Terytorium jako podstawowa płaszczyzna rozwoju przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.09Słowa kluczowe:
terytorium, rozwój przedsiębiorstwAbstrakt
Przyjęcie terytorialnego paradygmatu rozwoju jako podstawy badawczej w rozważaniach i studiach z zakresu rozwoju lokalnego reorientuje klasyczne podejście do badań w tym zakresie, poprzez wprowadzenie analiz związanych z szeroko rozumianym kontekstem społecznym i kulturowym procesów rozwoju gospodarczego. W koncepcji tej tzw. „miękkie” czynniki rozwoju, tj. instytucje, kapitał relacyjny czy regulacje, determinujące budowę konkurencyjności przedsiębiorstw lokalnych sprawiają, że dla pełnego wyjaśnienia związków terytorium z przedsiębiorczością konieczne stają się badania natury socjologicznej, kulturowej i społecznej, obok tradycyjnych badań prowadzonych na gruncie nauk ekonomicznych. W koncepcji tej terytorium urasta do rangi swoistego aktora życia gospodarczego i społecznego. Procesy globalizacyjne, które wymuszają na przedsiębiorstwach przyjmowanie określonych strategii włączających firmy w globalną gospodarkę, wskazują na konieczność prowadzenia badań umożliwiających znalezienie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób terytorium pozwala na wypracowanie na gruncie lokalnym strategii pozwalających na aktywne uczestnictwo firm w globalnym rynku? Budowa terytorium to proces, w którym jednakowo ważną rolę odgrywają zarówno władze, jak i podmioty prywatne, to proces polegający na dialogu i rozwoju wzajemnych relacji prowadzących do współdziałania na rzecz osiągania celów rozwoju lokalnego.
Pobrania
Bibliografia
Colletis-Wahl K. (1995), L’hypothèse des facteurs de concurrence spatiale, quels fondements?, Revue d’Economie Régionale et Urbaine 1995, n° 5.
Google Scholar
Jewtuchowicz A. (2005), Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Pietrzyk I. (2004), Globalizacja, integracja europejska a rozwój regionalny, [w:] Jewtuchowicz A. (red.), Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Jean B. (2008), Le developpement territorial. Une discipline scientifique emergente, [w:] G. Massicotte (ed.), Sciences du territoire. Perspectives quebecoises, Presses de L’Universite du Quebec, Quebec.
Google Scholar
Bailly A. (1994), Territoires et territorialités, [w:] Auray J-P., Bailly A., Derycke P.-H, et Huriot J.-M., Encyclopédie d’Economie spatiale: Concepts-Comportements-Organisations, Economica, Paris.
Google Scholar
Korenik S. (2011), Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Słupińska M. (2013), Terytorium jako środowisko dla rozwoju przedsiębiorstw, [w:] Nowakowska A. (red.), Zrozumieć terytorium. Idea i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Słupińska M. (2014), Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w regionie Umbrii, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Słupińska M. (2014), Wnioski i rekomendacje dla regionalnej polityki wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w ramach instrumentów polityki spójności Unii Europejskiej, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Ustawa Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2004, nr 19, poz. 177.
Google Scholar