Analiza wiedzy i umiejętności finansowych młodego pokolenia

Autor

  • Marta Musiał Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Katedra Bankowości i Finansów Porównawczych, Zakład Finansów Osobistych i Behawioralnych
  • Beata Świecka

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.13

Słowa kluczowe:

wiedza finansowa, świadomość finansowa, edukacja finansowa

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena wiedzy (financial knowledge) i umiejętności finansowych (financial literacy) młodego pokolenia oraz wskazanie na preferowane postawy i zachowania finansowe respondentów. Na potrzeby artykułu przyjęto następującą hipotezę badawczą: Wiedza i umiejętności finansowe wpływają na kształtowanie postaw finansowych młodego pokolenia. Młodzi ludzie posiadają niską wiedzę i umiejętności finansowe. Wymagają edukacji finansowej znacznie bardziej niż inne generacje. Rozważania w tym zakresie mają zarówno charakter teoretyczny, jak i empiryczny w oparciu o badania wtórne, jak i własne. Zastosowane metody badawcze polegają na operacjonalizacji pojęciowej zagadnień związanych z wiedzą i umiejętnościami finansowymi, które są niewystarczająco opisane w literaturze krajowej. Przeprowadzone studia literaturowe stanowią podstawę do analizy badań wtórnych i pierwotnych realizowanych na grupie 949 studentów z dziesięciu wydziałów Uniwersytetu Szczecińskiego. Badania były realizowane wiosną 2015 roku.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Agarwal S., Driscoll J., Gabaix X., Laibson D. (2009), The age of reason: financial decisions over the lifecycle with implications for regulation, Brookings Papers on Economic Activity, nr 2, s. 51–117.
Google Scholar

Atkinson A., Messy F. (2012), Measuring financial literacy: results of the OECD . International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Publishing Working Paper, nr 15, DOI: http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en.
Google Scholar

Blackwell R., Miniard P., Engel J. Consumer behavior, Tenth Edition, Thomson, South-Western, Canada 2006.
Google Scholar

Borowski S. (1976), O naukowej syntezie demograficznego rozwoju Polski, „Studia Demograficzne”, nr 46, s. 3–25.
Google Scholar

CFPB (2013), Transforming the Financial Lives of a Generation of Young Americans: http://files.consumerfinance.gov/f/201304_cfpb_OFE-Policy-White-Paper-Final.pdf.
Google Scholar

Danke Bank (2009), Financial Literacy among 18–27 year old, Copenhagen.
Google Scholar

European Parlament (2015), Improving the financial literacy of European consumers: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2015/557020/EPRS_BRI%282015%29557020_EN.pdf.
Google Scholar

Holzer J. (2003), Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

InfoDług (2016), 32. edycja ogólnopolskiego raportu o zaległym zadłużeniu i niesolidnych dłużnikach, BIG InfoMonitor, Warszawa, marzec.
Google Scholar

IOSCO (2014), Strategic Framework for Investor Education and Financial Literacy. Final Report, The Board of International Organization of Securities Commissions, FR 09/14, October.
Google Scholar

Lusardi A. (2015), Financial Literacy Skills for the 21st Century: Evidence from PISA, „The Journal of Consumer Affairs”, vol. 49, nr 3, s. 639–659.
Google Scholar

Lusardi A., Mitchell O.S. (2011), Financial literacy and retirement planning in the United States, „Journal of Pension Economics and Finance”, vol. 10, nr 4, s. 509–525.
Google Scholar

Lusardi A., Mitchell O.S., Curto V. (2010), Financial Literacy among the Young: Evidence and Implications for Consumer Policy, „Journal of Consumer Affairs”, vol. 44, nr 2, s. 358–380.
Google Scholar

Mandell L. (2008), The Financial Literacy of Young American Adults: Results of the 2008 National Jump$tart Coalition Survey of High School Seniors and College Students: http://www.jumpstart.org/assets/files/2008SurveyBook.pdf.
Google Scholar

Mavlutova I., Sarnovics A., Armbruster C. (2015), Financial literacy of young generation in changing European environment: evidence from Germany and Latvia, TIIM: http://www.toknowpress.net/ISBN/978-961-6914-13-0/papers/ML15-027.pdf.
Google Scholar

NBP (2015), Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków, Warszawa, https://www.nbportal.pl/_data/assets/pdf_file/0006/54528/Diagnoza-stanu-wiedzy-i-swiadomosci-ekonomicznej-Polakow-2015.pdf.
Google Scholar

NFCS (2015), National Financial Capability Strategy. Raising Nationwide Financial Capabilities: A Review of Recommended Strategies White Pape, November.
Google Scholar

Potrich A.C.G., Vieira K.M., Kirch G. (2015), Detereminants of financial literacy: analysis of the influence of the socioeconomic and demographic variables, „Revista Contabilidade & Finanças”, vol. 26, nr 69, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1808-057x201501040.
Google Scholar

Scheresberg C.B. (2013), Financial literacy and financial behavior among young adults: evidence and implications, „Numeracy”, vol. 6, nr 2, DOI: http://dx.doi.org/10.5038/1936-4660.6.2.5
Google Scholar

Scheresberg de B., Lusardi C., Lusardi A. (2014), Gen Y Personal Finances. A Crisis of Confidence and Capability, Working Paper, Global Financial Literacy Excellence Center.
Google Scholar

Scheresberg de B., Lusardi C., Lusardi A., Yakoboski P. (2014), College Educated Millennials: An Overview of their Personal Finances, TIAA-CREF Institute.
Google Scholar

Shiller R.J. (2015), Finanse a dobrobyt społeczny, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-05-22

Jak cytować

Musiał, M., & Świecka, B. (2017). Analiza wiedzy i umiejętności finansowych młodego pokolenia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(326), [203]–216. https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.13

Numer

Dział

Artykuł