Koncepcja interesariuszy w zarządzaniu strategią – analiza przypadku gminy Inowrocław
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03Słowa kluczowe:
interesariusze, strategia gminy, perspektywa interesariuszyAbstrakt
W artykule została zaprezentowana koncepcja interesariuszy w zarządzaniu organizacją. Przedstawiono podział interesariuszy według różnych kryteriów oraz sposoby angażowania interesariuszy w działalność organizacji. Następnie omówiono proces ustalania interesariuszy oraz propozycję wartości zawartą w strategii jednostki samorządu terytorialnego dla Gminy Inowrocław. Celem niniejszego artykułu jest próba opracowania perspektywy interesariuszy dla gminy Inowrocław jako nadrzędnej, warunkującej skuteczność wdrożenia strategii gminy. Dla poszczególnych celów tej perspektywy opracowano mierniki, umożliwiające monitorowanie osiąganych efektów strategicznych.
Pobrania
Bibliografia
Białas T. (2009), Komunikacja z interesariuszami w kontekście zarządzania bezpieczeństwem organizacji publicznej, [w:] Białas T., Grzybowski M., Tomaszewski J. (red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w sektorze publicznym i biznesie, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, s. 53–54.
Google Scholar
Bukowska U. (2008), Proces zarządzania interesariuszami, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 784.
Google Scholar
Chodyński A. (2013), Od jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesu, „Folia Oeconomica Cracoviensia”, vol. LIV.
Google Scholar
Frączkiewicz-Wronka A., (red.) (2012), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman Publishing Inc., Boston.
Google Scholar
Grzybek M., Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-relacjami-zinteresariuszami-jako-jeden-z-elementow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/.
Google Scholar
Hąbek P. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako koncepcja firmy zorientowanej na interesariuszy, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2 (6).
Google Scholar
Obłój K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kaplan R.S. (2006), Balanced Scorecard w sektorze publicznym, Materiały z konferencji zorganizowanej 2 lutego 2006 r. w Warszawie.
Google Scholar
Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Pietrzak M. (2006), Opracowanie koncepcji biznesowej Balanced Scorecard – mapa strategii, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 2.
Google Scholar
Rybak M. (2004), Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Savage G.T., Nix T.W., Whitehead C.J., Blair J.D. (1991), Strategies for Assesing and Managing Organizational Stakeholders 1991, „Academy of Management Executives”, vol. 5, nr 2.
Google Scholar
Strategia rozwoju Gminy Inowrocław na lata 2013–2020 (2013), Westmor Consulting, Inowrocław.
Google Scholar
Sznajder M. (2013), Korzyści z wdrożenia społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), „Economics and Management” no 2.
Google Scholar
Świerk J. (2014), Koncepcja strategicznej karty wyników w zarządzaniu strategią rozwoju miasta Lublina, [w:] E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Modele zarządzania kosztami i dokonaniami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 343.
Google Scholar