OPODATKOWANIE EKSPLOATACJI ZŁÓŻ GAZU ŁUPKOWEGO W POLSCE I JEGO WPŁYW NA GOSPODARKĘ W ŚWIETLE KONCEPCJI „PRZEKLEŃSTWA ZASOBÓW NATURALNYCH”
Słowa kluczowe:
podatki, przekleństwo zasobów naturalnych, gaz łupkowy, finanse publiczne, PolskaAbstrakt
W artykule omówiono przyczyny i sposoby opodatkowania węglowodorów, w tym szczególnie gazu łupkowego, a następnie szukano wpływu rozwiązań fiskalnych na gospodarkę w świetle koncepcji „przekleństwa zasobów naturalnych”. Z prawnego punktu widzenia wyróżniamy dwa systemy opodatkowania zasobów naturalnych, a mianowicie systemy koncesyjny i kontraktowy. Eksploatacja zasobów naturalnych obciążona jest wieloma daninami publicznymi, wśród których najważniejsze to: licencja, opłata za wielkość lub wartość wydobycia, specjalny podatek od zysku oraz umowy o wspólnej produkcji. Doświadczenia światowe pokazują, że systemy opodatkowania eksploatacji zasobów są bardzo zróżnicowane, a zróżnicowanie to wynika między innymi z różnego etapu eksploatacji zasobów i różnego otoczenia instytucjonalnego. Na tym tle polskie propozycje zmian w odniesieniu do opodatkowania węglowodorów, w tym szczególnie gazu łupkowego, wyglądają na dobrze dostosowane do istniejących realiów. Oprócz modyfikacji istniejących obciążeń zaproponowano wprowadzenie dwóch nowych podatków: podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz specjalnego podatku węglowodorowego.
Jak pokazują doświadczenia innych krajów, dodatkowe dochody z eksploatacji zasobów naturalnych mogą w pewnych okolicznościach przyczynić się w dłuższym okresie do niekorzystnych zjawisk gospodarczych określanych mianem „przekleństwa zasobów naturalnych”. Kluczowa wydaje się kwestia, czemu służyć będą te dodatkowe środki: zwiększaniu konsumpcji czy raczej inwestycjom i czy nie wpłyną one niekorzystnie w długim okresie na finanse publiczne i konkurencyjność gospodarki. Z tego punktu widzenia duże znaczenie ma jakość instytucji publicznych i dojrzałość elit politycznych. Uwagi te są również aktualne w odniesieniu do Polski. Dodatkowym czynnikiem ryzyka mogą być nadmierne oczekiwania związane z łupkami. Perspektywa dodatkowych, istotnych dochodów budżetowych i poprawa bilansu płatniczego mogą skłaniać do zaniechania czy spowolnienia niezbędnych reform fiskalnych i strukturalnych. Można więc w pewnym sensie paść ofiarą przekleństwa zasobów, nawet nie eksploatując ich na dużą skalę.
Pobrania
Bibliografia
Australian Government (2010), The resource super profits tax: a fair return to the nation, Commonwealth of Australia, Canberra.
Google Scholar
Boratyński J. (2015), Ekonomiczne skutki eksploatacji gazu łupkowego, „Gospodarka Narodowa”, nr 1, s. 55–82.
Google Scholar
Bornhorst F., Gupta S., Thornton J. (2008), Natural Resource Endowments, Governance, and the Domestic Revenue Effort: Evidence from a Panel of Countries, IMF, Washington D.C.
Google Scholar
Burchard-Dziubińska M. (2014), Wdrażanie zielonej gospodarki jako odpowiedź Unii Europejskiej na trudności rozwojowe, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 303, s. 135–150.
Google Scholar
CASE (2012), Ekonomiczny potencjał produkcji gazu łupkowego w Polsce w latach 2012–2025, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
Google Scholar
Daniel P., Keen M., McPherson C. (red.), (2010), The Taxation of Petroleum and Minerals: Principles, Problems and Practice, Routledge, London and New York.
Google Scholar
E & Y (2011), Global oil and tax guide 2011, Ernst & Young, London.
Google Scholar
Frankel J. A. (2012), The natural resource curse: a survey, [w:] B. Shaffer, T. Ziyadov (red.), Beyond the resource curse, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, s. 17–57.
Google Scholar
Garbicz M., Sokół H. (2012), Pułapki opodatkowania gazu łupkowego w Polsce, „Rynek Energii”, nr 3, s. 22–26.
Google Scholar
Korinek J. (2013), Mineral Resource Trade in Chile: Contribution to Development and Policy Implications, OECD Publishing, Paris.
Google Scholar
Kronenberg J. (2014a), Gaz łupkowy w Polsce a przekleństwo zasobów naturalnych, „Ekonomista”, nr 6, s. 843–863.
Google Scholar
Kronenberg J. (2014b), Shale gas extraction in Poland in the context of sustainable development, „Problemy Ekorozwoju – Problems of Sustainable Development”, Vol. 9, No. 2, s. 113–120.
Google Scholar
Lis A., Stankiewicz P. (2015), Framing shale gas for policy making in Poland, „Journal of Environmental Policy & Planning”, forthcoming.
Google Scholar
OECD (2010), Tax Policy Reform and Economic Growth, OECD Publishing, Paris.
Google Scholar
Plich M. (2013), Determinants of modeling the impact of possible shale gas extraction in Poland, [w:] R. Bardazzi, L. Ghezzi (red.), Macroeconomic Modelling for Policy Analysis, Firenze University Press, Firenze, s. 245–265.
Google Scholar
Sachs J. D., Warner A. M. (1995), Natural resource abundance and economic growth, „National Bureau of Economic Research Working Paper Series”, nr 5398.
Google Scholar
Skołucka K., Sobiszewski M. (2013), Analiza projektu nowych regulacji prawno-podatkowych dotyczących węglowodorów, Centrum Analiz Energetycznych Wyższej Szkoły Europejskiej, Kraków.
Google Scholar
Tordo S. (2007), Fiscal Systems for Hydrocarbons. Design Issues, World Bank, Washington, D.C.
Google Scholar
Uzasadnienie do projektu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, druk sejmowy nr 2351, Warszawa, 23 kwietnia 2014 r.
Google Scholar
Van der Ploeg F. (2011), Natural resources: curse or blessing?, „Journal of Economic Literature”, Vol. 49, No. 2, s. 366–420.
Google Scholar