Czynniki edukacyjne a przestrzenne rozmieszczenie kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.327.07Słowa kluczowe:
obszary wiejskie, kapitał ludzki, edukacja, zróżnicowanie obszarów wiejskichAbstrakt
Celem artykułu jest określenie i ocena przestrzennego rozmieszczenia kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w Polsce i dokonanie klasyfikacji badanych gmin pod względem zasobów kapitału ludzkiego. Podjęto również próbę zbadania kierunków i zidentyfikowania głównego czynnika odpowiedzialnego za to zróżnicowanie. Analizę oparto na wybranych cechach opisujących jakość systemu edukacji. W badaniu wykorzystano wybrane metody hierarchizacji i klasyfikacji obiektów wielocechowych. W celu określenia osiągniętego poziomu zasobów KL obszarów wiejskich zastosowano porządkowanie liniowe w oparciu o metodę sum standaryzowanych wartości. W efekcie przyporządkowano każdemu z krajów względny wskaźnik zasobów KL. Badania potwierdzają, że: poziom kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich jest ogólnie niski, zdywersyfikowanie przestrzeni wiejskiej jest silne, polaryzacja ma charakter dualny w układzie centrum – peryferia, wysoka jakość sfery edukacyjnej i jej dostępność dominuje nadal w ośrodkach wzrostu, a promień dyfuzji nie wykracza w zasadzie poza pierścień strefy podmiejskiej. Głównym źródłem danych były: GUS BDL, OKE, NSP.
Pobrania
Bibliografia
Amsden A. (1992), Asia’s Next Giant: South Korea and Late Industrialization, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
Bański J. (2009), Typy obszarów funkcjonalnych w Polsce, Ekspertyza dla MRR, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar
Bański J., Stola W. (2002), Przemiany struktury przestrzennej i funkcjonalnej obszarów wiejskich w Polsce, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 3, IGiPZ PAN, PTG, Warszawa.
Google Scholar
Beach M.J. (2009), A Critique of Human Capital Formation in the U.S. and the Economic Returns to Sub-Baccalaureate Credentials. Educational Studies, „A Journal of the American Educational Studies”, vol. 45(1), s. 24–38.
Google Scholar
Becker G.S. (1975), Human Capital, New York.
Google Scholar
Becker G.S. (1993), Human capital. A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, 3rd ed., Chicago University Press, Chicago–London.
Google Scholar
Carnoy M., Castells M. (2001), Globalisation, the Knowledge Society and the Network State: Poulantzas at the Millennium, „Global Networks”, vol. 1(1), s. 1–18.
Google Scholar
Cuhna F., Heckman J.J., Lochner L., Masterov D.V. (2005), Interpreting the evidence on life cycle skill formation, Discussion Paper Series IZA DP No. 1675, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Institute for the Study of Labor, Bonn.
Google Scholar
Czapiewski K. (2011), Czy struktura funkcjonalna warunkuje zaistnienie sukcesu na obszarach wiejskich, [w:] W. Kamińska, K. Heffner (red.), Dychotomiczny rozwój obszarów wiejskich, Studia KPZK PAN, t. CXXXVIII, Warszawa.
Google Scholar
Domański R. (2007), Gospodarka przestrzenna. Problemy teoretyczne, PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar
Fuente A. de la, Ciccone A. (2003), Human capital in the global and knowledge‑based economy. Final Report, Employment and European Social Found, Luxemburg.
Google Scholar
Friedmann J. (1972), A general theory of polarized development, [w:] N.M. Hansen (ed.), Growth Centres in Regional Economic Development, Free Press, New York.
Google Scholar
Gaczek W.M., Komorowski J. (2005), Kapitał ludzki i społeczny regionu jako element rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, [w:] W. M. Gaczek (red.), Innowacje w rozwoju regionu, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu”, z. 57, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, s. 54–55.
Google Scholar
Green A. (1997), Education, Globalization and the Nation State, MacMillan, Basingstoke.
Google Scholar
Hanushek E.A., Woessmann L. (2008), The role of cognitive skills in economic development, „Journal of Economic Literature”, vol. XLVI, 46:3, s. 607–668.
Google Scholar
Hanushek E.A., Woessmann L. (2011), The Economics of International Differences in Educational Achievement, [in:] E. Hanushek, S. Machin, L. Woessman (eds.), Handbook of the Economics of Education, vol. 3, North Holland, Amsterdam, s. 89–200.
Google Scholar
Heffner K., Rosner A., Stanny M. (2007), Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich a dynamika przemian, [w:] A. Rosner (red.), IZróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich a zróżnicowanie dynamiki zmian, RWIR PAN, Warszawa.
Google Scholar
Hirschman A.O. (1958). The Strategy of Economic Development, Yale University Press, New Haven.
Google Scholar
Hughes R. (1991), Examining the Roots of Educational Demand: The Case Supporting Rural Agrarian Development, „World Development”, vol. 19(2/3), s. 213–23.
Google Scholar
Jabłoński Ł. (2011), Kapitał ludzki w wybranych modelach wzrostu gospodarczego, „Gospodarka Narodowa” nr 1–2.
Google Scholar
Jabłoński Ł. (2012), Kapitał ludzki a konwergencja gospodarcza, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Klonowska‑Matynia M., Zdrojewski E.Z. (2008), Wykształcenie jako determinanta rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 8, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 139–144.
Google Scholar
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (2012), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Google Scholar
Kozuń-Cieślak G. (2013), Efektywność inwestycji publicznych w kapitał ludzki, „Ekonomista”, nr 3, s. 321–322.
Google Scholar
Kukuła K. (2000), Metoda unitaryzacji zerowanej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Lucas R.E. (1988), On the mechanics of economic development, „Journal of Monetary Economic” vol. 22, Elsevier Science Publishers, North‑Holland, s. 4–5.
Google Scholar
Mazur M., Bański J., Czapiewski K., Śleszyński P. (2015), Wiejskie obszary funkcjonalne – próba metodyczna wyznaczenia ich obszarów i granic, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. 37, IGiPZ PAN, PTG, Warszawa. s. 7–36.
Google Scholar
Mincer J. (1962), On‑the‑job Training: Costs, Returns and Some Implications, „Journal of Political Economy”, vol. 70, no. 5, part 2, s. 50–79.
Google Scholar
Nelson R.R., Phelps S. (1966), Investment in humans, technological diffusion and economic growth, „American Economic Review”, t. 56/1–2, s. 69–75.
Google Scholar
Nowak E. (1990), Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Obszary wiejskie w Polsce w 2014 roku (2014), Studia i analizy statystyczne, GUS , Warszawa–Olsztyn.
Google Scholar
Oketch M.O. (2003), Affording the Unaffordable: Cost‑Sharing in Higher Education in Sub-Saharan Africa, „Peabody Journal of Education”, vol. 78(3), s. 88–106.
Google Scholar
Oketch M.O. (2004), The Emergence of Private University Education in Kenya: Trends, Prospects and Challenges, „International Journal of Educational Development”, vol. 24, s. 119–136.
Google Scholar
Oketch M.O. (2006), Determinants of Human Capital Formation and Economic Growth of African Countries, „Economics of Education Review”, vol. 25(5), s. 554–564.
Google Scholar
Romer P.M. (1992), Endogenous technological change, „Journal of Political Economy”, t. 98, nr 5, vol. 2, The University of Chicago Press, Chicago.
Google Scholar
Rosner A., Stany M. (2014), Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap I , FEFRWP, IRWiR PAN, Warszawa.
Google Scholar
Schultz T.W. (1963), The Economic Value of Education, New York.
Google Scholar
Schultz T.W. (1980), Investment In Entrepreneurial Ability, „Scandinavian Journal of Economics”, vol. 82(4), s. 437–48.
Google Scholar
Stanny M. (2013), Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju obszarów wiejskich w Polsce, IRWiR PAN, Warszawa.
Google Scholar
Stanny M., Czarnecki A. (2011), Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Zielonych Płuc Polski. Próba analizy empirycznej, IRWiR PAN, Warszawa.
Google Scholar
Stola W. (1987), Klasyfikacja funkcjonalna obszarów wiejskich Polski. Próba metodyczna, „Prace Habilitacyjne”, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar
Tilak J. (2002), Building Human Capital in East Asia: What Others Can Learn, National Institute of Educational Planning and Administration, New Delhi.
Google Scholar
Tilak J. (2004), Public Subsidies in Education in India, „Economic and Political Weekly of India”, vol. 39, s. 343–359.
Google Scholar
Weisbrodt B.A. (1962), Education and investment in human capital, „Journal of Political Economy”, vol. 70, no. 5, The University of Chicago Press, Chicago, s. 106–123.
Google Scholar