeprowadzono na podstawie wybranej grupy standardów, szczególnie istotnych w procesie sprawności i efektywności czynności audytowych. Wprowadzone standardy wyznaczają ramowe zasady wykonywania i upowszechniania szerokiego zakresu usług audytu wewnętrznego, przysparzających organizacji wartości dodanej. Ponadto celem standardów jest stworzenie podstaw do oceny działalności audytu wewnętrznego, a tym samym przyczynienie się do usprawniania procesów i działalności operacyjnej organizacji. Audyt wewnętrzny jest jednym z kluczowych elementów niezbędnych do właściwego zarządzania organizacją, w tym jednostką sektora finansów publicznych. Według definicji The Institute of Internal Auditors (IIA) audyt wewnętrzny jest niezależną działalnością doradczą i weryfikującą, której celem jest usprawnienie operacyjne organizacji i wniesienie do niej wartości dodanej. Audyt wewnętrzny wspomaga organizację w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i metodyczne podejście do oceny i doskonalenia procesów zarządzania ryzykiem i organizacją oraz kontroli.
Pobrania
Bibliografia
Bartoszewicz A. (2015), Transformacja audytu wewnętrznego w Polsce – od audytu zgodności do audytu efektywnościowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 390, s. 36–44.
Google Scholar
Chojna-Duch E. (2010), Próba systematyzacji pojęć i zadań z dziedziny kontroli i audytu wewnętrznegona podstawie ustawy o finansach publicznych, „Kontrola Państwowa”, nr 1, s. 47–63.
Google Scholar
Ciak J. M., Voss G. (2017), Rola audytu wewnętrznego w sektorze publicznym i prywatnym – wyniki badań w zakresie problemów wdrażania i korzyści z wykorzystania audytu wewnętrznego, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, nr 104, s. 235–254.
Google Scholar
Goryszewski R., Kotowska E. (2012), Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w sektorze publicznym, „Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego”, t. 22, nr 1, s. 168–173.
Google Scholar
Komunikat Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. z 2016 r., poz. 28).
Google Scholar
Komunikat nr 4 Ministra Finansów z dnia 1 września 2016 r. w sprawie wzoru informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego. Załącznik „Informacja o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego” (Dz.U. Min. Fin. z 2016 r., poz. 67).
Google Scholar
Moeller R. (2011), Nowoczesny audyt wewnętrzny, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 305 z późn. zm.).
Google Scholar