Territory as a primary plane of the development of enterprises
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.09Keywords:
territory, development of enterprisesAbstract
The adoption of territorial development paradigm as a basis for discussion and research studies in the field of local development, reorients traditional approach to research in this area, through the introduction of analyzes related to the wider context of social and cultural processes of economic development. The concept of the so-called “soft” factors of development, i.e. institutions, relational capital or regulations that determine the competitiveness of local enterprises, makes necessary to introduce studies of sociological, cultural and social nature, in addition to traditional research conducted on the basis of economic sciences. Globalization processes that force the adoption of specific businesses strategies, indicate the need to conduct research leading to finding an answer to the question of how the territory allows to develop on the basis of local strategies to assist the active participation of companies in the global market. This article presents the results of research explaining the role of territorial conditions for business development.
Downloads
References
Colletis-Wahl K. (1995), L’hypothèse des facteurs de concurrence spatiale, quels fondements?, Revue d’Economie Régionale et Urbaine 1995, n° 5.
Google Scholar
Jewtuchowicz A. (2005), Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Pietrzyk I. (2004), Globalizacja, integracja europejska a rozwój regionalny, [w:] Jewtuchowicz A. (red.), Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Jean B. (2008), Le developpement territorial. Une discipline scientifique emergente, [w:] G. Massicotte (ed.), Sciences du territoire. Perspectives quebecoises, Presses de L’Universite du Quebec, Quebec.
Google Scholar
Bailly A. (1994), Territoires et territorialités, [w:] Auray J-P., Bailly A., Derycke P.-H, et Huriot J.-M., Encyclopédie d’Economie spatiale: Concepts-Comportements-Organisations, Economica, Paris.
Google Scholar
Korenik S. (2011), Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Słupińska M. (2013), Terytorium jako środowisko dla rozwoju przedsiębiorstw, [w:] Nowakowska A. (red.), Zrozumieć terytorium. Idea i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Słupińska M. (2014), Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w regionie Umbrii, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Słupińska M. (2014), Wnioski i rekomendacje dla regionalnej polityki wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w ramach instrumentów polityki spójności Unii Europejskiej, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Ustawa Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2004, nr 19, poz. 177.
Google Scholar