Wydźwięk społeczny ataku terrorystycznego w Tunezji – analiza serwisów społecznościowych biur podróży
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.332.01Słowa kluczowe:
media społecznościowe, wirtualna komunikacja nieformalna, wydźwięk wypowiedzi, atak terrorystyczny, turystykaAbstrakt
Tunezja stanowiła do 2015 roku jeden z głównych kierunków wyjazdów turystycznych Polaków. Jednak zamach terrorystyczny na muzeum w Bardo, szeroko relacjonowany w mass mediach, zmienił wizerunek Tunezji jako bezpiecznego miejsca wypoczynku. Jedną z kluczowych decyzji klientów biur podróży, którzy wykupili pobyt w omawianym kraju, była decyzja: jechać do zarezerwowanego wcześniej miejsca czy zmienić kraj planowanego wypoczynku. Przed podobnym dylematem stanęli organizatorzy turystyki: zawiesić ofertę wypoczynku w omawianym kraju czy uznać, że zamach nie stanie się poważnym czynnikiem wyborów konsumenckich. Celem artykułu jest zbadanie i ocena sentymentu wypowiedzi na profilach firmowych (fanpage’ach) biur podróży wysyłających turystów do Tunezji, ogniskująca się wokół kwestii: jechać – nie jechać. Ze względu na bezpośrednią, natychmiastową i szczerą dyskusję prowadzoną między internautami oraz między internautami a biurem podróży, można przyjrzeć się rzeczywistym przesłankom wyborów dokonywanych w ramach procesu nabywczego w sytuacji kryzysowej.
Pobrania
Bibliografia
Bronner F., Hoog R. de (2011), Vacationers and eWOM: who posts, and why, where, and what?, „Journal of Travel Research”, vol. 50, no. 1, s. 15–26.
Google Scholar
Cheung C.M., Lee M.K. (2012), What drives consumers to spread electronic word of mouth in online consumer‑opinion platforms, „Decision Support Systems”, vol. 53, no. 1, s. 218–225.
Google Scholar
Daugherty T., Eastin M.S., Bright L. (2008), Exploring consumer motivations or creating user‑generated content, „Journal of Interactive Advertising”, vol. 8, no. 2, s. 16–25.
Google Scholar
Dorenda‑Zaborowicz M. (2012), Marketing w social media, „Nowe Media. Czasopismo Naukowe”, nr 3, s. 59–79.
Google Scholar
Frydrykiewicz F. (2015a), Polscy turyści wracają z Tunezji, „Rzeczpospolita”, 18.03.2015, http://www.rp.pl/artykul/705167,1187196‑Polscy‑turysci‑wracaja‑z‑Tunezji.html?referer=redpol [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Frydrykiewicz F. (2015b), Wrócimy do Tunezji jak najszybciej – deklarują turyści, „Rzeczpospolita”, 19.03.2015, http://www.rp.pl/artykul/705167,1187488‑Wrocimy‑do‑Tunezji‑jak‑najszybciej‑‑‑deklaruja‑turysci.html?referer=redpol [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Have Click Rates Finally Stopped Declining? (2010), emarketer.com, http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008045 [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Hennig‑Thurau T., Gwinner K.P., Walsh G., Gremler D.D. (2004), Electronic word‑of‑mouth via consumer‑opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the Internet?, „Journal of Interactive Marketing”, vol. 18, no. 1, s. 38–52.
Google Scholar
Idil C. (2011), The Travel Report. The Impact of Experience and Word of Mouth on Travel Purchases, „Info‑currents Series”, vol. 1/2, s. 1–11.
Google Scholar
Jeong E., Jang S.S. (2011), Restaurant experiences triggering positive electronic word‑of‑mouth (eWOM) motivations, „International Journal of Hospitality Management”, vol. 30, no. 2, s. 356–366.
Google Scholar
kip (2015), Polacy chcą być w sieci podczas urlopu, „Rzeczpospolita”, 27.08.2015, http://www.rp.pl/artykul/706833,1225407‑Polacy‑chca‑byc‑w‑sieci‑podczas‑urlopu.html [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Ladhari R., Michaud M. (2015), eWOM effects on hotel booking intentions, attitudes, trust, and website perceptions, „International Journal of Hospitality Management”, vol. 46, s. 36–45.
Google Scholar
Liu Z., Park S. (2015), What makes a useful online review? Implication for travel product websites, „Tourism Management”, vol. 47, s. 140–151.
Google Scholar
Miller G. (2012), Kryzys w mediach społecznościowych. Jak nim zarządzać?, [w:] K. Kubiak (red.), Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
Google Scholar
Moroz M. (2011), Ukryty przekaz marketingowy w mediach społecznościowych – studium branży turystycznej, [w:] W. Chmielarz, J. Kisielnicki, O. Szumski (red.), Informatyka 4 przyszłości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Morrison M.A., Cheong H.J., McMillan S.J. (2013), Posting, Lurking, and Networking: Behaviors and Characteristics of Consumers in the Context of User‑Generated Content, „Journal of Interactive Advertising”, vol. 13, no. 2, s. 97–108.
Google Scholar
mt/pap (2014), E‑sklepy pod ostrzałem negatywnych wpisów, „Newsweek online”, 17.12.2014, http://biznes.newsweek.pl/e‑sklepy‑pod‑ostrzalem‑negatywnych‑wpisow,artykuly,353699,1.html#utm_source=rasp&utm_medium=click&utm_campaign=stream [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Nadkarni A., Hofmann S.G. (2012), Why do people use Facebook?, „Personality and Individual Differences”, vol. 52, no. 3, s. 243–249.
Google Scholar
Pickett G. i wsp. (2015), Travel Consumer 2015. Engaging the empowered holidaymaker, Deloitte, http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/consumer‑business/deloitte‑uk‑travel‑consumer–2015.pdf [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Scheibe A. (2012), Czynniki warunkujące wpływ informacji nieformalnych rozpowszechnianych za pośrednictwem Internetu na decyzje zakupowe, „Zarządzanie i Finanse”, vol. 4, nr 2, s. 229–239.
Google Scholar
Sułkowski Ł. (2005), Epistemologia w naukach o zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Sznajder A. (2014), Technologie mobilne w marketingu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Google Scholar
Walewska D. (2015), Tylko my rezygnujemy z Tunezji, „Rzeczpospolita”, 30.03.2015, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/706160,1190025‑Czy‑Polacy‑wroca‑do‑Tunezji.html?referer=redpol [dostęp: 26.10.2015].
Google Scholar
Williams R. i wsp. (2010), The importance of user‑generated content: the case of hotels, „The TQM Journal”, vol. 22, no. 2, s. 117–128.
Google Scholar
Yen C.L.A., Tang C.H.H. (2015), Hotel attribute performance, eWOM motivations, and media choice, „International Journal of Hospitality Management”, vol. 46, s. 79–88.
Google Scholar
Yoo K.H., Gretzel U. (2008), What motivates consumers to write online travel reviews?, „Information Technology & Tourism”, vol. 10, no. 4, s. 283–295.
Google Scholar
Zamach w Tunezji. Raport indywidualny Brand24.pl, Okres badania: 17–31.03.2015, Brand24.pl.
Google Scholar